شهید آوینی

 

نخستين نمايشگاه قرآنی در آلبانی گشايش يافت

نخستين نمايشگاه قرآنی آلبانی، به همت سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان ايران و مؤسسه‌ی قرآن ايران در آلبانی و با همكاری كميته‌ی مسلمانان اين كشور، امروز چهارم شهريورماه در شهر تيرانا، آغاز‌ به ‌كار‌كرد.
نخستين نمايشگاه قرآنی در آلبانی

«اسدی» رئيس مؤسسه‌ی قرآن آلبانی‌با بيان اين مطلب گفت: در مراسم افتتاحيه‌ی اين نمايشگاه كه با قرائت قاری بين‌المللی آلبانيايی همراه‌بود، شخصيت‌های برجسته‌ی دولتی از جمله «راسين حسنای»، نماينده‌ی دولت آلبانی در امور اديان، شيخ «سليم موچا»، «بابا رشادبارذی»، رهبر جهانی طريقت علوی «بكتاشيه» در آلبانی و اقبالی سفير ايران در آلبانی حضور‌داشتند كه هركدام به‌ترتيب به ايراد سخن پرداختند.

رئيس مؤسسه‌ی قرآن آلبانی درباره بخش‌های متعدد اين نمايشگاه گفت: بخش هنری شامل 40 اثر برگزيده جشنواره‌ی ملی دانشجويی ارائه‌شده به سازمان فعاليت‌های قرآنی ايران، در رشته‌های مختلفی نظير خوش‌نويسی، تذهيب، كارهای دستی بر روی چوب، فلز، معرق، فرش‌بافی آيات قرآن، خاتم‌‌كاری و ميناكاری است و در كنار آثار هنری و قرآنی مسلمانان آلبانی به نمايش گذاشته‌‌شده‌اند.
رئيس مؤسسه‌ی قرآن آلبانی:
بخش هنری اين نمايشگاه، شامل 40 اثر برگزيده‌ی جشنواره‌ی ملی دانشجويی ارائه‌شده به سازمان فعاليت‌های قرآنی ايران، در رشته‌های مختلف هنری است كه در كنار آثار هنری و قرآنی مسلمانان آلبانی به نمايش گذاشته‌‌شده‌اند

وی همچنين به بخش گفت‌و‌گوی قرآنی در اين نمايشگاه اشاره‌كرد و گفت: انديشمندان كشور آلبانی با حضور در اين بخش، به ايراد سخن پيرامون مسائل قرآنی می‌پردازند.

كودك و نوجوان بخش ديگر اين نمايشگاه است كه اسدی از آن ياد و تصريح‌كرد: اين بخش شامل ايستگاه قصه‌گويی، نقاشی، مسابقه «قرآن بخوانيد و جايزه بگيريد» است و در كنار بخش الكترونيك شامل آثار ديداری و شنيداری و نرم‌افزارهای رايانه‌ای با استقبال چشم‌گيری روبه‌رو بوده‌است.

رئيس مؤسسه‌ی قرآن آلبانی، تحقيقات، تفاسير و ترجمه قرآن به زبان‌های مختلف، مجلات قرآنی چاپ‌شده به زبان آلبانيايی را نيز از جمله آثار به نمايش‌گذاشته‌شده در بخش تحقيق اين نمايشگاه توصيف‌‌كرد.

ارائه آثار نفيس قرآنی شامل قرآن‌‌های خطی، كتاب‌های دست‌نوشته با موضوع قرآن در قرون مختلف و مربوط به دوران قبل از حاكميت كمونيسم در آلبانی نيز از جمله بخش‌های ديگر نمايشگاه قرآن آلبانی بود كه اسدی از آن يادكرد.

رئيس مؤسسه قرآن آلبانی همچنين با اشاره به برنامه‌‌های جنبی مهم در اين نمايشگاه خاطرنشان‌كرد: در بخش قرآن و هنر اين نمايشگاه، بازديدكنندگان با شركت در نشست‌های مختلف، شاهد سخنرانی شماری از شخصيت‌ها پيرامون هنر‌ و قرآن خواهندبود.

رونمايی ترجمه جديدی از قرآن به زبان آلبانيايی كه از سوی موسسه‌ی فكر و تمدن اسلامی به چاپ رسيده و در غرفه همين موسسه در نمايشگاه عرضه شدة‌است.
رونمايی از نخستين مجله‌ی قرآن‌پژوهی آلبانی
نخستين مجله‌ی قرآن‌پژوهی به زبان آلبانيايی با نام «نورالقرآن» در مراسم اختتاميه‌ی نمايشگاه رونمايی‌می‌شود

اسدی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با ايكنا همچنين از رونمايی نخستين مجله قرآن‌پژوهی به زبان آلبانيايی با نام «نورالقران» در مراسم اختتاميه نمايشگاه خبرداد.

اين نمايشگاه كه با هدف ايجاد فضای قرآنی و انس بيشتر اقشار مختلف جامعه اين كشور با قرآن اعلام شده‌است، كه با استقبال گرم شهروندان آلبانيايی همراه‌بود.

رئيس مؤسسه‌ی قرآن آلبانی در بخش ديگر اين گفت‌و‌گو، به برپايی محفل انس با قرآن اشاره‌كرد و گفت: اين برنامه قرآنی روز شنبه، 7 شهريورماه جاری، ساعت 10:30 صبح به وقت تيرانا، با حضور قرآن‌آموزان موسسه قرآن آلبانی و دانش‌آموزان مدارس اسلامی، عموم و اقشار مختلف جامعه اين كشور برگزارمی‌شود.

اسدی يادآورشد: اين نمايشگاه، تنها پس از دو ساعت از افتتاحيه، با استقبال كم‌نظير رسانه‌های جمعی كشور آلبانی همراه‌بود و اخبار اين نمايشگاه در رسانه‌های گروهی اين كشور بازتاب خوبی داشت.

وی در پايان گفت: نمايشگاه قرآنی آلبانی، به ‌مدت يك هفته در سالن نمايشگاه‌های موزه‌ی ملی تاريخ تيرانا، پايتخت آلبانی برپا است.

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo