شهید آوینی
 
گشايش بخش پژوهش پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم 
بخش پژوهش پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم، 23 شهريورماه سال جاری در محل مصلی امام خمينی (ره) و با حضور قرآن‌پ‍‍ژوهان و مسئولان اين بخش گشايش يافت.

مراسم گشايش اين بخش شب گذشته، 23 شهريورماه سال جاری، از ساعت 20 تا 22 با حضور حجت‌الاسلام ‌و المسلمين «سعيد بهمنی»، مسئول بخشی پژوهش نمايشگاه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمين دكتر «سيد محمدباقر حجتی» و دكتر «مجيد معارف» .

حجت‌الاسلام‌ و المسلمين بهمنی در مراسم افتتاحيه اين بخش گفت: نمايشگاه قرآن كريم بزرگ‌ترين حادثه قرآنی كشور است و جمهوری اسلامی می‌خواهد در اين امر، قطره‌ای از دريا را به نمايش گذارد. وی افزود: پژوهش كار فنی و بسيار پيچيده‌ای است و نمايشگاهی كردن پژوهش كار سخت‌تری است. ما در چنين محفل بزرگی می‌خواهيم كارنامه پژوهشی جمهوری اسلامی را به نمايش درآوريم تا هم خودمان بدانيم و هم مردم بدانند كه جمهوری اسلامی در اين وادی چه كرده است.

بهمنی ادامه داد: متأسفانه بانكی كه همه امور پژوهش كشور را رصد كند، نداريم و می‌خواهيم گامی برداريم كه برای همه مفيد باشد و از آغاز تا انجام اين بخش پژوهش، بيش از 30 نفر كارشناس و دستيار كارشناس داريم و همه اين مجموعه براساس خدمات‌محوری شكل گرفته است.

مسئول بخشی پژوهش نمايشگاه قرآن تصريح كرد: ما در بخش خدمات دو محور داريم كه عبارت‌اند از: 1 ــ نمايش آثار منتخب قرآنی 2 ــ اين خدمات را كه حاصل تجارب چند ساله پژوهشگران است، در حضور مردم در طرح پرسش و پاسخ و با سه قالب اتاق فكر و ايده‌پردازی، مشاوره و راهنمايی و پيشينه‌شناسی قرآن كريم برای همه سطوح، از كودك تا بزرگسال تقديم آنان كنيم.

وی در پايان اظهار كرد: بخش پژوهش بخش برتر نمايشگاه سال گذشته شناخته شد و به اين خاطر هم مساحت بيشتر و هم تعداد كارشناسان بيشتری به نمايشگاه امسال اختصاص داده شد. اين كارشناسان حداقل ده سال سابقه پاسخ‌دهی به پرسش‌ها و شبهات قرآنی را داشته‌اند.
اولين كتاب تاريخ قرآن را يك اروپايی در قرن نوزدهم به‌عنوان رساله دكترايش نوشت و برنده جايزه‌ای در پاريس شد و در سال 1930 از دنيا رفت و اولين كتاب روش‌های تفسيری قرآن را هم يك يهودی به‌نام «گلدزيهر» نوشت، اما متأسفانه ما اين‌چنين تخصصی كار نكرده‌ايم

در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام‌ و المسلمين سيد «محمدباقر حجتی»، طی سخنانی گفت: هر ساله بر كيفيت و كميت نمايشگاه قرآن افزوده می‌شود. شايد اگر مراكزی بر محور غير قرآن تشكيل می‌شد، اين‌چنين رونقی نمی‌يافت و اين همه رونق بخاطر قرآن است؛ چرا كه قرآن جاذبه دارد.

وی افزود: اولين كتاب تاريخ قرآن را يك اروپايی در قرن نوزدهم به‌عنوان رساله دكترايش نوشت و برنده جايزه‌ای در پاريس شد و در سال 1930 از دنيا رفت و اولين كتاب روش‌های تفسيری قرآن را هم يك يهودی به‌نام «گلدزيهر» نوشت، اما متأسفانه ما اين‌چنين تخصصی كار نكرده‌ايم.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: كتاب «آراء‌المستشرقين فی‌القرآن» تا حدودی به ما نشان می‌دهد كه غربی‌ها مغز خود را در رابطه با قرآن و مطالبی كه به قرآن پيوند می‌خورد، فرسودند. البته تحقيقات مستشرقين منحصر به اين امر نيست. تاكنون تصور می‌كرديم كه «تنزيه‌المقباس» كه تفسير منسوب به «ابن‌عباس» است، توسط «مجدالدين فيروزآبادی» تهيه شده است. اما اكنون مستشرقين معلوم كرده‌اند كه اين جمع‌آوری از آن فيروزآبادی نيست.

حجتی ادامه داد: قرآن مغزها را به خود مشغول كرده است و ما بايد بكوشيم قرآن را احيا كنيم و تا حدی پرده از سوی قرآن بكشيم. نسبت به عمر اسلام، پيروان اسلام بيش از مسيحيت‌اند، زيرا اسلام پاسخ‌گوی نيازهای فطری بشر است و كلام خداست. ما بايد درست تحقيق كنيم و تحقيق‌های پريشان را در يك‌جا متمركز و مطالعه كنيم و افكار پريشان را در اختيار مردم قرار ندهيم و دوای اين همه درد كه بشريت را شكنجه می‌دهد، بايد از قرآن بگيريم.

وی در پايان اظهار كرد: اگر انسان نتواند آن‌چه را كه در درون دارد، ارائه كند، بايد اشكال او را رفع كرد. در اسلام اولين راه، ارشاد ديگران است و اين به حوصله و ظرفيت نياز دارد و انسان بايد در مورد سؤالات ديگران ظرفيت داشته باشد. با اين ديد بايد نسبت به پرسش‌های ديگران برخورد كرد؛ چرا كه آن‌ها قاصر و بيمارند و كسی كه اشتباه می‌كند، جای ملامت ندارد و كسی كه حرف گناه‌آلود می‌زند، نبايد با او با خشونت رفتار كرد، بلكه بايد با مدارا با آن‌ها برخورد كنيم. قرآن را بايد به عنوان داروی درد مردم به آن‌ها ارائه دهيم و قرآن بايد نحوه و روش زندگی ما باشد، نه لق‌لقه زبان ما.

منبع: خبرگزاری قرآنی و ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo