شهید آوینی


امروز دوشنبه بیست و هفتم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با ششم رمضان سال 1428 هجری قمری و برابر است با هجدهم سپتامبر 2007 میلادی .

 

 روز شعر و ادب فارسی ( روزبزرگداشت استاد شهریار) :
 

محمد حسین بهجت تبریزی( شهریار) در سال 1285 در شهر تبریز متولد شد . پس از پایان دوران ابتدایی و متوسطه در تبریز وارد دانشکده پزشکی شد . اما تحصیلات خود را نا تمام گذاشت و عملا" زندگی خود را وقف شعر کرد .
او از همان جوانی دارای توانایی سرشاری در شعر بود و به خوبی توانست از این استعداد شعری خود استفاده کند .  هر چند شهریار در کلیه قالبهای شعری کهن شعر سروده است اما بیشترین آثاری که از او باقی مانده ، در قالب غزل است.

 منتقدان و کارشناسان  او را از بزرگترین غزل سرایان عصر خودش می دانند. زبان ساده ، روان و گاه نزدیک به محاوره در آثار او برجستگی خاصی دارد و می توان گفت از دلایل موفقیت او در عرصه شعراست . شیوه شعری او اگر چه به زبان روز جامعه خودش نزدیک است، اما استقبالهای شعریش از حافظ نشان از یک عشق شاعرانه به غزل کهن می دهد .علاقه شدید شهریار به غزلسرای بزرگ فارسی زبان « حافظ» به حدی بود که با زدن تفال به دیوان او تخلص خود را که ابتدا « بهجت» بود به « شهریار» تغییر داد .وخود می گوید « از کودکی با دو کتاب« قرآن» وغزلیات « حافظ» بزرگ شده ام».

 شهریاردر عصری شعر می گوید که نیما شاعر نوگرای ایرانی  در حال  نو آوری است. اما شاعر آذری با تمام احتراماتی که به نیما و نو گرایی او در شعر قایل است، تحت تاثیرشیوه او قرار نمی گیرد. اما تاثیر نیما را می توان در بعضی از اشعار او که در قالبهای مختلف سروده است به خوبی مشاهده کرد .

بکار گیری مناسب و بجای واژه ها ، کاربرد زبان محاوره در شعر را می توان از خصوصیات  بارز شعر او دانست که مخاطبان عام و خاص را با خود همراه می کند .

شهریار نه تنها در شعر و زبان فارسی از چهر ه های نامدار به شمار می رود بلکه از بزرگترین شاعران آذری زبان است که منظومه او به این زبان با عنوان « حیدر بابا یه سلام  » به چندین زبان دنیا ترجمه و منتشرشده است .
دیوان اشعاراو در پنج جلد منتشر شده ، که اشعار فارسی و آذری این شاعر توانمند  را در خود جای  داده است .
این شاعر بزرگ و غزل سرا ، متخلص به شهریار در 26 شهریورماه  1367 در تبریز دیده از جهان فرو بست و جامعه ادبی را از شعرهای زیبای خود محروم نمود .

پیکر او در  مقبره الشعرای تبریز در کنار دیگر شاعران نامدار آن دیار به خاک سپرده شد .
از شعرهای به یاد ماندنی او می توان به اثر زیبا و آسمانی او در وصف مولای متقیان علی ( ع ) اشاره کرد که سالهاست چون گوهری در میان دیگر اشعاراو می درخشد. روحش شاد

منظومه " حیدر بابایه سلام " او به ترکی  چنان گل کرد که آوازه آن از مرز های ایران گذشت و خود باب جدیدی را در شعر ترکی گشود .  به پاس قدر دانی از تلاش های استاد فقید در حوزه شعر پارسی و نکوداشت یاد شاعران و ا د یبا ن پارسی گوی  روز27 شهریور به عنوان " روز شعرو ا دب فارسی " برگزیده شده است .

عملیات ظفر یک :
در چنین روزی عملیات ظفر یک در سال 1366 ه ش آغاز شد . منطقه عملکرد این عملیات استان دهوک و سلیمانیه عراق گزارش  شده است . مجری این عملیات  نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود .در این عملیات مقرگردان 19خفیفه و دهها دستگاه تانک و نفربر ارتش عراق از بین رفت .

عملیات شهید مدنی :
در چنین روزی در سال 1360 ه ش عملیات شهید مدنی در منطقه عمومی خوزستان آغاز شد . منطقه نبرد این عملیات  که فرماندهی آن به عهده  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود ،  سوسنگرد و دهلاویه اعلام شده است . درعملیات شهید مدنی قوای اسلام بیش از2کیلومترمربع در خام عراق پیشروی کردند .

انعقاد قرار داد کمپ دیوید بین مصر و رژیم صهیونیستی  :
در چنین روزی در سال 1978 میلادی موافقت نامه های کمپ دیوید میان کارتر ، سادات و بگین روسای کشور های آمریکا ، مصر و رژیم صهیونیستی امضا شد . روسای این سه کشور پس از  گذشت سیزده روز ،  ضمن امضای یک موافقت نامه در محل کمپ دیوید آمریکا  روش وراه حل تازه ای در سازش   خاورمیانه را در دستور کار خود قرار دادند که البته نتیجه موفقیت آمیزی نداشت . این موافقت نامه به دعوت آمریکا و با میانجی گری این کشور انجام یافت . سایر کشور های عربی بعدها قرار داد صلح میان سادات و بگین را شرم آور خواندند و آن را به شدت تقبیح کردند . سادات نیز به علت امضای چنین قراردادی هد ف

گلو له خشم یک فرد ارتش مصر به نام " خالد اسلامبولی " قرا ر گرفت و از جمع سازشکاران کم شد. این افسر رشید و فرزند خلف مردم مصر نیز به شهادت رسید.

روز استقلال شیلی :
شیلی  کشوری است در نیمکره شمالی – غربی واقع در قاره آمریکای جنوبی . این کشور در کنار اقیانوس کبیر  و اقیانوس منجمد جنوبی و  در همسایگی کشور هایی چون آرژانتین ، بولیوی  و پرو قرار دارد . بیشتر  مردم شیلی  دو رگه ، برخی از آنان سرخ پوست و شماراندکی  از آنها  نیز سفید پوست اند . اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور پیرو آیین مسیحیت کاتولیک اند و تنها هشت  در صد از آنان  از مسیحیت پروتستان پیروی می کنند  . زبان رسمی این کشور اسپانیولی و خط رایج آن لاتین است . نوع حکومت شیلی  جمهوری بوده و واحد پول آن پزو  نام دارد . این کشور در چنین روزی در سال 1810میلادی از اسپانیا مستقل شد و در سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن سانتیاگو نام دارد و والیارایزو و تموکو از مهمترین شهر های آن اند .

تولد جوان گاتفرید والتر:
این آهنگساز بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1684 میلادی به دنیا آمد  . او همچنین در زمینه موسیقی مطالعات بسیاری کرد  .

تولد گوتلیب دایملر :
در چنین روزی در سال 1834 میلادی  دایملر به دنیا آمد .  گوتلیپ دایملر مخترع و مهندس مشهور آلمانی در عمر کاری خود چندین اختراع به یادگار گذاشت که موتور سیکلت از جمله آنهاست .

تولد دکتر ساموئل جانسون :
جانسون نویسنده بزرگ انگلیسی در چنین روزی در سال 1709 میلادی دیده به جهان گشود . راهنمای تور بوسول عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد کلارک ویسلر :
ویسلر مردم شناس بر جسته آمریکا در چنین روزی در سال 1870 میلادی متولد شد . هندی آمریکایی عنوان مهمترین اثر علمی اوست .

تولد لرد برنرز :

برنرز آهنگساز توانای انگلیسی در چنین روزی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . نخستین کودکی عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد زلدا فیچاندلر :
فیچاندلر کارگردان توانای تئاتر آمریکا در چنینن  روزی  در سال 1924 میلادی متولد شد . ریزین و کی دو عناوین مهمترین آثار تئاتر اویند .

تولد رومن پولانسکی :
 

رومن پولانسکی کارگردان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1933 میلادی متولد شد . بچه رزماری ، محله چینی ها و پیانیست از عناوین مهمترین آثار اویند .  پولانسکی، کارگردان برنده اسکار در حال حاضر  قصد دارد اثر کلاسیک الیور توییست به قلم چارلز دیکنز را به فیلم تبدیل کند. پولانسکی نتوانست برای دریافت جایزه بهترین کارگردان در مراسم اسکار امسال حاضر شود. وی به دلیل ارتکاب جرمی  در دهه 1970 در دادگاهی در آمریکا  متهم شده و در صورت بازگشت به آمریکا بازداشت خواهد شد. 


برای این تاریخ در روز شماره دفاع مقدس مطلبی ثبت نگشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo