شهید آوینی


امروز یکشنبه اول مهر ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با یازدهم رمضان سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و سوم سپتامبر 2007 میلادی .

آغاز سال تحصیلی :
دراین روزدانش آموزان ودانشجویان کشورپس ازسه ماه استراحت وفراغت به آغوش پرمهرعلم بازمی گردند وتلاش برای فراگیری علم ودانش مجددا دراماکن آموزشی آغازمی شود. آموزش وپرورش به طورمستقیم درتحول وپیشرفت سایرنهادهای اجتماعی دارای نقشی بنیادی است ویکی ازپایه های توسعه درهرکشوردرحال توسعه به شمارمی رود. کشورهای مختلف جهان امروزه با توجه به این امرمهم ، روزبه روزدرحال بهینه سازی نهاد وساختارآموزش وپرورش اند وبه آن به عنوان یک امر تاثیرگذاردراجتماع می نگرند. بدیهی است با چنین نگاهی می توان به ایجاد نوآوری درآموزش وپرورش وهمچنین استفاده از آخرین امکانات روزبرای بالابردن کیفیت آموزش درمدارس ودانشگاه هاهمت گمارد .

تولد عبد الرحمان جامی :
 جامی شاعر ، ادیب و عارف ایرانی ، مشهور ترین شاعر پارسی گوی سده نهم هجری است . پدرش از حوالی اصفهان به هرات مهاجرت کرد و عبدالرحمان در بیست و سوم شعبان   817 ه ق در خرجرد جام تولد یافت . وی مدتی دشتی تخلص می کرد وسپس  به سبب  ارداتی که به شیخ  جام داشت ، تخلص جامی را برگزید . این شاعر پارسی گوی  در هرات و سمرقند علوم رسمی را تحصیل کرد و در آغاز جوانی با بزرگان فرقه نقشبندیه آشنا شد و دست ارادات به دامان سعد الدین محمد کاشغری و سپس ناصر الدین عبید الله معروف به خواجه احرار زد و در طریق تصوف سیر و سلوک کرد و از بزرگان فرقه مذکور گردید . جامی قسمتی از زمان شاهرخ و تمام دوره ابوالقاسم بابر و ابوسعید گورکان و قسمت اعظم سلطنت سلطان حسین بایقرا را درک کرد . وی با امیر علیشیر نوایی معاصر بود و پس از وفات جامی وی کتاب خمسه المتحریرین را به یاد اوتالیف کرد. جز چند سفر کوتاه حجاز ، بغداد ، دمشق و تبریز، جامی ، بقیه عمر را در هرات گذرانید و نزد سلاطین و بزرگان معاصر بسیار محترم بود . جامی در هرات در 898 ه ق وفات یافت و بایقرا مراسم تشییع و سوگواری را درباره او به کمال رعایت کرد . جامی آثار متعدد منثور و منظوم دارد . تاثیر افکار و اشعارش در هندوستان و ماوراء النهر در ادبیات و افکار مردم  مشهود بود . دیوانش مشتمل بر قصاید ، مثنویات ، غزلیات ، مقطعات ، و رباعیات است . وی در اواخر عمر( 896 ه ق) به تقلید از امیر خسرو دهلوی آن  را بانظمی جدید در سه قسمت مدون کرد : فاتحه الشباب ، واسطه العقد ، و خاتمه الحیاه که به ترتیب بر اشعار  اوان جوانی اواسط زندگی و اواخر حیات اوست . اثر منظوم دیگر هفت مثنوی معروف به هفت اورنگ (به تاسی از پنج گنج نظامی ) است . از آثار منثورش ، اشعه اللمعات ، بهارستان( به تقلید از گلستان سعدی) ، نفحات الانس ، شواهد النبوه ، لوایح و لوامع است .  کتاب معروف شرح جامی نیز از اوست . به جامی لقب خاتم الشعرانیز داده اند.

روز ملی عربستان :
عربستان کشوری است در نیمکره شمالی – شرقی در جنوب غرب آسیا و در منطقه غرب آسیا . این کشور از کشور های مهم منطقه خاور میانه به شمار می رود و در همسایگی کشور هایی چون کویت ، عراق ، اردن ، یمن ، امارات متحده عربی و قطر  قرار دارد . پایتخت این کشور ریاض بوده و از میان مهمترین شهر های آن می توان به مدینه منوره ، مکه معظمه ، طائف ،  جده و ظهران اشاره کرد . بیشتر مردم این کشور از نژاد عرب بوده و اکثریت قریب به اتفاق آنان مسلمان اند . زبان رسمی و خط   مردم این کشور عربی است . حکومت عربستان پادشاهی و واحد پول رایج در این کشور ریال سعودی می باشد . همه  ساله چنین روزی به عنوان روز اتحاد پادشاهی عربستان سعودی در سال 1932 میلادی جشن گرفته می شود . عربستان در سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

تولد اوریپید :
اوریپید نمایشنامه نویس یونان باستان در چنین روزی در سال 484  قبل از میلاد به دنیا آمد . وی به عنوان یکی از سه نمایشنامه نویس بر جسته عصر یونان  باستان مشهور است و در ردیف سوفوکل و آشیلوس قرار می گیرد . همسر تروجان عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد اکتاوین ( آگوستوس سزار ) :
اکتاوین( آگوستوس سزار)  نخستین امپراطور روم در چنین روزی در سال 63 قبل از میلاد متولد شد . او در بین سالهای 27 تا 14 قبل از میلاد بر مردم کشور روم حکومت کرد .

تولد فردینان چهارم :
فردینان چهارم ، دومین پادشاه اسپانیا در چنین روزی در سال 1713 میلادی به دنیا آمد . او در بین سال های حکومتش که از 1746 تا1759 ادامه داشت ، سیاست اصلاح طلبی و بی طرفی را پیشه خود ساخت .

تولد ادگار لی ماسترز :
لی ماسترزشاعر و نویسنده آمریکایی  در چنین روزی در سال 1869 میلادی دیده به جهان گشود . مهمترین اثر وی مجموعه بوسه های رودخانه نام  دارد .

تولد لوییس نولسون :
نولسون مجسمه ساز آمریکایی در چنین روزی  در سال 1900 میلادی متولد شد . صومعه آسمانی عنوان مهمترین اثر هنری اوست .

تولد سولیما استراوینسکی :
استراویسنکی آهنگساز و موسیقیدان برجسنه روس در چنین روزی در سال 1910میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . او در نواختن پیانو بسیار ماهر بود . پسر ایگور عنوان مهمترین اثر وی است .

تولد سیلوی گرانت :
گرانت نمایشنامه نویس و بازیگر بر جسته کانادایی در چنین  روزی  در سال 1957 میلادی متولد شد . نوامبر 1979 عنوان مهمترین اثر نمایشی اوست .

در گذشت زیگموند فروید :
فروید استاد علم روانشناسی ودانشمند بزرگ روانشناسی اطریش  در چنین روزی در سال 1939 میلادی دار فانی را وداع گفت . فروید در طول عمر خود توانست رهیافت جدید از علم روانشناسی را پایه گذاری کرده  و علم روانکاوی را بطور مدون به جهانیان عرضه سازد . او در بسیاری از آثار خود مبنای عقده های فروکوفته افراد را ناشی از فروکوفتگی میل جنسی در اشخاص می دانست و معتقد بود تا در این مسیر تحولاتی رخ ندهد عقده های روانی در  درون شخص باقی خواهند ماند  . وی حتی بسیاری از امیال روحی انسان ها را ناشی از همین میل جنسی می دانست . فروید در سن هشتاد و سه سالگی  دار فانی را وداع گفت .

در روز شماره دفاع مقدس برای این روز واقعه ای ثبت نگردیده است .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo