شهید آوینی

 

عرضه پايان‌نامه «شخصيت پيامبر اعظم (ص) از ديدگاه علی (ع)» در نمايشگاه قرآن

«شخصيت پيامبر اعظم (ص) از ديدگاه علی (ع)» عنوان يكی از پايان‌نامه‌های مقطع كارشناسی ارشد دانشكده علوم قرآنی مراغه است كه در بخش دانشگاهی نمايشگاه قرآن عرضه شده است.

اين پايان‌نامه با راهنمايی «طالب احدی» و با نگارش و تدوين «نسرين سليمانيان» در سال 85 در دانشكده علوم قرآنی مراغه دفاع شده است.

به زعم نويسنده، شخصيت افراد گويای نقاط ضعف و قوت افراد است. اگر ابعاد وجودی انسان خوب و عالمانه تبيين شود، می‌تواند برای ديگران بسيار آموزنده و مفيد باشد. وجود مبارك پيامبر اسلام (ص) نعمت بزرگ الهی است كه بر جامعه انسانی ارزانی داشته و او را قرين منت ساخته است و اگر نبود نعمت ديگر (امامت معصوم)، ای بسا ابعاد وجودی شخصيت آن بزرگ برای انسان‌های عادی باز شناخته نمی‌شد، چنان‌كه خود حضرت فرمود: يا علی! مرا جز خدا و تو كسی نشناخت.

برای اين منظور، اين تحقيق، دفتر زندگانی امام (ع) و انديشه‌های آن حضرت را ورق می‌زند تا ابعاد وجودی پيامبر اسلام (ص) را بيشتر بشناسد. پيامبر اكرم (ص) در محيطی كه قرآن آن را جاهليت ياد می‌كند، به دنيا آمد، لكن تربيت جاهلی نيافت و از همان اوان كودكی، بزرگواری روح و بزرگی انديشه خود را نشان داد، تا آن‌جا كه امين قريش و مهبط وحی الهی شد.
پيامبر (ص) شب زنده‌داری را با جهاد و تلاش، حلم و بردباری را با صلابت و قاطعيت، مديريت و حاكميت را با عبادت و عدالت، دعوت به توحيد و يكتا پرستی را با تكريم شخصيت انسان‌ها، همسرداری و علاقه به حيات و زندگی را با زهد و تقوا و ... در هم آميخت

سليمانيان تأكيد می‌كند كه امام (ع) خاطرات زيادی از دوران ده سال قبل از بعثت پيامبر (ص) با آن حضرت دارد و شخصيت پيامبر (ص) را همه جانبه ديده و معرفی می‌كند. در حوزه فردی انسانی خود ساخته، كمال يافته، آشنا و عامل به وظايف و در حوزه اجتماعيف شخصی علاقه‌مند به انسان‌ها، ساعی در هدايت آنان و رئوف و مهربان با بيچاره‌گان و درمانده‌گان بود. همان‌طور كه در عرصه سياسی، فردی بسيار مدير، زمان‌سنج، نكته‌دان و عدالت‌محور بود، در زمينه فرهنگی و اخلاقی، شخصيتی وارسته، دارای خلق عظيم، سعه صدر و بسيار صبور و حليم بود.

به نظر محقق اين پايان‌نامه، پيامبر (ص) شب زنده‌داری را با جهاد و تلاش، حلم و بردباری را با صلابت و قاطعيت، مديريت و حاكميت را با عبادت و عدالت، دعوت به توحيد و يكتا پرستی را با تكريم شخصيت انسان‌ها، همسرداری و علاقه به حيات و زندگی را با زهد و تقوا و ... در هم آميخت و بستری فراهم آورد كه انسان‌های عقب مانده جاهلی در اندك زمانی به سعادت و بهروزی روی آوردند و آيين‌اش را ياری دهند و آن شد كه در طول تاريخ، انسان‌های مؤمن و منصف به وجودش می‌بالند و دشمنان و بيگانگان لب به عظمت و شخصيت بسيار برجسته و منحصر به فردش می‌گشايند.

نويسنده تصريح می‌كند كه اگر پيامبر (ص) در زندگی ما اسوه باشد، در ايمان و توكلش، در اخلاص و شجاعتش، در زهد و تقوايش و ... به كلی برنامه زندگی‌ ما دگرگون خواهد شد و نور و روشنايی سراسر زندگی ما را فرا خواهد گرفت.

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo