شهید آوینی

 

بررسی روايات تفسيری، انگيزه آيت‌الله معرفت در نگارش «تفسير الاثری» بود

آيت‌الله معرفت معتقد بود روايات فقهی بررسی شده است؛ اما روايات تفسيری بررسی نشده، بنابراين با اقدام به نگارش «تفسير الاثری الجامع» روايات تفسيری پالايش و بررسی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين «اديب‌زاده»، از پژوهشگران «تفسير الاثری الجامع»، شب گذشته 6 مهرماه در مراسم بزرگداشت آيت‌الله معرفت كه در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد، ضمن بيان مطلب فوق گفت: آيت‌الله معرفت می‌گفت:« 1000 سال است كه روايات فقهی بررسی شده؛ اما روايات تفسيری بررسی نشده است» بنابراين برای بررسی اين روايات و تدوين چنين اثری روايات تفسيری از فريقين جمع‌آوری شد. منبع شيعی نورالثقلين بود و منبع سنی درالمنثور بود. اين انتخاب، انتخاب خود استاد بود زيرا معتقد بود اين آثار دارای كار علمی است و از پشتوانه منبعی خوبی برخوردار است. حجم روايات بسيار زياد بود. حدود 60000 روايت تفسيری بعد از پنج سال جمع‌آوری شد تا كار تحقيقی مناسب روی آن انجام گيرد.

وی گفت: انگيزه ديگر ايشان در تدوين كتاب تفسير الاثری الجامع اين بود كه ما شيعيان با دنيای اهل سنت مواجه‌ايم. ما بايد با جمع‌آوری روايات مختلف زمينه را برای رؤيت محققان منصف اهل سنت ايجاد كنيم. محققان اهل سنت با رجوع به اين منابع، خواه‌ناخواه در برابر روايات و ديدگاه‌های شيعيان قرار می‌گيرند و مطمئنا روی محققان منصفشان تأثيرگذار خواهد بود.

اديب‌زاده در ادامه سخنانش با تأكيد بر علاقه شديد آيت‌الله معرفت به پژوهش و تحقيق گفت: روزی خدمت ايشان رسيدم، ديدم حدود 20 جلد كتاب باز است و ايشان در حال جست‌وجو است. گفتم استاد به دنبال چه می‌گرديد؟ گفتند: مطلبی را چند سال قبل را در «التمهيد فی علوم القرآن» آوردم، اشتباها منبع آن را ذكر نكردم، الان دارم منبعش را پيدا می‌كنم. چندی بعد به من گفت: بعد از يك هفته كه هر روز از صبح تا شب به دنبالش گشتم، آن مطلب را پيدا كردم. اين نشان از دقت در كار، اهميت ذكر منبع برای استاد و پشتكار وی دارد.

وی در مورد اثر بی‌نظير تفسير الاثری الجامع آيت‌الله معرفت گفت: اين كتاب در آينده نزديك پيش روی محققان جهان اسلام قرار خواهد گرفت و همان‌گونه كه كتاب عظيم و شريف بحارالانوار، به‌خاطر جامعيت رواياتش بی‌بديل است، اين اثر نيز همان‌قدر ارزش دارد چون تمام روايات تفسيری را در ذيل آيات آورده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: آيت‌الله معرفت احساس می‌كرد علوم قرآنی و خود قرآن در غربت است بنابراين وی می‌خواست مقدمه‌ای بر تفسير قرآن بنويسد و اين مسأله را با يكی از طلاب و محقق قرآنی در نجف در ميان گذاشت، وی به استاد گفت: من كتابخانه‌ای دارم و استاد به كتابخانه او مراجعه كرد. استاد می‌گويد: مدت 8 سال از عمر خود را در آن كتاب‌خانه گذراندم و حاصل اين مدت كتاب التمهيد فی علوم القرآن بود.
حجت‌الاسلام والمسلمين اديب‌زاده
كتاب شبهات و ردود حول القرآن الكريم، نيز كتاب عظيمی است و شبهاتی كه ايشان در كتب مختلف در مدت كار تحقيقاتی و مطالعاتی خود ديده بود را جمع‌آوری كرد و با استفاده از علوم قرآنی و قرآن به آن‌ها پاسخ داد

اين محقق علوم قرآنی گفت: كتاب «شبهات و ردود حول القرآن الكريم»، نيز كتاب عظيمی است و شبهاتی كه ايشان در كتب مختلف در مدت كار تحقيقاتی و مطالعاتی خود ديده بود را جمع‌آوری كرد و با استفاده از علوم قرآنی و قرآن به آن‌ها پاسخ داد.

مراسم بزرگداشت آيت‌الله معرفت شب گذشته، ششم مهرماه همزمان با شانزدهمين روز از ماه مبارك رمضان در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم از ساعت 21 الی 30: 22 با حضور تعدادی از شاگردان، دكتر «محمد‌صادق معرفت» و دكتر «مهدی معرفت»، از فرزندان آيت‌الله معرفت و تعدادی از علاقه‌مندان برگزار شد و تا روزهای 7 و 8 مهرماه هم ادامه دارد.

در اين مراسم حجت‌‌الاسلام رستم‌نژاد، مشاور فعاليت‌های قرآنی حوزه علميه قم و از گروه تحقيقی تفسير الاثری الجامع و حجت‌الاسلام و المسلمين اديب‌زاده از گروه تحقيقی تفسير الاثری الجامع و فرزندان آيت‌الله معرفت به ايراد سخن پرداختند.

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo