شهید آوینی

 

امروز جمعه سی ام شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با نهم رمضان المبارک سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیستم و یکم سپتامبر 2007 میلادی .

 

روز گفتگوی تمدنها :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز گفتگوی تمدنها در کشور گرامی داشته می شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، به دلیل تداخل چند مناسبت در روز 13 آبان ، 30 شهریور ماه به عنوان روز گفتگوی تمدن ها در نظر گرفته شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، با توجه به اینکه روز 13 آبان،"روز ملی مبارزه با استکبار جهانی"، "سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام " و همچنین "روز دانش آموز" است ، برای جلوگیری از تداخل روز گفتگوی تمدن ها با این مناسبت ها، زمان این مناسبت تغییرکرد .بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی ، 30 شهریورماه (21 سپتامبر ) به عنوان روز گفتگوی تمدنها اعلام شد .گفتنی است پس از سخنرانی سیدمحمد خاتمی به عنوان رییس جمهور ایران در 13 آبان ( 4 نوامبر) 1377، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ارائه پیشنهاد نامگذاری سال 2001 به عنوان سال گفتگوی تمدنها ، این سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان سال گفتگوی تمدن ها نامگذاری شد .

روز استقلال مالت :
کشور مالت متشکل از سه جزیره مهم آتشفشانی مالت ، گوزو و کومینو است . این کشور در دریای مدیترانه بین ایتالیا و لیبی واقع شده و مدار 36 درجه عرض شمالی از آن می گذرد. نژاد مردم این کشور سفید سامی و غالب آنان پیرو دین اسلام و مسیحیت اند. اکثر مردم این کشور به زبان مالتی و انگلیسی سخن می گویند. نوع حکومت این کشور جمهوری است . مالت در چنین روزی در سال 1964میلادی از انگلستان مستقل شد و در تاریخ اول دسامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . این کشور در عین حال از اعضای کشورهای مشترک المنافع انگلیس به شمار می رود. واحد پول آن لیره نام دارد و پایتخت آن بندر والتا است .

تولد فردریک سوم :
فردریک سوم امپراطور آلمان در چنین روزی در سال 1415 میلادی به دنیا آمد. وی بین سالهای 1440 تا 1493 میلادی بر این کشور حکومت کرد.

تولد سر ادموند گوسه :
گوسه مترجم و منتقد ادبی انگلیسی در چنین روزی در سال 1849 میلادی دیده به جهان گشود. پدر و پسر عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد گوستاوهولست :
هولست آهنگساز بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1874 میلادی دیده به جهان گشود . سیاره ها عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد کلاک جونز :
جونز، انیماتور توانای آمریکایی در چنین روزی در سال 1912 میلادی به دنیا آمد . باگز بانی و د افی د اک شخصیت های کارتونی مخلوق او بودند .

تولد ملوین فون پیبل :
نمایشنامه نویس و کارگردان توانای آمریکایی در چنین روزی در سال 1932 میلادی به دنیا آمد. مرد واترملون عنوان مهمترین اثر هنری اوست .

تولد استفان کینگ :
کینگ، نویسنده مشهور آمریکایی که بیشتر داستاهای پلیسی می نویسد در چنین روزی درسال 1947میلادی دیده به جهان گشود. د رخشش و کوجو عناوین مهمترین آثار داستانی اویند .

درگذشت ویرژیل شاعر معروف روم باستان :
ویرژیل، شاعر معروف روم باستان در چنین روزی در سال 19 قبل از میلاد درگذشت. وی در پانزدهم اکتبر سال 70 پیش ازمیلاد به دنیا آمد. ویرژیل درمجموعه آنه ئید طی داستانهایی تاریخچه تاسیس شهر رم را نقل کرده است. این شاعربزرگ در یکی از قطعات شعرخود به آمدن مسیح اشاره کرده است.
درآن زمان سیاستمداران و ارباب قدرت از شعراء و خطباء برای تبلیغ سیاست و برنامه های خود استفاده می کردند و ویرژیل به دلیل اعتمادی که به شخص سزار برای تامین اقتدار روم داشت اشعاری در حمایت از تصمیم او که عنوان "رئیس جمهور" را به امپراتور تبدیل کرد تا ابهت بیشتری داشته باشد سرود و آنها را در اجتماعات خواند.


درگذشت ادوارد دوم :
ادوارد دوم پادشاه انگلستان در چنین روزی در سال 1327 میلادی دار فانی را وداع گفت. او دربین سالهای 1307 تا 1327 میلادی بر این کشور حکومت کرد. وی به هنگام مرگ 43 سال داشت .

درگذشت گیرولامو کاردانو :
کاردانو ریاضیدان ایتالیایی در چنین روزی در سال 1576 میلادی درگذشت. وی به هنگام مرگ هفتاد و چهار سال داشت.

درگذشت آناستازیا سوموزا :
سومازا دیکتاتور نیکاراگوئه ای در چنین روزی در سال 1956 میلادی ترور شد . رولبرتو لوپز وی را ترور کرد .

درگذشت هاکون هفتم :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی ها کون هفتم پادشاه نروژ دار فانی را وداع گفت . الاف به جای او نشست .

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

30/6/66

- حمله عراق به ترمينال خارك

- تهاجم هلي کوپترهاي امريکائي به کشتي تجاري ايران در خليج فارس
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo