شهید آوینی
 
دومين هم‌انديشی علمای شيعه و سنی آبان ماه در تهران برگزار می‌شود

هم‌انديشی علما و فرهيختگان شيعه و سنی طی روزهای اول و دوم آبان ماه با حضور 400 نفر از انديشمندان و فرهيختگان شيعه و سنی از 30 كشور جهان در تهران برگزار خواهد شد.

 عصر روز سه شنبه، نشست خبری پيرامون برگزاری "دومين هم‌انديشی ميان علما و فرهيختگان شيعه و سنی" برگزار شد.

در اين نشست خبری، حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پيرامون موضوع انسجام اسلامی، چالش‌ها و راهكارها اظهار داشت: به‌دنبال نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی كه وظيفه برقراری ارتباط دينی و فرهنگی با كشورهای جهان را برعهده دارد، تصميم دارد فعاليت‌های خود را در عرصه اتحاد و انسجام تقويت كند.

وی با اشاره به فعاليت‌هايی چون برقراری ارتباط با علما، دانشمندان و روشنفكران، انتشار كتاب و برگزاری كنفرانس كه می‌توان در بحث انسجام انجام داد، ابراز داشت: هدف از برگزاری اين هم‌انديشی، گردهم جمع كردن علما و انديشمندان شيعه و سنی است كه نخستين هم‌انديشی آن، سال گذشته با حضور علما و روشنفكران شيعه و سنی از داخل و خارج كشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام عراقی:
امسال چهلمين سال اشغال قدس شريف توسط نيروهای صهيونيست اسرائيل است و از آنجا كه فلسطين، مهمترين رمز وحدت و انسجام ميان مسلمانان محسوب می‌شود، شعار هم‌انديشی امسال، "قدس رمز وحدت اسلامی" انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام عراقی با اشاره به موضوع هم‌انديشی امسال گفت: امسال چهلمين سال اشغال قدس شريف توسط نيروهای صهيونيست اسرائيل است و از آنجا كه فلسطين، مهمترين رمز وحدت و انسجام ميان مسلمانان محسوب می‌شود، شعار هم‌انديشی امسال، "قدس رمز وحدت اسلامی" انتخاب شده است.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اين ‌كه در نشست هم‌انديشی امروز تشكيل دبيرخانه‌ی دائمی هم مورد بررسی قرار گرفته، ابراز كرد: در بيانات مقام معظم رهبری بحث منشور وحدت اسلامی مطرح شده كه ايشان از علمای جهان اسلام خواستند تا ميثاق و منشور وحدت را تدوين كنند. در حال حاضر پيش‌نويس اين منشور با 12 ماده تهيه شده و يكی از دستور جلسات دومين هم‌انديشی، بررسی، اظهارنظر و تكميل منشور وحدت اسلامی است.

حجت‌الاسلام دكتر وزيری، دبير علمی هم‌انديشی علمای شيعه و سنی اظهار داشت: برگزاری يك همايش و نشر آثار مكتوب آن ساده است، اما پيگيری آنچه در اين همايش به‌عنوان تعهدات شركت‌كنندگان مطرح می‌شود، دشوار بوده و مهمتر از همايش است.

حجت‌الاسلام وزيری با اشاره به انسجام اسلامی و آثار آن در زندگی سياسی و اجتماعی، تعصبات و سنگ‌اندازی كسانی كه انسجام و اتحاد را به ضرر خود می‌دانند و تفرقه‌افكنی‌های سازمان‌يافته اظهار كرد: بايد برای رفع اين چالش‌ها به راهكارهای جدی انديشيد كه رسيدن به اين هدف را می‌توان در چارچوب دبيرخانه دائمی اين هم‌انديشی ميسر دانست.

در ادامه اين نشست خبری، عبدالرزاق رهبر امام جمعه اهل سنت آق‌قلا گلستان و شيخ عبدالواحد خواجوی امام جمعه اهل سنت شيراز و شيخ عبدالبائس قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس پيرامون انسجام در جهان اسلام مطالبی بيان كردند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo