شهید آوینی

 

امروز شنبه پنجم شهریور سال 1386 هجری شمسی ، مصادف است با سیزدهم شعبان سال 1428هجری قمری و برابراست با بیست و هفتم آگوست سال 2007 میلادی .

روز تولد محمد بن زکریای  رازی :
 


محمد بن زکریای رازی در چنین روزی در سنه 251 ه ق دیده به جهان گشود .  ابوبکر محمد بن زکریای رازی از فلاسفه وپزشکان بزرگ ایران  بود . وی در جوانی به تحصیل فلسفه ، طب ، ریاضی ، و نجوم پرداخت و در همه این علوم صاحب نظر شد . ولی عمده شهرت این دانشمند در پزشکی و شیمی است . کتاب الحاوی وی  دایره المعارفی بود که بیش از قسمتی از آن  در   دست نیست ، با این حال تا این اواخر مرجع و کتاب در سی اروپاییان بود . وی در شیمی به کشفیاتی از جمله کشف الکل و جوهرگوگرد نایل آمد . گویند رازی 56 اثر عالی و با ارزش از خود باقی گذاشت و با این تالیفات و تحقیقات نظری و علمی  خود پیشرفت فراوانی نصیب دانش آن روز گار کرد . از آثار وی در کیمیا ، کتاب الاکسیر و کتاب التدبیر  و در طب کتاب الطب  المنصوری را می توان نام برد . وی در اواخر عمر به علت کار و مطالعه زیاد نابینا شد . به گفته بر خی در سال 320 ه ق و یا به گفته برخی دیگر در سال 322 ه ق دار فانی را وداع گفت .

روز دارو سازی:
 


همه ساله به یاد تلاش های علمی عالم بزرگ و کاشف بزرگ ایرانی محمد بن زکریای  رازی ، چنین روزی به عنوان روز دارو سازی در کشور گرامی داشته  می شود و از داروسازان بر جسته ایران تقدیر می گردد . 
 
تعویض تاریخ شاهنشاهی به هجری شمسی :
 


درچنین روزی در سال 1357 ه ش ،  سال شاهنشاهی که پیش ازاین  رژیم پهلوی در راستای باستانگرایی در وغین خود  آن را بنا نهاده بود به سال هجری شمسی تغییر یافت . محمد رضا پهلوی پیشتر در ادامه مسیر باستانگرایی و زنده سازی تاریخ ایران زمین و همچنین احیای سنت های شاهانه در ایران آن روز گار ، سال  هجری شمسی را به سال شاهنشاهی تبدیل کرده بود که همین امر نیز  نفرت بیش از پیش مردم نسبت به وی  را به دنیال داشت  .

استعفای اقبال و نخست وزیری شریف امامی :
درچنین روزی درسال 1339 ه ش منوچهراقبال نخست وزیرمحمد رضا پهلوی استعفا کرد وشریف امامی به جای اوبه مسند قدرت نشست . دولت اقبال دراواخر سال 1338 ه ش لایحه ای درباره اصلاحات ارضی به مجلس برد وبرای راضی کردن آمریکایی ها قانونی تحت عنوان" ازکجا آورده ای؟ " نیز تهیه کرد ولی اینها هیچ یک رضایت آنها را جلب نکرد . دراین میان با توافق آمریکا وانگلیس ودربار، جعفر شریف امامی با شعارمبارزه با فساد ، انجام اصلاحات وآزادی احزاب وبرگزاری انتخابات آزاد ، به جای منوچهر اقبال به نخست وزیری ایران رسید . عملا شریف امامی نیز مهره مناسب و مقتدری برای اجرای این طرح نبود لذا آمریکایی ها شاه را برای انتخاب نخست وزیر دیگر در فشار قرار دادند تا با اجرای طرح های ظاهرا اصلاحی ، نفوذ خود  را در ایران تحکیم بخشند . 

در گذشت رومن رولان :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی  رومن رولان نویسنده مشهور فرانسوی دیده از جهان فروبست .  وی در سال 1915 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن  خود کرد . رولان  در سال 1866 در نیورنه  فرانسه متولد شد. او در رشته تاریخ تحصیل کرد اما به ادبیات نیز علاقه فراوان داشت و همین علاقه او را بر آن داشت که  دست به نوشتن داستان ، نمایشنامه و سرانجام زندگی نامه بزند . وی ابتدا زندگانی بتهوون را نوشت و سپس شرح زندگی  میکل آنژ را منتشر کرد . او هشت سال نیز به نوشتن رمان " ژان کریستف " پرداخت . رولان در پایان عمر به اندیشه های عرفانی شرقی  گرایش پیدا کرد و از طرفداران گاندی  شد.  وی  در سال 1932 در سویس به دیدار گاندی رفت . رومن رولان در سال 1944 در سن 78 سالگی . درگذشت . گاندی ، تولستوی  ،آنتوانت ، آن زمان فرا می رسد، جان شیفته ، خاطرات جوانی ، دانتون ، روبسپیر ، سفر درونی و  گرگهـااز دیگر آثار معروف اویند . 
  
روز ملی مجارستان :
این کشور در اروپای مرکزی بین اوکراین ، رومانی ، لهستان و اتریش واقع شده و مساحت آن تقریبا یک هجدهم ایران است . نژاد مردم این کشور زرد ، سفید و زبان رایج میان آنان مجاری و آلمانی است . بیشتر اهالی آن پیرو مذهب کاتولیک می باشند . نوع حکومت این کشور جمهوری است که در سال 1946 مستقر شد . مجارستان  در تاریخ چهاردهم دسامبر سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور بوداپست نام دارد . همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی مجارستان گرامی داشته می شود .

روز استقلال لیختن اشتاین :
لیختن اشتاین کشوری کوهستانی وکوچک است که در قلب کوههای  آلپ میان سویس و اطریش جای گرفته است . مساحت آن یکصد و پنجاه و هفت کیلومتر مریع است . نژاد مردم این کشور ژرمن است و اکثر آنان  به زبان آلمانی تکلم می کنند . اهالی این سرزمین پیرو مذهب کاتولیک اند . حکومت این کشور مشروطه سلطنتی است و پایتخت آن "وادوز"  نام دارد . لیختن اشتاین در چنین روزی در سال 1920 میلادی مستقل شد .

تولد برناردو  او هیگینز :
او هیگینز  کسی که در به استقلال رسیدن شیلی نقش ویژه ای ایفا کرد،  در چنین روزی در سال 1778 میلادی به دنیا آمد .

 تولد  الیل سارینن :
سارینن  معمار بر جسته فنلاندی  در چنین روزی در سال 1873 به دنیا آمد ." میشگیان "و "موسسسه تکنولوژی  جی ام"  عناوین مهمترین آثار معماری اویند .

تولد اچ پی لاو کرافت :
لاو کرافت رمان نویس سبک گوتیک آمریکایی در چنین روزی در سال 1890 میلادی به دنیا آمد . "در کوههای  دیوانگی " عنوان مهمترین اثر داستانی  اوست .

سالواتوره کزی مودو:
کزی مودو شاعر ایتالیایی در چنین روزی  در سال 1901 میلادی به دنیا آمد . وی منتقد ادبی و مترجم  آثار ادبی نیز بود . او در سال 1959 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

تولد ژان لوپ کرتین :
کرتین نخستین فرانسوی فضانورد در چنین روزی در سال 1938 میلادی به دنیا آمد . وی با سفینه سایوز  تی 6 به فضا پرتاب شد .

تولد راجیو گاندی :
راجیو گاندی ، پسر ایند یرا گاندی  ، نوه جواهر لعل نهرو،  در چنین روزی در سال 1944 میلادی به دنیا آمد . او در سال 1984 میلادی به سمت نخست وزیری  هندوستان رسید و مانند مادرش  در دوره نخست وزیری ترور شد.   

در گذشت لئون تروتسکی :
لئون داویدویچ تروتسکی انقلابی روسیه در یک خانواده یهودی چشم به دنیا گشود . وی در اثر فعالیت های سیاسی و انقلابی به سال 1902 میلادی به انگلستان گریخت و در آنجا با لنین وپلخانف روابط دوستانه بر قرار کرد . بعد از انقلاب کمونیستی اکتبر 1917 به عضویت شورای کمیسر های مردم در آمد وپس از آن به عنوان  کمیسر امور خارجه تعیین شد و پیمان صلح برست لتوسک را با آلمانی ها در سال 1918 امضا کرد . علیر غم پاره ای اختلافات به لنین وفادار ماند اما در زمان استالین به سال 1927 از حزب  کمونیست اخراج و به خارج از کشور تبعید شد . او از سال 1937 ساکن مکزیک شد و سرانجام نیز در چنین روزی در سال 1940 میلادی به اشاره استالین با تبر به قتل رسید .

در گذشت پل ارلیچ  :
این دانشمند و بیولوژیست آمریکایی در چنین روزی در سال 1915 میلادی دار فانی را ود اع گفت . وی در سال 1990 جایزه معتبر علمی کرافورد سوئد را از آن خود کرد . این جایزه به دانشمندانی اعطا می شود که مستحق در یافت جایزه نوبل بوده اند اما نتوانسته این جایزه را دریافت کنند .

منبع : خبر گزاری  مهر

برای این روز در روز شمار دفاع مقدس واقعه ای ثبت نگردیده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo