شهید آوینی

 

فیلمسازان هفده کشور اسلامی با هم متحد می شوند

نخستين اجلاس رسمي اتحاديه فيلمسازان كوتاه كشورهاي اسلامي برای مقابله با تصاویر مغرضانه علیه اسلام، از 29 مرداد تا 3 شهريور در تهران برگزار مي‌شود. در این اجلاس که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می شود، 17 عضو به عنوان نمايندگان كشورهاي مختلف اسلامي حضور دارند.

این نمایندگان و کشورهای شان عبارتند از: مسعود امراله آل علي از امارات متحده عربي، مهين ضياء از پاكستان، لسادبن نوري جموسي از تونس، فراس دهني از سوريه، عبدالله بوشهري از كويت، مصطفي ابراهيم محمد از سودان، علاء‌الدين عبداله اف از تاجيكستان، عبدالطيف احمدي از افغانستان، علي ظاهر از لبنان، ناصر باكيده از ايران، ليلا پانيتا از بوسني و هرزگوين، ضمير ارعلي اف از قرقيزستان، هشام علي فريد قاسم از فلسطين، عباس ارنا ووط از قطر، فاتين كانات از تركيه، ژنوسف اورال از قزاقستان، جهانگير قاسم اف از ازبكستان. محمد باکیده، مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز به عنوان میزبان دبیری اجلاس را برعهده خواهد داشت.

باکیده درباره هدف این اقدام می گوید: مهم‌ترين هدف اتحاديه، مقابله با تصاوير و تصورات ناصحيح و غيرعادلانه‌اي است كه از طرف رسانه‌هاي غربي در راه نشان دادن چهره‌اي خشن و خشونت بار از اسلام و مسلمانان مبادرت مي‌ورزند.

این هدف کلی با انجام اقدامات جزئی تر و مشخص تر، شکل عملی تری خواهد گرفت. اقداماتی نظیر برگزاري جشنواره فيلم كشورهاي اسلامي که در گام های بعدی مورد توجه اتحادیه خواهد بود. اما فعلا در این اجلاس 6 روزه آن چه بیشتر مورد توجه است، برقراری ارتباط دوستانه و دستیابی به اهداف مشترک خواهد بود. به این منظور برنامه های مختلفی پیش بینی شده است:اجلاس اتحاديه فيلمسازان كوتاه كشورهاي اسلامي از صبح روز دوشنبه 29 مرداد با حضور مديران و مسئولان فرهنگي و سينمايي كشور، ميهمانان و اعضاي اتحاديه و نمايندگان رسانه‌هاي گروهي در موزه سينما آغاز مي‌شود و طي روزهاي 29 و 30 مرداد سينماي كشورهاي عضو اتحاديه در قالب سخنراني توسط ميهمانان و نمايش فيلم‌هاي كوتاه منتخب كشورها ادامه مي‌يابد.

در روز نخست نمايندگان كشورهاي افغانستان، قزاقستان، كويت، قرقيزستان و لبنان و در روز دوم ميهمانان و نمايندگان كشورهاي پاكستان، فلسطين، سودان، سوريه، تاجيكستان، تونس، تركيه، ازبكستان و ايران سخنراني مي‌كنند. روزهاي سوم و چهارم اجلاس نیز به نشست‌هاي تخصصي اعضاي اتحاديه با موضوع بازنگري و بررسي طرح پيشنهادي و تدوين اساسنامه نهايي اتحاديه اختصاص خواهد داشت.

در این 2 روز چند نشست ويژه با رئيس موسسه فرهنگي اكو، معاونت امور انجمن سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نشست اختصاصي اعضاي كشورهاي اكو و نيز جلساتي در زمينه معرفي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و بنياد سينمايي فارابي ايران، پيش‌بيني شده است. برای برگزاری این ماجرا، علاوه بر انجمن سينماي جوانان ايران و معاونت سينمايي وزارت ارشاد، تقریبا همه سازمان های مربوط آستین بالا زده اند.از جمله معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران، مؤسسه اكو، شبكه خبر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، موزه سينما، بنياد سينمايي فارابي، مؤسسه فرهنگي هنري الفن‌القدسي، معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي، مؤسسه سينماشهر، خانه سينما و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي.
 

منبع : خبرگزاری فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo