شهید آوینی

 

گريز از تفرقه مهم‌ترين نياز جهان اسلام است

كلمه وحدت و پرهيز از اختلاف و تفرق مهم ترين نياز جهان اسلام است.

محمد حسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستين روز مسابقات بين‌المللی قرآن كريم با بيان اين مطلب گفت: از آنجا كه جهان اسلام زخم كاری نفاق دشمنان خود را بر تن دارد و به دسيسه و تحريك بدخواهان جهان اسلام شاهد صحنه‌های غم انگيزی از درگيری ميان گرو‌ه‌های مختلف اسلامی هستيم و كلمه وحدت و پرهيز از اختلاف، مهم‌ترين نياز زمانه ماست، شايسته است در اين زمان با مراجعه به قرآن كريم اين كتاب آسمانی و اين ثقل اكبر و آنچه كه خداوند به بيان مستقيم و غير مستقيم در دعوت به اتحاد و پرهيز از اختلاف بيان فرموده موارد مختصری را تقديم كنم.

وی در ادامه افزود:به ويژه كه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی معرفی شده‌است، با رجوع به آيات قرآن كريم مشخص می‌شود اختلافات ريشه غير الهی دارد همچنان كه در سوره انعام آيه 159 به تصريح خداوند به پيامبر می‌فرمايد كسانی كه اهل تفرق در دين هستند با تو هيچ نسبتی ندارند و سوره روم آيه 32 می‌فرمايد:«كسانی كه تفرقه در دين می‌‌آورند معادل مشركين هستند» و در سوره زخرف آيه 65 اختلاف را كار احزاب معرفی می‌كند و از لسان قرآن احزاب گروه‌هايی هستند كه در برابر حق صف آرايی كردند. در قرآن فقط حزب‌الله وجود دارد. در سوره مريم هم همين آيه به تعبير متفاوتی وجود دارد. نكته ظريف و بسيار حساس اين است كه اختلافات با آگاهی صورت می‌گيرد، يعنی ناشی از جهل نيست در سوره بقره آيه 213 می‌فرمايد بعد از دريافت دانش و علم و دلايل و بينات آن وقت اختلافات اوج گرفته‌است.

صفار هرندی تصريح كرد: در سوره بقره آيه 253 به نوع ديگری از اختلاف بعد از آمدن بينات و دانش به اصل موضوع حاصل شد. در مورد ديگر سوره بينه آيه 4 اختلاف اهل كتاب در پذيرش حق، بعد از آن بود كه دليل آشكار آمد. انگيزه اختلاف چيست؟ همه جا بحث اختلافات كسانی است كه عالمانه وارد می ‌شوند و مستضعفين به عنوان قربانی هستند.

وی در ادامه اظهار كرد: در سوره آل‌عمران آيه 19 دليل اختلاف فزونی‌خواهی، برتری طلبی و زياده‌خواهی آمده‌است. يا در سوره شوری آيه 14 هر جا خداوند اين بيان را داشته كه انگيزه فزونی‌خواهی در اموال بوده و ريشه بيشتر افزون طلبی‌ها، زياده‌خواهی مالی است و مستكبرين با استفاده از اين انگيزه متوسل به تفرقه می‌شوند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: اما در برابر اين واقعيت نامطلوب چه بايد كرد؟ بايد از خود خدا بگيريم. در سوره زخرف آيه 63 چند رمز و دستورالعمل را برای غلبه بر تفرقه اشاره كرده است. حضرت عيسی گفت: من آمده‌ام با حكمت، حكمت رمز غلبه بر اختلاف است و حتی علم بر اختلاف غلبه نكرد اما حكمت اين كار را می‌كند. حكمت به معنای قدرت تشخيص محكم و حكيم كسی است كه می‌تواند قضاوتی محكم را ارائه كند و بخشی از آن از مصلحت انديشی است.

وی تصريح كرد: جامعه امروز به دليل عدم دسترسی به حكيمان است كه دچار اختلاف شده‌است . ما عالمان زيادی داريم كه دانشمند غير مذهبی هستند، اما حكيم آن كسی است كه در هنگام صدور رای تا عمق مسائل اجتماعی را ببيند. چنانچه پيامبر اين چنين بود و صفات خداوند نيز چنين هست. در مورد ديگر وقتی اختلاف پيش آمد به خداوند رجوع كنيد. حكم مسائل اختلافی پيش خداوند است و چرا غير خدا؟ چرا در اختلاف كشورهای اسلامی بايد غير مسلمانان قضاوت كنند. در اين موارد بايد از عاقبت آن ترسيد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس اظهار كرد: قرآن كتاب خدا، وسيله غلبه بر اختلاف است. سوره نحل آيه 64 می فرمايد: در چيزی كه اختلاف دارند از روی قرآن روشن شود. و قرآن وسيله هدايت و رحمت برای مؤمنين است. علت اختلافات اين است كه به جای راه خداوند از راه های ديگر تبعيت شده است.

وی در ادامه به سوره انعام آيه 153 اشاره كرده و بيان داشت: يك راه مستقيم بيشتر نيست و كسانی كه راه های متعدد برای رسيدن به حق دعوت می كنند دروغگو هستند و يك راه بيشتر وجود ندارد و واقعيت اين است كه از طريق اين پلوراليسم از تمام بديهيات در نگاه مردم نادرست جلوه می كند. يكی از عوامل اختلاف تبعيت از امر گمانی است. در مورد ماجرای به صليب كشيده شدن حضرت عيسی(ع) پيروی از شك و گمان كردند و به حوزه اختلاف افتادند.

وی در ادامه اضافه كرد: و بالاخره آيه «واعتصمو بحبل‌الله و لا تفرقوا جميعا» اتصال به حبل الله است كه از اختلافات جلوگيری می‌‌كند. يادتان بيايد زمانی كه به جان هم می‌پريديد و هر روز در بين شما مناقشه بود خداوند بود كه دل‌‌های شما رابه هم نزديك كرد و حالا هم رمز وحدت شما نگاه خدايی است.

صفار هرندی اظهار كرد: دروغ می‌گويند آنهايی كه مردم را به اتحاد می‌خوانند و اما خدا را می‌خواهند بردارند. در همين كشور ما كسانی می‌‌خواهند بدون خدا اتحاد ملی ايجاد كنند و در كشورهای اسلامی نگاه‌های ناسيوناليستی بيشتر شود اما حول محود خداگرايی وحدت بيشتر می‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در اوايل انقلاب خداوند الفت در دل‌ها نسبت به هم ايجاد كرده بود و دست ما را گرفت. اين بخشی از آن دستورالعمل‌هايی است كه خداوند در كتاب خود برای پيشگيری ميان امت‌های اسلامی بيان فرموده و ما وقتی مناسبتی را مثل اين مسابقات بر پا می‌كنيم حداقل بهره بايد عمل به آيات قرآن برای عمل در صحنه اجتماعی باشد كه اين‌گونه قرآن مهجور نخواهد شد. اما در غير اين صورت گلايه قرآن را خواهيم شنيد كه قرآن مهجور است.

منبع : خبرگزاری قرآنی ایرانی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo