شهید آوینی
 
  پيشينه تاريخی و تمدن اسلامی، مشهد را كانون توجهات اسلامی كرده است
 معاون سياسی ـ اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: پيشينه تاريخی و تمدن اسلامی مشهد، كانون توجهات اسلامی و شيعی بوده و مايه‌ فخر كشور است.

قهرمان رشيد در جمع دست اندركاران جشنواره شهر بهشت كه خود را برای آغاز جشنواره در روز جاری آماده می‌كنند، افزود: قدمت تاريخی و فرهنگی، هويت دينی، جاذبه‌های توريستی و در راس آنها وجود بارگاه متبرك امام هشتم و مشهد از دير باز مورد توجه تاريخ نويسان و انديشمندان بوده است.

وی ادامه داد: مشهد به لحاظ مناظر تاريخی و طبيعی، مفاخر علمی و اسلامی، ذخاير فرهنگی و وجود علما و انديشمندان، نسبت به ساير شهرها از جايگاه برتری در كشور برخوردار است.

رشيد درباره مشكلات اجتماعی مشهد گفت: در ارتباط با تعارض و تقابل بين سلايق مردم، در مقايسه با ساير شهرها ما مشكل جدی نداريم و بستری آرام و پويا بر فضای اجتماعی شهر حاكم است.

وی افزود: مهم‌ترين بحث اجتماعی مشهد، مقوله حاشيه‌نشينی و ناهنجاری‌های حاصل از آن است كه بايد به آن توجه ويژه‌ای كرد.

رشيد ادامه داد: با توجه به موقعيت فرهنگی مذهبی مشهد، افكار عمومی منطقه و دنيا نسبت به شرايط شهری و اجتماعی مشهد، انتظارات بالايی دارند.

وی با اشاره به برخی مشكلات عمرانی شهر گفت: با ترميم بافت‌های فرسوده، جلوگيری از ساخت و سازهای غير مجاز در حاشيه خيابان‌ها، زيباسازی شهر، تميزی ورودی‌های شهر، پارك‌ها و ميادين، بايد از تمدن و صبغه‌ فرهنگی مشهد حمايت كرد و شهر را به گونه‌ای آراست كه نمايان‌گر جلوه‌ دفاع مقدس و ارزش‌های انسانی و اسلامی مشهد باشد.

وی افزود: با توجه به اينكه ماندگاری و اثرگذاری هنر، بيشتر و عمق سازندگی‌اش گسترده‌تر است، بايد در فرهنگسازی در تمام زمينه‌ها، با استفاده از اشكال و شيوه‌هايی منطبق با فرهنگ اسلامی از زبان هنر استفاده كرد.

رشيد، رسيدن به شهری بهشتی را يك آرمان توصيف كرد و گفت: بهشت تداعی كننده مجموعه‌ای منظم است كه هيچ ناهمگونی و ناهماهنگی ندارد و همه چيز در تمام جهات زيبا و حكيمانه است.

وی اظهار داشت: ما و همه‌ مجموعه مسئولين و نخبگان مردم بايد به اين مهم توجه كنيم كه برای ايجاد محيطی آرام، زيبا و حكيمانه كه جلوه‌ای از بهشت بوده و در ذهن و روح زائران انعكاس و بازتاب بهشتی داشته، بايد اتحاد و انسجام عمومی را حفظ كنيم و با بهره‌گيری از تمام امكانات و سرمايه‌های بالقوه، دست به دست هم، برای رسيدن به اين آرمان تلاش كنيم.

دومين جشنواره فرهنگی، هنری شهر بهشت در زمينه‌های فيلم كوتاه، عكس، پوستر، نقاشی، خوشنويسی، شعر، قصه و خاطره از امروز تا هجدهم شهريورماه سال جاری برگزار می‌شود.
منبع: خبرگزاری قرآنی ایران
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo