شهید آوینی
 
وضعيت كنونی مساجد از لحاظ تعالی‌بخشی خانواده نيازمند بازنگری است  
 مدير حوزه‌ علميه قم:مساجد فعلی ما توانمندی لازم و همه‌جانبه را برای رشد و تعالی خانواده‌ها ندارند و بايد اين توانمندی با ارايه برنامه‌ی منسجم و صحيح تحقق يابد زيرا مساجد جاذبه‌های معنوی بسياری دارند كه همين جاذبه خود می‌تواند عامل جذب افراد به اين مكان باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد «هاشم حسينی‌بوشهری» مدير حوزه‌ علميه قم  با اعلام اين مطلب گفت: نقش مساجد در رشد و تعالی خانواده‌ها نقشی اساسی و بی‌بدليل است، زيرا مساجد پايگاه معنوی در جامعه هستند.

وی در ادامه مساجد را مكانی برای ارتباط ميان مخلوق و خالق دانست و افزود: مساجد جايگاه رشد و تعالی انسان‌ها هستند و نبايد تنها اين مكان برای اقامه نماز كه ـ پرفضيلت‌ترين اعمال در مسجد است ـ محدود كنيم بلكه بايد با برنامه‌ريزی صحيح اين مكان را برای حضور خانواده‌ها و به‌ويژه برای نسل جوان با ايجاد جاذبه‌های لازم مهيا كنيم.

مدير حوزه‌ علميه قم از متوليان دينی در جامعه خواست تا اين جايگاه معنوی مساجد را سكوی پرشی برای رشد معنوی انسان‌ها در اجتماع تبديل كنند.

بوشهری همچنين با اشاره به تاثيرگذاری بالای مساجد در انتقال مفاهيم قرآنی به خانواده‌ها گفت: مساجد بهترين مكان برای ارايه كلمات نورانی قرآن و اهل‌بيت(ع) است و در اين ارتباط نيز امام رضا(ع) در حديثی فرموده‌است:« اگر مردم زيبای‌های كلمات من را بدانند خود به دنبال من می‌آيند» بنابراين اگر در مساجد ائمه جماعات سعی كنند تا معنای واژه‌های قرآن را به درستی بيان كنند و ظرافت‌ها و نكات اخلاقی آن واژه‌ها را مطرح كنند يقيناً در ارتقای معنوی خانواده‌ها مؤثر خواهند بود.

وی افزود: خانواده و اعضای آن می‌تواند ارتباط جدی و تنگاتنگی با مساجد داشته باشند اما اين ارتباط زمانی صورت می‌گيرد كه مساجد علاوه بر داشتن برنامه‌ی قوی به جنس و سن مخاطب نيز توجه كند همچنين در اين ميان از روش و ابزار روز نيز برای انتفال مفاهيم قرآنی در اين مكان استفاده شود زيرا از تاثيرگذاری بيشتری برخوردار خواهد بود.

مدير حوزه‌ی علميه‌ی قم درباره‌ی تفاوت تعالی و رشد خانواده‌‌هايی كه در مساجد حضور دارند با ديگر خانواده‌ها گفت: آرامش لازمه‌ی يك زندگی توام با موفقيت است و البته در مساجد آرامشی وجود دارد كه افراد حاضر در آن از اين آرامش بهره‌مند می‌شوند و اين آرامش در زندگی آن‌ها تاثيرگذار خواهد بود اين خود بزرگترين تفاوت ميان اين دو گونه خانواده است.

خانواده و اعضای آن می‌تواند ارتباط جدی و تنگاتنگی با مساجد داشته باشند اما اين ارتباط زمانی صورت می‌گيرد كه مساجد علاوه بر داشتن برنامه‌ی قوی به جنس و سن مخاطب نيز توجه كند همچنين در اين ميان از روش و ابزار روز نيز برای انتفال مفاهيم قرآنی در اين مكان استفاده شود زيرا از تاثيرگذاری بيشتری برخوردار خواهد بود

بوشهری ادامه داد: اگر در يك خانواده‌ی امنيت و آرامش وجود نداشته باشند، محيط آن خانواده برای افرادش به جهنمی ويران‌گر تبديل خواهد شد.

وی با اشاره به برخی آرامش‌های كاذب مادی تصريح كرد: هر چند اين آرامش‌ها برای مدت كوتاهی می‌تواند زمينه‌ساز زندگی آرام و بدون دغدغه برای افراد باشد اما پاسخ‌گو نيست.

بوشهری آرامش واقعی را در گرو ياد خدا عنوان كرد و افزود: آموزه‌های دينی و قرآنی و ياد خدا را تنها در پايگاهی مثل مساجد است كه می‌توانيم با تاثيرگذاری بالايی به خانواده‌ها ارايه كنيم.

وی همچنين مديريت كارآمد مساجد را نيز از شرايط جذاب كردن مساجد عنوان كرد و معتقد است نبايد ساعت فعاليت مساجد محدود به زمان خاصی باشد بلكه بايد شبانه‌روزی اين مكان فرهنگی در اختيار عموم قرار گيرد.

بوشهری با اشاره به فعاليت گسترده‌ی دشمنان اسلام برای جذب افكار جوانان تصريح كرد: ما برای موفقيت در جذب خانواده‌ها و رشد و تعالی آن‌ها بايد حيله‌ها و افكار دشمنان را شناسايی كنيم تا موفق شويم.

مدير حوزه‌ی علميه‌ قم در پايان نقش اطلاع‌رسانی را در رشد و تعالی خانواده‌ها موثر دانست و گفت: برگزاری مسابقات قرآن و نهج الباغه و اطلاع‌رسانی درباره‌ی نتايج آن، مصاحبه با متوليان موفق و معرفی آن‌ها از طريق رسانه‌ها می‌تواند ما را در رسيدن به هدف اصلی كمك كند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo