شهید آوینی
 
سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب تصمیم اسرائیل درباره نوار غزه را محکوم کردند
تصمیم رژیم صهیونیستی برای متخاصم دانستن منطقه نوار غزه همچنان با موج محکومیت ها و نگرانی مجامع بین المللی روبرو شده است؛ سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب نیز با محکوم کردن این تصمیم، درباره تبعات آن هشدار داداند.

به نقل از خبرگزاری آلمان، سازمان کنفرانس اسلامی روز پنج شنبه تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی برای دانستن نوار غزه به عنوان یک منطقه متخاصم را محکوم کرد.

اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل این سازمان، در بیانیه ای این تصمیم رژیم اسرائیل را سرکوبگرانه و اقدامات ناشی از آن را نقض قوانین بین المللی، مجازات دسته جمعی و ادامه تجاوزگری علیه ملت فلسطین دانست.

وی همچنین درباره تبعات این تصمیم ظالمانه هشدار داد و خواستار بازگشت گروه های فلسطینی به میز گفتگوها و وحدت صفوف فلسطینی ها برای مقابله با این تصمیم و تجاوزگری مداوم اسرائیل علیه ملت فلسطین شد.

اتحادیه عرب نیز به نوبه خود در بیانیه ای این تصمیم رژیم اسرائیل را محکوم و این رژیم را مسئول کامل پیامدهای ناشی از آن دانست.

در این بیانیه اتحادیه عرب آمده است : غزه یک سرزمین اشغالی است که اسرائیل آن را به اشغال خود درآورده است و در نتیجه، مسئول تامین امنیت وسلامت سرزمین های اشغالی است و توافقنامه های ژنو و قوانین انسانی شامل حال وضعیت این منطقه می شود که این توافقنامه ها و قوانین از حقوق ملت فلسطین خواه در غزه یا کرانه باختری به عنوان ملتی تحت اشغال حفاظت می کند.

اتحادیه عرب همچنین بر اهمیت ارایه موضوع به دستگاه های ذیربط سازمان ملل متحد برای ضمانت احترام به قوانین بین المللی تاکید کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه فرانسه از تصمیم رژیم اسرائیل برای متخاصم دانستن منطقه نوار غزه ابراز نگرانی کرد.

فردریک دوزانیو معاون سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود که این نگرانی همچنین شامل نیت اعلام شده برای محدودیت جابجایی کالا و برق رسانی به نوار غزه می شود که در صورت اجرا شدن اثر مستقیمی بر اقتصاد فلسطینی ها و غیرنظامیان خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید فورا رسیدن کالاهای اساسی به نوار غزه تامین شود و هیئت های امداد رسان پزشکی بتوانند با آزادی در همه سرزمین های فلسطینی تردد کنند.

در همین حال، سخنگوی دولت برکنار شده دولت وحدت ملی فلسطین به ریاست اسماعیل هنیه گفت که هنیه موضوع تصمیم رژیم اسرائیل برای متخاصم دانستن منطقه نوار غزه را با عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات مصر تلفنی بررسی کرده است.

طاهر النونو در بیانیه ای گفت: هنیه در این تماس بر ضرورت تلاشهای مصر برای تضمین جلوگیری از هرگونه اقدام رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه تاکید کرد.

وی اشاره کرد: سلیمان گفت که مصر اهمیت زیادی به این مسئله می دهد و با طرف اسرائیلی برای این موضوع تماس گرفته است.

این بیانیه افزود: هنیه همچنین سلیمان را از نتایج تماس با گروه های فلسطینی درباره مسئله آتش بس دوجانبه آگاه کرده است.

به گفته النونو، هنیه به سلیمان تاکید کرد که رویکرد مسئولانه ای از طرف این گروه ها درباره مسئله آتش بس دوجانبه از منظر ارزیابی منافع ملت فلسطین و شرایط کنونی وجود دارد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo