شهید آوینی

 

جلد دوم كتاب «منتهی‌الامال» منتشر شد

جلد دوم كتاب «منتهی‌الامال» نوشته حاج«عباس قمی» با ويرايش «عبدالرحيم نصری» منتشر و در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن عرضه شده است.

 

در اين كتاب به زندگی امام سجاد(ع)، امام محمدباقر(ع) و امام موسی‌بن جعفر(ع) پرداخته شده است.

همچنين مكارم و فضايل اخلاقی، كلمات قصار، معجزات، اولاد و احفاد، عبادت‌ها و... درباره هر يك از اين امامان به‌طور كامل در اين كتاب بيان شده است.

در كنار نكته‌های حكمت‌آموزی كه از زندگی اين امامان نقل شده از اشعار شاعران كلاسيك فارسی و شاعران عرب‌زبان نيز استفاده شده است.

در بخشی از اين كتاب چنين می‌خوانيم:

«...دورانی كه امام سجاد(ع) در آن زندگی می‌كرد، همه ارزش‌های دينی دست‌خوش تحريف و تغيير امويان قرار گرفته بود و احكام اسلامی بازيچه دست افرادی چون ابن زياد، حجاج و عبدالملك بن مروان بود. حجاج، عبدالملك را مهم‌تر و برتر از رسول خدا(ص) می‌شمرد و برخلاف نصوص دينی ازمسلمانان جزيه می‌گرفت و با اندك تهمت و افترايی مردم را به دست جلادان می‌سپرد. در سايه چنين حكومتی آشكار بود كه تربيت دينی مردم تا چه اندازه تنزل كرده و ارزش‌های جاهلی چگونه احيا شده است، از اين‌رو لازم بود در زمينه علمی كاری انجام شود تامسلمانان به اصالت فكری و شخصيت قانون‌گذاری ويژه خود كه از كتاب و سنت در اسلام الهام می‌گيرد، واقف گردند. در اينجا ضرورت يك حركت اجتهادی (اطلاع‌رسانی قوی) به نظر می‌رسيد تا در چهارچوب تعاليم اسلامی، افق فكری مسلمانان گسترش يابد و بذر اجتهاد و تلاش از برای يافتن راه حق در دل آن‌ها افشانده شود و اين كاری بود كه امام سجاد(ع) بدان دست يافت؛ خطر دوم ناشی از پيشامد امواج رفاه و آسايش در جامعه اسلامی بود كه عشق سوزانی راكه از ارزش‌های اخلاقی و پيوندهای روحی در مسلمانان پديد آمده بود را خاموش می‌كرد

امام علی‌بن‌الحسين(ع) اين خطر را احساس كرد و فهميد كه جامعه دچار انحراف شده و روحيه رفاه‌طلبی و فساد سياسی و اخلاقی و اجتماعی آن را در محاصره قرار داده و از نظر سياسی هيچ روزنه‌ای برای تنفس وجود ندارد؛ بنابراين امام سجاد(ع) توانست از دعا برای بيان بخشی از عقايد خود استفاده كند و بار ديگر تحركی در جامعه برای توجه به معرفت و عبادت و بندگی ايجاد كند...»

جلد دوم اين كتاب به‌كوشش انتشارات نويد اسلام با شمارگان 1000 نسخه در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن عرضه شده است همچنين بهای اين مجموعه شش جلدی 15000 تومان است.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo