شهید آوینی


امروز دوشنبه بیست و دوم مرداد ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و نهم رجب سال 1428 هجری قمری و برابر است با سیزدهم آگوست 2007 میلادی.

 

آغاز حکومت محمد شاه :
در چنین روزی در سال 1250 ه ق محمد میرزا به عنوان سومین پادشاه قاجار حکومت خود را در ایران آغاز کرد. وی افراد نالایقی را بر منصب قدرت نشاند که نتیجه آن را می توان در اعطای امتیازهای مختلف به بیگانگان و همچنین هرج و مرج در ایران مورد بررسی قرار داد.

انعقاد معاهده نخست پاریس :
در چنین روزی در سال 1273هجری قمری  معاهده نخست پاریس میان ایران و انگلستان در پاریس منعقد شد. بر اساس این معاهده افغانستان از تحت الحمایگی ایران خارج گردید .


به قدرت رسیدن آتاترک :
ژنرال مصطفی کمال پاشا در چنین روزی در سال 1923 میلادی به عنوان نخستین رییس جمهور ترکیه زمام امور  این کشور را در دست گرفت . ترک ها به او لقب آتا ترک ( پدر قوم ترک ) دادند . وی در راس جریانی قرار داشت که معروف به "ترکان جوان" بود ند و علیه دولت عثمانی مبارزه می کردند. این جریان که به شدت تحت تاثیر تفکر مدرنیته غربی و طرفدار جدایی دین از سیاست بود ، پس از در دست گرفتن زمام قدرت و حکومت در ترکیه، قوانین سختی را علیه دین ود یند اران برای منع حضور در عرصه اجتماعی و سیاسی و حتی علمی وآموزشی تصویب کردند که همچنان پا بر جاست. آتا ترکیست ها که به ویژه در ارتش قدرت خود را در تمام ابعاد ترکیه اعمال می کنند ، همچنان به اخراج افسران وفادار به الزامات دین اسلام از ارتش دست می زنند وهم فکران روشنفکر لائیک آنان درپیکره دولت، دانش آموزان ، دانشجویان ، معلمان و کارمندان ادارات را که پایبند مقرارت دین اسلام به ویژه پوشش اسلامی اند ،از مدارس ، دانشگاه ها و ادارات اخراج می کنند و اجازه فعالیت به مدارس دینی غیر وابسته به دولت را نمی دهند.

 در سال 1881 میلادی" مصطفی کمال پاشا" مشهور به آتاتورک سردار بزرگ ترک به دنیا آمد. آتاتورک به کمک غرب و انگلستان رژیمی استبدادی را در ترکیه حاکم کرد. وی اساس حکومت خود را اسلام زدایی قرار داد و بر این اساس مدرسه‏هاى مذهبى را بست، اذان و نماز را به زبان عربى قدغن کرد، نظام حقوقى سوئد را به جاى نظام شرع در دادگسترى ترکیه رواج داد، خط را عوض کرد، کشف حجاب نمود، پوشیدن لباس غربى را براى هر ترک اجبارى ساخت و... . کمال آتاتورک نخست «خلافت‏» را ملغا ساخت وسپس نظام قضایى شریعت را منسوخ کرد و به جاى آن قوانین کشورهاى غربى را وارد نمود. وی  «اوقاف‏» را ملى کرد و تمامى مدرسه‏هاى دینى را تعطیل کرد. آتاتورک در سال 1924 م. دستور داد هرچیزى که مربوط به تاریخ گذشته ترک‏ها و امپراتورى عثمانى یا درباره اسلام است از برنامه‏هاى درسى تمامى مدارس حذف گردد. او در سال 1924 م. یک قانون اساسى جدید براى کشور تدوین کرد. این قانون اساسى نمونه کامل اسلام‏ستیزى و غرب‏زدگى مفرط در تمامى زمینه‏هاست.آتاتورک از نظر سیاسى و فرهنگى، از طرفى با تشکیل جمهورى لائیک با اسلام مبارزه کرد و از سویى، على‏رغم مخالفت‏شدید توده‏هاى مردم، حتى دانشگاهیان، دستور داد تا رسم‏الخط زبان ترکى از «عربى‏» به «لاتین‏» تغییر یابد. پس از مرگ آتاتورک در سال 1938 م. این سیاست و دوره غرب ‏زدگى در ترکیه به وسیله جانشین او عصمت اینونو ادامه یافت و در نتیجه توده‏هاى مسلمان ترکیه از رژیم به ستوه آمدند و در نخستین انتخابات نسبتا آزاد در سال 1950 عصمت اینونو یار وفادار کمال آتاتورک را کنار زدند. پس از اینونو، دولت عدنان مندرس روى کار آمد و روند غربگرایى تا حدى تعدیل گردید.

 استقلال آفریقای مرکزی :
این کشور در جنوب غربی سودان و شمال کنگو در مرکز آفریقا واقع شده و مدار هفت در جه عرض شمالی از میان آن می گذرد . مردم آن از نژاد سیاه و اکثرا پیرو دین اسلام و متکلم به زبان فرانسه و بومی هستند .

حکومت این کشور جمهوری است . آفریقای مرکزی در چنین روزی در سال 1960 میلادی از فرانسه مستقل شد و هم اکنون جزء کشور های اتحادیه فرانسه به شمار می رود. این کشور در بیستم سپتامبر سال 1960 میلادی عضو سازمان ملل متحد شده است . پایتخت آن بانگی نام دارد .

صدور فرمان نانت :
در چنین روزی در سال 1598 میلادی پادشاه فرانسه با هدف جلوگیری از بروز جنگ های مذهبی در این کشور فرمان نانت را صادر کرد. بر اساس این فرمان  پروتستان ها می توانستند به راحتی اعمال دینی خود را به جای آورند.

در گذشت فلورانس نایتینگل :
در چنین روزی در سال 190 میلادی فلورانس نایتینگل پرستار مشهور ایتالیایی درگذشت. وی به دلیل ابراز برخی  شجاعت ها و همچنین ایثارگری ها در درمان مجروحان جنگی ، به شهرت بسیار دست یافت . 

احداث دیوار برلین :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی ساخت دیوار برلین آغاز شد . این دیوار در سال 1991 برچیده شد . به طور  خلاصه می توان گفت  از بین رفتن مرزهای ارزشی که در قالب دو بلوک شرق و غرب ظهور یافته بود و  روی گردانی کشورهای اروپای شرقی از سلطه کشور شوروی سابق به برداشته شدن مرز افتراق دو آلمان و حذف دیوار برلین منجر شد. این تغییر و تحولات موجب شد دوره نظام دو قطبی شکل یافته بعد از جنگ جهانی دوم به اتمام رسد. دیوار برلین  درسال  1961 احداث شد. در این زمان جدایی آلمان شرقی و غربی امری همیشگی به نظر می‌رسید. اما باظهور پروستاریکا و  فرو پاشی کمونیسمی که بیش از هفتاد سال اندیشه های خود را در جهانی دو قطبی تزریق می کرد دو آلمان زمان را مغتنم شمردند و در مسیر اتحاد بر آمدند. خاطره فروریختن دیوار برلین خاطره ای است که هیچ یک از اروپاییان آ ن را  فراموش نخواهند کرد . در حقیقت این اتحاد را نظام کمونیستی آلمان شرقی ، وابسته به بلوک شرق یا سوسیالیستی انتخاب نکرد بلکه جریان تحولات تاریخی آن را تحمیل کرد زیرا دیگر این رژیم در دنیایی که دروا زه های آن باز بود ، نمی توانست جایگاهی داشته باشد چنان که همتایان این نظام نیز به سرنوشت مشابه دچار شدند.اکنون برلین به جای بن پایتخت آلمان واحد است.


تولد ویلیام کاکستون :
کاکستون ،نویسنده ، مترجم ، ناشر و نخستین ناشر و چاپخانه دار در انگلستان در چنین روزی در سال 1422 میلادی به دنیا آمد . وی تاثیر فراوانی بر ادبیات انگستان نهاد . "داستانهای تروی "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد نیکلاس رنو :
رنو، شاعر آلمانی در چنین روزی در سال 1802 میلادی دیده به جهان گشود. وی اصلا مجارستانی است اما بخش مهمی از زندگی خود را در آلمان سپری  کرد." فاوست "و" احمق "از عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد آندره جوناس آنگستروم :
آنگستروم سوئدی در چنین روزی در سال 1814 میلادی دیده به جهان گشود. وی فیزیکدان بود. "طیف بین" مشهورترین اختراع اوست .

تولد سر جرج گابریل استوکز :
استوکز، فیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1819 قدم به عرصه گیتی نهاد .

سر جرج گراو :
این فیلسوف و متکلم بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال  1820 میلادی دیده به جهان گشود . وی در رشته موسیقی شناسی نیز دارای تجارب بسیاری است .

تولد آلفرد هیچکاک :
هیچکاک ، فیلمساز بزرگ و برجسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1899 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد. او فیلمهای بسیاری را کار گردانی کرده است که از میان آنها می توان به "روانی" ، "پرندگان "و "پنجره پشتی" اشاره کرد. هیچکاک فیلمساز مولفی است که آثار او در گونه وحشت از بهترین آثار سینمایی به شمار می روند. پدر آلفرد جوزف هیچکاک"، استاد سینمای دلهره ،"ویلیام هیچکاک" یک سبزی فروش ساده بود که با کارگری روزگار می گذراند ومادرش "اما" نیز به خانه داری می پرداخت. تنها دلمشغولی این خانواده تربیت کودکانی بود که به مذهب احترام گذاشته و به انسانهای نیکوکاری تبدیل شوند.

"آلفرد" از سنین 16 سالگی علاقه اش را به سینما نمایان ساخت و با خرید مجلات سینمایی اوقات می گذراند. او مدت 5 سال را به عنوان کارمند اداره تلگراف سرگرم به کار شد و سرانجام به بزرگترین رویای دوران جوانی اش که همانا فعالیت در استودیوهای فیلمسازی بود دست یافت.جوان مستعد خانواده هیچکاک به عنوان طراح تیتراژ فیلمها به استخدام استودیوی لاسکی درآمد و به مدت دوسال درآنجا فعالیت کرد. این تنها آغازی برماجراجویی های وی به شمار می آمد. او درتمامی این مدت درصدد یافتن فرصتی بود که بر اریکه کارگردانی تکیه زند.بیماری کارگردان فیلم "همیشه به همسرت بگو" این فرصت را برایش فراهم آورد. نتیجه کار هیچکاک جوان به حدی تاثیرگذار بود که موجبات حیرت تمامی همکارانش را دراستودیو فراهم  کرد اما عمر این موفقیت طولانی نبود.استودیو لاسکی به فعالیتش در انگلستان پایان داد و "هیچکاک" به ناچار راه شرکت فیلمسازی "گینتربروپیکچرز"را درپیش گرفت.او پس ازکسب تجربه درزمینه نویسندگی ، طراحی تیتراژ و دستیاری کارگردان، فیلم "مسرت باغ" را کلید زد با این وجود تولد این کارگردان در عرصه هنری همزمان با ساخت فیلم هیجان انگیز"مستاجر" محصول سال1936 رقم خورد .این اثردربکارگیری عنصرهیجان از روشهای منحصر به فردی سود جست.فیلمهای "سرازیری"،"تقوای آسمانی"،"حلقه"ازجمله آثاری بودند که دراین برهه اززمان درکارنامه هنری و ی شکل گرفتند.اما موفقیت با فیلم "حق السکوت"محصول سال 1929 به سراغش آمد.این فیلم درسینمای ناطق به جایگاه رفیعی دست یافت. فیلمساز نام آورسینمای انگلستان با این اثر ثابت کرد که حضور صدا نمی تواند پایانی برحکمرانی جلوه های تصویری باشد.دهه سی با خلق فیلمهای مطرحی چون "جنایت"،"بازی پوست"،"مردی که زیاد می دانست"،"پله سی و نهم"،"خرابکاری"و"بانوناپدید می شود" همراه بود.

دراین زمان صاحبنظران سینما ازچهره ای یاد می کردندکه شمارش نبض مخاطبان را در سالنهای سینما در دست داشت و با خلق فیلمهای خوش ساخت نفسها را درسینه حبس می کرد.

تولد فردریک سانجر :
سانجر شیمیدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1918 به دنیا آمد. او دو بار در سالهای 1958 و 1980 میلادی جایزه نوبل شیمی را به خود اختصاص  داد.

تولد جرج شیرینگ :
جرج شیرینگ آهنگساز انگلیسی  در چنین روزی در سال 1920 میلادی به دنیا آمد . وی با اینکه نابینا بود اما پیانو را به استادی می نواخت .

تولد فیدل کاسترو :
فیدل کاسترو، رهبر کوبا در چنین روزی در سال 1927 میلادی به دنیا آمد . وی از سال 1959 به عنوان رهبر کوبا فعالیت سیاسی عمده خود را آغاز کرد. او برای نخستین بار کشورش را به عنوان کشوری، دارای مرام کمونیستی در جهان غرب معرفی کرد. وی همچنین به عنوان نمادی از یک کمونیست انقلابی تمام عیار  و یک ضد سرمایه دار بزرگ در آمریکای لاتین و جهان مشهور است . پس از پیروزی انقلاب کوبا درسال 1959، فیدل کاسترو رهبری این کشور را به دست گرفت. وی از مقاماتی است که دارای بیشترین دوره حکومت است. کاسترو که همواره در برابر تهدیدات و فشارهای بین المللی به ویژه آمریکا مقاومت و آنها را خنثی کرده است، اخیرا با اشاره به اینکه کشورش به کمکهای اتحادیه اروپا چشمداشتی ندارد اعلام کرد: اتحادیه اروپا اسب ترویا آمریکا است. این اظهارات کاسترو نشان می دهد با وجوداینکه 77 سال از عمر وی گذشته است اما همچنان در برابر ناملایمات از پا ننشسته است.کاسترو همچنین با انتقاد از اتحادیه اروپا که کوبا را ناقض حقوق بشر خوانده است، تصریح کرد : کوبا سرزمینی است که حقوق بشر در آن رعایت می شود.

تولد سول اشتنبرگ :
اشنبرگ رومانیایی - آمریکایی در چنین روزی در سال 1939 میلادی دیده به جهان گشود. وی در حوزه های تصویرگری و پویا نمایی ( فیلم انیمیشن ) آثار ارزشمندی از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به هنر زندگی اشاره کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

 

22/05/61

ارتش عراق امروز نیز با گلولهباران آبادان، از مردم غیرنظامی 2 تن را شهید و 12 تن را مجروح كرد. در پی عقب نشینی ارتش عراق از منطقه جفیر، نیروهای سپاه دو انبار بزرگ مهمات شامل گلولههای تانك و موشك "آر.پی.جی.9" را در شمال این منطقه كشف كردند. با كشف این مهمات، یكی از فرماندهان لشكر زرهی سپاه گفت: ما اخیراً با كمبود شدید مهمات تانك مواجه بودیم؛ ما آن را یك امداد غیبی تلقی میكنیم. یك كشتی روسی حامل توپ برای عراق، در بندر "شیوخ" كویت پهلو گرفته و در حال تخلیه بار است. گزارش مجله "المجله" درباره سلاحهای فرانسوی ارتش عراق و تجهیزات آن در جنگ: یكی از عوامل مهم و اساسی موفقیت عراق در دفع حمله نیروهای ایرانی به بصره، استفاده از سلاحهای فرانسوی ازجمله هلیكوپترهای "غزال" مجهز به موشكهای "هوت" (ضد زرهی) و تیربار و نیز استفاده از جنگندههای میراژ "اف یك" و خودروهای "بانهارد 500 ار.بی.تی." میباشد. ارزش سلاحهای ارسالی از فرانسه به عراق بالغ بر سه میلیارد فرانك فرانسه است. عناصر مسلح غیرقانونی به یك پایگاه در اطراف "دیواندره" حمله كردند، اما با واكنش نیروهای مستقر در پایگاه، این حمله سركوب شد و چهار تن از مهاجمان نیز به هلاكت رسیدند. "خسرو زندی" از اعضای سازمان مجاهدین خلق كه هنگام دزدی دستگیر شده است، علاوه بر دزدی به جنایات خود نیز اعتراف كرد: شكنجه و كشتن سه پاسدار كمیته. حمله یك تروریست با در دست داشتن یك نارنجك و یك بسته تی.ان.تی به آقای حسنی امام جمعه ارومیه كه با هوشیاری برادران سپاه، شخص مهاجم ناكام و دستگیر شد. بیمه "لویدز" حق بیمه جنگی را تا 3 درصد افزایش داد. اعلام "مرز منطقه ممنوعه" از زبان یك مقام نظامی عراق. یك منبع رسمی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورك: گردهمآیی نمایندگان كشورهای عضو جنبش عدمتعهد در نیویورك برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد. یك سخنگوی وزارت امورخارجه هند: هر چند كه ایران و عراق مایل به برگزاری كنفرانس عالی در دهلی نو هستند، اما دهلی نو منتظر توافق جمعی به دست آمده از گفتوگوهای نیویورك است. خبرگزاری فرانسه: "فیدل كاسترو" ریاست نهضت كشورهای غیرمتعهد را تا بهمن ماه سال جاری حفظ خواهدكرد. دلایلی كه رادیو امریكا درباره تلاش عراق به منظور میزبانی جنبش عدمتعهد برشمرد: به دست آوردن صلح از طریق برگزاری این اجلاس در بغداد ... . وزیر نفت ایران كه از سوریه به الجزایر رفته است، درباره دیدار خود با مقامهای سوری و استفاده از سلاح نفت گفت: منظور از این سفر تسلیم پیام رئیسجمهوری كشورمان به "حافظ اسد" و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با كنفرانس آینده سران غیرمتعهد و ... است. هر كس كه با اسرائیل در منطقه و با امریكا در جهان بجنگد، نفت لازم را در اختیارش قرار میدهیم. دیدار و گفتوگوی وزیرخارجه مغرب با ملك "فهد" و نیز دیدار این وزیر از سوریه و اردن.

ارتش عراق امروز نیز با گلولهباران آبادان، از مردم غیرنظامی 2 تن را شهید و 12 تن را مجروح كرد. در پی عقب نشینی ارتش عراق از منطقه جفیر، نیروهای سپاه دو انبار بزرگ مهمات شامل گلولههای تانك و موشك "آر.پی.جی.9" را در شمال این منطقه كشف كردند. با كشف این مهمات، یكی از فرماندهان لشكر زرهی سپاه گفت: ما اخیراً با كمبود شدید مهمات تانك مواجه بودیم؛ ما آن را یك امداد غیبی تلقی میكنیم. یك كشتی روسی حامل توپ برای عراق، در بندر "شیوخ" كویت پهلو گرفته و در حال تخلیه بار است. گزارش مجله "المجله" درباره سلاحهای فرانسوی ارتش عراق و تجهیزات آن در جنگ: یكی از عوامل مهم و اساسی موفقیت عراق در دفع حمله نیروهای ایرانی به بصره، استفاده از سلاحهای فرانسوی ازجمله هلیكوپترهای "غزال" مجهز به موشكهای "هوت" (ضد زرهی) و تیربار و نیز استفاده از جنگندههای میراژ "اف یك" و خودروهای "بانهارد 500 ار.بی.تی." میباشد. ارزش سلاحهای ارسالی از فرانسه به عراق بالغ بر سه میلیارد فرانك فرانسه است. عناصر مسلح غیرقانونی به یك پایگاه در اطراف "دیواندره" حمله كردند، اما با واكنش نیروهای مستقر در پایگاه، این حمله سركوب شد و چهار تن از مهاجمان نیز به هلاكت رسیدند. "خسرو زندی" از اعضای سازمان مجاهدین خلق كه هنگام دزدی دستگیر شده است، علاوه بر دزدی به جنایات خود نیز اعتراف كرد: شكنجه و كشتن سه پاسدار كمیته. حمله یك تروریست با در دست داشتن یك نارنجك و یك بسته تی.ان.تی به آقای حسنی امام جمعه ارومیه كه با هوشیاری برادران سپاه، شخص مهاجم ناكام و دستگیر شد. بیمه "لویدز" حق بیمه جنگی را تا 3 درصد افزایش داد. اعلام "مرز منطقه ممنوعه" از زبان یك مقام نظامی عراق. یك منبع رسمی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورك: گردهمآیی نمایندگان كشورهای عضو جنبش عدمتعهد در نیویورك برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد. یك سخنگوی وزارت امورخارجه هند: هر چند كه ایران و عراق مایل به برگزاری كنفرانس عالی در دهلی نو هستند، اما دهلی نو منتظر توافق جمعی به دست آمده از گفتوگوهای نیویورك است. خبرگزاری فرانسه: "فیدل كاسترو" ریاست نهضت كشورهای غیرمتعهد را تا بهمن ماه سال جاری حفظ خواهدكرد. دلایلی كه رادیو امریكا درباره تلاش عراق به منظور میزبانی جنبش عدمتعهد برشمرد: به دست آوردن صلح از طریق برگزاری این اجلاس در بغداد ... . وزیر نفت ایران كه از سوریه به الجزایر رفته است، درباره دیدار خود با مقامهای سوری و استفاده از سلاح نفت گفت: منظور از این سفر تسلیم پیام رئیسجمهوری كشورمان به "حافظ اسد" و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با كنفرانس آینده سران غیرمتعهد و ... است. هر كس كه با اسرائیل در منطقه و با امریكا در جهان بجنگد، نفت لازم را در اختیارش قرار میدهیم. دیدار و گفتوگوی وزیرخارجه مغرب با ملك "فهد" و نیز دیدار این وزیر از سوریه و اردن.
22/05/65
بمباران مركز ذخیرهسازی نفتی كركوك بهوسیله هواپیماهای خودی؛ روزنامه القبس: در نتیجه این حمله به تأسیسات نفتی كركوك خسارت قابل توجهی وارد شد. فرمانده نیروی هوایی عراق تهدید كرد كه چنانچه تهران به اقدامات خود استمرار ورزد، ضربات آینده نیروی هوایی عراق كوبندهتر خواهدبود. آقای هاشمی رفسنجانی: اسناد و مداركی در اختیار داریم كه نشان میدهد هواپیماهای عراقی برای حمله به جزیره سیری از امكانات كشورهای منطقه استفاده كردهاند. تلاش منابع غربی در زدودن اتهام همكاری كشورهای منطقه با عراق و ادعای اینكه عراق برای دستیابی به نقاط دور، از سوختگیری هوایی استفاده میكند. بیتوجهی رادیوهای فرانسه، بی.بی.سی و امریكا به حمله موشكی دیروز ایران به پالایشگاه الدوره بغداد و بزرگنمایی حمله عراق به جزیره سیری. وزیر سپاه: كلیه یگانهای موشكی سپاه در آمادگی كامل بهسر میبرند. هرگاه عراق به مناطق مسكونی ما حمله كند، جواب او را دوچندان خواهیم داد. گزارش برخی رسانههای غربی درباره ادامه صدور نفت ایران از جزیره سیری. ادامه فعالیت شدید مهندسی دشمن در جنوب؛ تعمیر پلهای ارتباطی امالبابی، امالرصاص، امالطویله و بوارین و مینگذاری در نوك امالرصاص. عراق با وارد كردن شش هزار نیروی جدید، منطقه حاجعمران را تقویت كردهاست. طی چند روز گذشته در منطقه پیرانشهر تا اشنویه، 39 نیروی خودی به شهادت رسیدهاند. اعزام ششمین كاروان راهیان كربلا از تهران و اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از شهرهای، سروستان، ارسنجان، گچساران، بابلسر، بروجن،ارومیه و...؛ اعلام وزارت فرهنگ و آموزش عالی از برگزاری ترم فشرده به منظور جبران عقبماندگی درسی دانشجویان اعزامی به جبههها؛ ارسال كمكهای مردمی از 30 شهر مختلف. رادیو اسرائیل: «وزیر خارجه امریكا درباره جنگ ایران و عراق به كمیسیون مجلس نمایندگان امریكا گزارش خواهد داد. موقعیت عراق به تدریج متزلزل میشود.» هفتهنامه یو.اس.نیوز: دوستان عراق برای جلوگیری از شكست عراق، به امریكا متوسل شدهاند. وزیر دفاع سوریه: سوریه با انقلابهای مذهبی از هركجا كه ناشی شود مخالف است و مدافع یك خط ملی عربی است. سوریه متجاوز را محكوم كرد و اجازه نداد كه این جنگ به مناقشهای بین اعراب و ایرانیان تبدیل شود. ایرانیان همسایگان متحد استراتژیك ما هستند، چرا باید آنان را با خود دشمن سازیم. در شش ماهه آینده هیئتهای كارشناسی ایران و تركیه بازده اقتصادی طرح احداث خط لوله نفت و گاز ایران به اروپا از طریق تركیه را مورد بررسی قرار میدهند. زیانهای وارده به ایران بر اثر برخورد غیرمسئولانه ژاپنیها در تكمیل پروژه پتروشیمی. وزیر صنایع سنگین: «شرایط خاص اقتصادی تأثیر خود را روی كلیه واحدهای صنعتی و تولیدی بهجا خواهد گذاشت.» خبرگزاری اوپكنا: صادرات غیرنفتی ایران در سهماهه اول سال جاری میلادی حدود 172 میلیون دلار و واردات ایران 7/2 میلیارد دلار بودهاست. رئیس مجلس اعلای عراق: گلولهباران منطقه سیروان كه عراق آن را به ایران نسبت داده، از اقدامات ارتش عراق است. در گلولهباران این مجتمع 104 تن شهید و 100 تن مجروح شدند. اغلب ساكنان این مجتمع همان كسانی هستند كه رژیم بعثی قبلاً روستاهای آنها را تخریب كردهاست.

اولین حمله موشكی ایران پس از یك سال به بغداد.

انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل در ماه آوریل در مورد نادیده گرفتن حقوق بشر و اعمال شكنجه در عراق.
22/05/66
حركت ایذایی دشمن در منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و تعویق مواضع “ تیپ 29 نبیاكرم “ با “ لشكر 31 عاشورا “ . تجدید نظر فرماندهان قرارگاه قدس در مورد ادامه عملیات در یال “ هیرو “ و تپه جنگلی . بمباران چند روستای سردشت در حمله هواپیماهای دشمن و سقوط یك فروند از این هواپیما . حمله پیشمرگان مبارز كرد عراق به پایگاههای دشمن در محور “ شقلاوه “ در روستای “ مرگسور “ و “ خیروزك “ . فرمانده قرارگاه رمضان در گردهمآیی فرماندهان این قرارگاه در قم اعلام كرد كه ضربه زدن به ماشین جنگی عراق و سركوب ضدانقلاب فراری ، دو هدف اساسی تشكیل قرارگاه رمضان است . اعلام آمادگی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مینروبی خلیجفارس . اتهام پنتاگون به ایران مبنیبر مینگذاری در خلیجفارس . هماهنگی اروپا و امریكا در مینروبی خلیجفارس . آمار بیمه لویدز در مورد خسارات وارده بر كشتیها در خلیجفارس از ابتدای جنگ تاكنون . بررسی “ نیوزویك “ از طرحهای پنتاگون برای مقابله با ایران و ضعفهای آن از نظر “ برژینسكی “ ، روزنامه سوئدی “ سونسكادا گبلادت “ و رادیو بی . بی . سی . ادعای سفیر كویت در اردن مبنیبر ندادن تسهیلات نظامی به امریكا . تفسیر رادیو بی . بی . سی . از سیاست شیخنشینهای خلیجفارس برای تأمین امنیت خود . پاسخ ایران به قطعنامه 598 را انگلستان رد كرد و مدعی شد كه این پاسخ تلاشی جهت تغییر قطعنامه الزامآور شورای امنیت . تأكید رئیس كمیسیون دفاع مجلس فرانسه به تداوم روابط كشورش با عراق . گزارش روزنامه “ وال استریت ژورنال “ از روابط ایران و امریكا . مقایسه توان مالی و میزان بدهیهای ایران و عراق در گزارش نشریه “ مید “ . شناسایی و ضبط مقادیری كالای احتكار شده در نخستین هفته از اجرای مرحله ارشادی طرح مبارزه با گرانفروشی و احتكار .

حركت ایذایی دشمن در منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و تعویق مواضع “ تیپ 29 نبی‌اكرم “ با “ لشكر 31 عاشورا “ .

تجدید نظر فرماندهان قرارگاه قدس در مورد ادامه عملیات در یال “ هیرو “ و تپه جنگلی .

بمباران چند روستای سردشت در حمله هواپیماهای دشمن و سقوط یك فروند از این هواپیما .

حمله پیش‌مرگان مبارز كرد عراق به پایگاه‌های دشمن در محور “ شقلاوه “ در روستای “ مرگسور “ و “ خیروزك “ .

فرمانده قرارگاه رمضان در گردهم‌آیی فرماندهان این قرارگاه در قم اعلام كرد كه ضربه زدن به ماشین جنگی عراق و سركوب ضدانقلاب فراری ، دو هدف اساسی تشكیل قرارگاه رمضان است .

اعلام آمادگی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مین‌روبی خلیج‌فارس .

اتهام پنتاگون به ایران مبنی‌بر مین‌گذاری در خلیج‌فارس . هماهنگی اروپا و امریكا در مین‌روبی خلیج‌فارس .

آمار بیمه لویدز در مورد خسارات وارده بر كشتی‌ها در خلیج‌فارس از ابتدای جنگ تاكنون .

بررسی “ نیوزویك “ از طرح‌های پنتاگون برای مقابله با ایران و ضعف‌های آن از نظر “ برژینسكی “ ، روزنامه سوئدی “ سونسكادا گبلادت “ و رادیو بی . بی . سی .

ادعای سفیر كویت در اردن مبنی‌بر ندادن تسهیلات نظامی به امریكا . تفسیر رادیو بی . بی . سی . از سیاست شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس برای تأمین امنیت خود .

پاسخ ایران به قطع‌نامه 598 را انگلستان رد كرد و مدعی شد كه این پاسخ تلاشی جهت تغییر قطع‌نامه الزام‌آور شورای امنیت . تأكید رئیس كمیسیون دفاع مجلس فرانسه به تداوم روابط كشورش با عراق .

گزارش روزنامه “ وال استریت ژورنال “ از روابط ایران و امریكا .

مقایسه توان مالی و میزان بدهی‌های ایران و عراق در گزارش نشریه “ مید “ .

شناسایی و ضبط مقادیری كالای احتكار شده در نخستین هفته از اجرای مرحله ارشادی طرح مبارزه با گران‌فروشی و احتكار .

حوادث آخرین روز عملیات “ نصر7 “ : دو پاتك سنگین عراق و دست به دست شدن قله اصلی بلفت ؛ عقب كشیدن نیروهای خودی از قله بلفت و تثبیت خط پدافندی . خلاصه‌ای از عملیات نصر7 و نتایج آن .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo