شهید آوینی

 

يك نماينده مجلس: دانشگاه‌ها فرصت مقابله با هجمه های دشمن برای دین گریزی جوانان را از دست می‌دهند

دانشگاه بهترين مكان برای تشريح مبانی دينی و قرآنی است اما در حال حاضر نه تنها اين موضوع در دانشگاه‌ها بيان نمی‌شود بلكه با ادغام اين دروس با يكديگر و اختصاص زمان اندك در دانشگاه‌ها اين فرصت مناسب برای مقابله با دين‌گريزی جوانان از دست می‌رود.

«لاله افتخاری» نماينده مجلس شورای اسلامی با اعلام اين مطلب گفت: دين، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست كه بر اساس نيازهای فطری بشر و پاسخ‌گويی به آن‌ها از جانب خداوند آمده‌ است تا انسان به هدف خلقت كه همان كمال است دست يابد.

وی با تأكيد بر لزوم تقويت دين‌باوری در جوانان افزود: جوانان در زمان معاصر با احكام آشنا هستند و به راحتی با دين و آموزه‌های آن ارتباط برقرار می‌كنند و شركت گسترده آنان در مراسم اعتكاف، حج دانشجويی، احيای ليالی‌قدر در دانشگاه‌ها و ... دليلی بر اين مدعاست و اطلاق واژه دين‌گريزی به جوانان امر صحيحی نيست.

افتخاری، در ادامه روند كاری مسئولان را ايراد اصلی دين‌باوری در جوانان ارزيابی كرد و در پاسخ به سوال خبرنگار ايكنا كه اين مسئولان چه كسانی هستند، تصريح كرد: اين مسئولان در ابتدا خانواده‌ها و در مرحله بعد مسئولان فرهنگی و سياست‌گزاران كشور و به طور كلی ارائه‌كنندگان برنامه‌های مذهبی هستند كه در قالب دستگاه‌های مختلف فرهنگی در كشور فعاليت می‌كنند.

نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، پراكندگی كار و نبود اطلاع‌رسانی برنامه‌های دينی را مهم‌ترين مشكل در اين زمينه برشمرد و ادامه داد: در برخی از برنامه‌هايی كه به‌طور وسيع از رسانه‌ها تبليغ می‌شود و همه از برگزاری فلان برنامه مثل محافل قرآنی و يا نشست تخصصی مذهبی اطلاع دارند، جوانان از پيشگامان حضور در اين مراسم هستند و اين استقبال به قدری گسترده است كه مسئولان برگزاری اين نوع برنامه‌ها غالباً به دليل كمبود امكانات جوابگوی حضور همه‌ی افراد نيستند.

اين عضو فراكسيون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ايام فراغت در تابستان گفت: در حال حاضر برنامه‌های دينی وسيعی در سراسر كشور در حال برگزاری است اما به دليل نبود اطلاع‌رسانی صحيح، علاقه‌مندان از وجود چنين برنامه‌های دينی در كشور مطلع نيستند و علاوه بر آن امكان مراجعه‌ به اين مراكز نيز برای همه مهيا نيست.

افتخاری اطلاع‌رسانی به جوانان درباره وجود اين‌گونه برنامه‌ها را وظيفه ارگان‌های فرهنگی كشور دانست و اظهار كرد: افراد آگاه بايد اطلاعات را به صورت شفاف و گسترده به مخاطبان خود برساند، زيرا تنها در اين شرايط است كه می‌توان اميدوار افزايش توجه جوانان به مسايل دينی در كشور بود.

وی در ادامه افزود: بی‌شك گرايشات دينی و علاقه‌ی جوانان و آحاد مردم به آموزه‌های اسلامی بيش از مضامين غيردينی است و با گزارش‌هايی كه به كميسيون فرهنگی ابلاغ می‌شود جای اميدواری بسياری است، اما در اين ميان نحوه‌ی اجرای اين برنامه‌ها و مهم‌تر از آن نوع اطلاع‌رسانی اين خدمات در اولويت است.

افتخاری، به نقش خانواده و توجه به اهميت اين نهاد در انتقال مفاهيم دينی پرداخت و تصريح كرد: مسئولان فرهنگی بايد در برنامه‌‌‌ريزی‌های كلان آموزشی خود از خانواده ـ كه نخستين مدرسه بچه‌هاست ـ آغاز كنند و ارتقای سطح آگاهی مادران را در رأس برنامه‌های خويش قرار دهند، زيرا اگر اطلاعات خانواده‌ها در اين زمينه افزايش يابد بدون شك مقاومت آن‌ها در برابر تهاجمات فرهنگی نيز بيشتر خواهد شد.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی در ادامه مركز امور بانوان و خانواده نهاد رياست جمهوری، كانون‌های مساجد، حوزه‌های علميه، تشكل‌های غيردولتی، صداوسيما، سازمان تبليغات و دستگاه‌های ديگر چون سازمان ملی جوانان و بسيج را از جمله مراكزی دانست كه ظرفيت قابل قبولی برای انتقال مفاهيم دينی به جامعه و به ويژه جوانان دارند.

منتخب مردم شميران در مجلس هفتم، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر نقش نظام آموزشی در تقويت دين‌باوری جوانان، تصريح كرد: مفاهيم دينی بايد در مدارس و با توجه به سطح آگاهی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف و در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری و با زبان‌های مختلف ارايه شود تا طيف گسترده‌ايی را در بر گيرد.

وی در ادامه گفت: نظام آموزشی با بهره‌مندی از قالب داستان و نقاشی در كتاب‌های درسی قرآن و دينی در دوران ابتدايی سعی كند فضای خشك كلاس را تغيير دهند تا دانش‌آموزان درك صحيحی از مفهوم دين را به دست آورند و در مقاطع تحصيلی بالاتر نيز با فعاليت‌های پژوهشی درك درستی از دين را برای دانش‌آموزان ارايه دهند.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی خواستار فعال‌سازی كانون‌های پاسخ‌گويی به شبهات دينی در دبيرستان‌ها شد تا بسياری از شبهات دينی دانش‌آموزان در اين مقطع رفع شود.

افتخاری با اشاره به روش‌های متنوع موجود در قرآن برای هدايت افراد افزود: مسئولان بايد در اطلاع‌رسانی خود اين مهم را در نظر داشته باشند كه مطالب و مسايلی كه در زمينه‌ی دين باوری به افراد ارايه می‌دهند بر اساس نياز مخاطب باشد و در اين زمينه‌ سليقه‌ای كار نشود و همچنين از برنامه‌های متنوعی استفاده شود تا از حالت يكنواختی به دور باشد.

اين نماينده‌ی مجلس از فعاليت‌های و برنامه‌های موجود در سازمان تبليغات اسلامی به‌عنوان فعاليت‌های خوب ياد كرد و گفت: اين سازمان می‌تواند با اطلاع‌رسانی عميق و دقيق افراد جامعه را از وجود چنين برنامه‌هايی آشنا كند.

افتخاری در پاسخ به خبرنگار ايكنا درباره‌ی عملكرد و برنامه‌های سازمان ملی جوانان در زمينه‌ی فعاليت‌های دينی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته اين سازمان نه تنها در باورسازی و فرهنگ‌سازی موضوع دين در جوانان فعاليت مناسبی انجام نداده است بلكه فعاليت‌های اين سازمان تقويت فرهنگ دينی را نيز در پی نداشته است و اين موضوع درباره‌ی آموزه‌های دينی و مسايل آن در جامعه بعضاً ملموس و محسوس بوده است.

وی در پايان گفت: اين سازمان گزارشی از برنامه‌های آينده و در دست اجرای خود به كميسيون فرهنگی ارايه داده است حال بايد منتظر بود و ديد كه چه قدر می‌تواند در آينده‌ی نزديك در عرصه‌ی دين باوری و تقويت فرهنگ دينی جوانان موفق عمل كند و از ضعف‌های گذشته به دور باشند.
 
 

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo