شهید آوینی

 

مسلمانان سوئد به رؤیای ساخت مسجد سنتی نزدیک شدند

مسلمانان شهر گوتنبرگ، سوئد پس از سالها اقامه نماز در نمازخانه‌های کوچک و زیرزمینی، با تأیید آغاز کارهای ساختمانی مسجدی بزرگ با مناره و گنبد طی چند هفته آینده، به رؤیای خود نزدیک شدند.

عبدالغانی حاکی رئیس انجمن اسلامی شهر گوتنبرگ گفت: ماه رمضان خبرهای خوشی را برای ما در گوتنبرگ به همراه داشت، چرا که قرار است کارهای ساختمانی مسجد بزرگ مسلمانان این شهر که مدتها در آرزوی آن بودند طی چند هفته آینده آغاز شود.

پس از دو سال برنامه ریزی این مسجد سرانجام به کارهای ساختمانی نزدیک شده است. مجوز ساخت این مسجد در سال 1996 دریافت شد.

حاکی که عضو وقف اسلامی سوئد نیز محسوب می شود یادآور شد که ایده ساخت مسجد سال 1980 توسط یک گروه اسلامی ترک پیش از فعال شدن وقف اسلامی مطرح شد.

این مسجد در ساحل رودخانه این شهر ساخته می شود و سبک معماری آن نیز به سبکهای سنتی اسلامی با مناره و گنبد خواهد بود . طرح ساختمان این مسجد از سوی معماران سوئدی ارائه شده و با الهام از معماری اسلامی و معماری مدرن در زمینی به مساحت 5 هزار متر بنا می شود تا یک هزار و 200 مسلمان را در خود جای دهد.

شهرگوتنبرگ که در غرب این کشور اسکاندیناوی واقع شده دربرگیرنده جمعیت 40 هزار نفری مسلمانان است که بیشتر آنها سومالیایی، ترک، بوسنیایی و مراکشی تبار هستند که تا زمان ساخت این مسجد بزرگ در نمازخانه های موقت، ساختمان کارخانه های متروک و مساجد زیرزمینی نماز جماعت خود را اقامه می کردند.

مسلمانان این شهر که پس از پایتخت سوئد دومین شهر بزرگ محسوب می شود مدت مدیدی است که نسبت به فقدان مسجد مناسب معترض بودند.

مسجد شیخ زید تنها مسجد بزرگ کشور سوئد است که در استکهلم پایتخت این کشور قرار دارد.
 


منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo