شهید آوینی


امروز دوشنبه نهم مهر سال1386 هجری شمسی، مصادف است با نوزدهم رمضان المبارک سال 1428هجری قمری و برابراست با یکم اکتبر سال 2007 میلادی .

آغاز عملیات مسلم ابن عقیل :


در چنین روزی درسال 1361 ه ش عملیات مسلم ابن عقیل آغازشد . این عملیات با رمزیا ابوالفضل العباس (س) درجبهه میانی (منطقه سومار ـ مندلی)، با تلاش مشترک دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد . عملیات یادشده در دو مرحله انجام یافت و مجموعا 7 روز طول کشید. درپایان این عملیات 79 تانک و نفربر و 7هواپیما منهدم شد و ارتفاعات مشرف به شهرمندلی عراق و پاسگاه‌های مرزی ایران آزاد گشتند. این عملیات منجربه کشته و زخمی شدن بیش از 4 هزارعراقی شد .

درگذشت محمد مقدم :
در چنین روزی در سال1375هجری شمسی محمد مقدم ایرانشناس برجسته ایرانی دار فانی را وداع گفت. وی از خود آثاربسیاری درحوزه ادب پارسی به یادگار نهاده است که از میان آنها می توان به جستار درباره مهر و ناهید و رستم و سهراب از شاهنامه اشاره کرد .

روزجهانی مسکن :

همه ساله چنین روزی به عنوان روزجهانی مسکن گرامی داشته می شود . در جمهوری اسلامی ایران نیزوزارت مسکن وشهر سازی در زمینه برنامه ‌ریزی، شهرسازی و معماری فعالیت می کند .وظایف این وزارتخانه ازق انون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351، قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی مصوب 1353، آیین‌نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب 1355 ناشی می‌شود. مدیریت فضای سرزمین ، برنامه‌ریزی ملی اسکان جمعیت ، تعیین شبکه شهرها و سطح بندی خدمات برای تأمین مکان کافی و مناسب جهت اسکان جمعیت کشور، تأمین دسترسی همه ساکنان کشور به انواع خدمات و تسهیل خدمات ‌رسانی به مرد م ، هدایت و نظارت برتوسعه موزون شهرها با هدف تأمین فضای کافی برای سکونت و کار و خدمات همراه با شبکه‌های کارآمد و متوازن رفت ‌وآمد ، کمک به اعتلا و ترویج معماری واعتلای معماری کشوردر مسیر تاریخی خود از جمله وظایف این وزارتخانه است .

روز سالمند :

پیری، کاهش قوای روانی و جسمی است که در اثر گذشت زمان روی میدهد. تعریف پیری در کشورهای مختلف با توجه به شرایط فرهنگی متفاوت است. در ایران سن پیری تعریف نشده است ولی اگر شروع دوره پیری را زمان بازنشستگی کامل از خدمت محسوب کنیم طبق قانون تامین اجتماعی سن پیری برای مردان 60 سالگی و برای زنان 55 سالگی است و طبق قانون استخدام کشوری سن بازنشستگی برای مردان و زنان 65 سالگی می باشد . به گفته جامعه شناسان مرحله سالمندی در زندگی انسان بخش سوم از دوران زندگی اوست . باید به خاطر سپرد که این گروه سنی جامعه همانند دیگر گروه ها و بلکه بیشتر احتیاجات عاطفی ، معیشتی ، تفریحی واجتماعی دارند. بر اساس ماده 1200 قانون مدنی نفقه ابوین با رعایت قاعده الاقرب فالاقرب بر عهده اولاد و اولاد اولاد است . این ماده اگرچه بیانگر موارد حداقلی در روابط با سالمندان است و نفقه را تنها به عهده فرزندان می داند اما باید گفت که احتیاجات روحی و برآوردن مسایل و مشکلات روانی این قشر سنی جامعه ، ضروری تر می نماید .




شهادت محمد الدوره :
درچنین روزی درسال 2000 میلادی ، محمد الدوره نوجوان دوازده ساله فلسطینی به طرز فجیعی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی به درجه شهادت نایل شد . تصویرشهادت اوهنگامی که پشت پدرخود مخفی می شود تا ازشرحمله نظامیان صهیونیست درامان باشد - بارها از شبکه های تلویزیونی جهان پخش شده است واسباب رسوایی رژیم اشغالگر قدس و حامیان آنان را دردنیا فراهم آورد. این جنایت که علیه نوجوانی بی پناه و بی سلاح توسط نیرویی مسلح به سلاح گرم و با فاصله اندک و با شلیک چند گلوله دربرابردیدگان مردم به وقوع پیوست فقط از دژخیمان رژیمی متجاوز و زورگو که با زور و ستم و کشتار و ترور و قساوت به وجود آمده وبراساس تخریب و قتل و تجاوزاستمرار یافته ساخته است . اما شهادت الدوره همسالانش را به مبارزه ای بی امانتر و آگاهانه تر با اشغالگران یاغی صهیونیستی تشویق کرده وبه جای الدوره صد ها الدوره پابه میدان جهاد بی امان گذاشته اند و اشغالگران وحامیان آمریکایی آنان از درک این پدیده عاجزند لذا کورکورانه با هر ترور و جنایت قدمی به پرتگاه عدم نزدیکتر می شوند . همه ساله چنین روزی به نام روز همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی نامگذاری شده است .

روز انقلاب چین :


چین کشوری است در ساحل اقیانوس کبیر بین روسیه و هندوستان . وسعت آن تقریبا شش برابر مساحت کل ایران است . بطور نسبی در هر کیلومتر مربع آن 127 نفر زندگی می کنند و از این رو این کشور پر جمعیت ترین کشور دنیاست . مردم این کشور از نژاد زرد هستند و به زبان چینی صحبت می کنند ولی زبانهای تبتی ، ترکی ومغولی هم در میان آنان رایج است . اکثر مردم این کشور پیرو آیین بودیسم ، کنفسیوس و دین اسلام اند . لهاسا شهر مقدس بوداییان در تبت قرار دارد .حکومت این کشور جمهوری خلقی است که در چنین روزی در سال 1949 میلادی به رهبری مائوتسه تونگ تاسیس شد . این کشور در بیست و ششم اکتبر 1971 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد و امتیازات چین ملی در سازمان ملل ، از جمله حق وتو را از آن خود کرد .

روز استقلال نیجریه :

نیجریه کشوری است کوهستانی در غرب آفریقای استوایی و در ساحل شمالی خلیج گینه . مساحت آن تقریبا معادل نصف ایران است. بطور متوسط در هر کیلومتر آن 112 نفر زندگی می کنند . نژاد مردم این کشور اکثرا سیاه و عده کمی نیز سفید هستند . زبان رایج میان آنان انگلیسی است و برخی از قبایل آن به زبانهای بانتو و عربی هم تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری فدرال است که در سال 1960 میلادی از انگلستان در چنین روزی مستقل شد و در هفتم اکتبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور لاگوس نام دارد و از شهرهای مهم آن می توان به عبادان ، اوگبوموشو، کانو و بندر هارکورت اشاره کرد . نیجریه از کشور های نفت خیز جهان و عضو سازمان کشورهای صاد ر کننده نفت (اوپک) است.

تولد هنری سوم :
هنری سوم در چنین روزی در سال 1207 میلادی دیده به جهان گشود. او در بین سالهای 1216 تا 1272 میلادی پادشاه انگلستان بود .

تولد چارلز ششم :
چارلز ششم معروف به امپراطور مقدس روم در چنین روزی در سال 1685 میلادی به دنیا آمد. وی در بین سالهای 1711 تا 1740 بر کشور روم حکومت می کرد .

تولد سارجی آکساکوف :
آکساکوف نویسنده روس در چنین روزی در سال 1791 میل دی دیده به جهان گشود . وقایع نامه زندگی یک خانواده روس عنوان مهمرین اثر داستانی اوست .

تولد آنی بزانت :
آنی بزانت فیلسوف بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1847میلادی متولد شد . وی در زمینه های حکمت اشراق نیز مطالعات گسترده ای داشت .

تولد لویی اونتر میر :
اونتر میر شاعر توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1885 میلادی به دنیا آمد . اشعار جاودان و اشعار داستانی عناوین مهمترین اثار ادبی اویند. او یک منتقد ماهر ادبی نیز بود .

تولد دانیل بورستین :
بورستین نویسنده برجسته و توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1914 میلادی به دنیا آمد. وی به سال 1974 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد.

در گذشت لوییس لیکی :

لیکی جامعه شناس و مردم شناس برجسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1972 میلادی دار فانی را وداع گفت. وی به هنگام مرگ 68 سال داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

 


در روز شمار تاریخ در این روز واقعی ثبت نگر دیده است .
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo