شهید آوینی

 

30 مردادماه ، روز جهاني مسجد 

در سال 1969 ميلادي مسجد الاقصي، قبله نخست مسلمانان، به دست صهيونيست‌ها به آتش كشيده شد. پس از اين واقعه، همه ساله بيست‌ويكم اوت به عنوان روز جهاني مسجد، گرامي داشته مي‌شود.

به درخواست جمهوري اسلامي ايران سازمان كنفرانس اسلامي هفته بزرگداشت مساجد را تصويب كرده است. اين هفته از 30 مرداد آغاز مي‌شود و تا 5 شهريور ادامه دارد.

پيامبر گرامي اسلام (ص) پايه‌گذار اولين مسجد است. ايشان مكاني را پايه‌گذاري كردند كه علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحاني و معنوي، كانون فعاليت‌هاي اجتماعي مسلمانان نيز به شمار مي‌رفت و به همين دليل مسجد در طول تاريخ اسلام از ويژگي برجسته‌اي برخوردار بوده است.
در گذشته همه امور مسلمين در ابعاد مختلف، از جمله عقايد و فعاليت‌هاي فرهنگي، عبادي، سياسي و اقتصادي، در مساجد انجام مي‌شد.

* حمله عمال رضاخان به مسجد گوهرشاد
همچنين امروز سالروز حمله عمال رضاخان به مسجد گوهرشاد است.

نظام ديكتاتوري رضاخان بر اين باور بود كه با ايجاد مجموعه تحولات مورد نظر خود به اجبار، ملت ايران را از فرهنگ اسلامي جدا مي‌كند. پس از موضع‌گيري‌هاي گسترده روحانيان عليه «اصلاحات رضاخاني»، شيخ غلامرضا طبسي، شيخ شمس نيشابوري و آيت‌الله قمي در مشهد توسط قزاقان دستگير و روانه زندان شدند.
با اين‌گونه دستگيري‌ها روند اعتراضات عليه رژيم رضاخان گسترش يافت و گروه‌هاي مختلف مردم مشهد در مسجد گوهرشاد و صحن حرم مطهر امام رضا(ع) تحصن و تجمع كردند.

در سحرگاه روز 30 مرداد سال 1314، توپ‌هاي سنگين روبروي مسجد گوهرشاد شروع به غرش كردند و حرم پاك امام هشتم (ع)را هدف قرار دادند. عمال رضاخان دراين تهاجم وحشيانه علاوه بر تخريب بخشي از حرم، بيش از دو هزار تا پنج هزار تن از مردم پناهنده درحرم را به خاك و خون كشيدند.
در اين حمله سبعانه هزار و پانصد نفر نيز دستگير شدند.

منبع : خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo