شهید آوینی

 

ساخت فیلم از زندگی پیامبر اسلام در نقطه فراموشی 

سینمای پس از انقلاب با آنکه در عرصه سینمای دینی فعالیت هایی انجام داده، اما طی سه دهه گذشته سینمای ما حتی یک فیلم با ارزش درباره زندگی حضرت رسول (ص) نساخته است.
در ابتدای انقلاب حرکت هایی در جهت ساخت آثار دینی بر اساس سرنوشت و زندگی ائمه اطهار و یاران ایشان ساخته شد و حتی در این زمینه هزینه های به نسبت خوبی صرف گردید؛ فیلم سینمایی "سفیر" به کارگردانی فریبرز صالح یکی از نخستین آثار است که با بودجه خوبی ساخته شد و به زندگی یکی از یاران و فرستادگان امام حسین (ع) می پردازد.

در سال های پس از دهه 60 نیز همین روند به صورت جسته و گریخته ادامه پیدا کرد. فیلم سینمایی "روز واقعه" به کارگردانی شهرام اسدی بود که وجهی از واقعه عاشورا را به روایت یک شخص ناشناس روایت می کند. این فیلم نیز با توجه به ایفای نقش بازیگران شناخته شده آن، فیلمنامه زیبای بهرام بیضایی و موسیقی متن و فیلمبرداری خوب توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

پس از این فیلم در عمل سینمای ایران هیچ فیلم شاخص یا حداقل جذابی در خصوص زندگی ائمه اطهار و پیامبران الهی نساخته است. البته از زمانی که تلویزیون از اواخر دهه 70 وارد عرصه ساخت آثاری درباره زندگی پیامبران و امام معصوم شد، بر اساس این مجموعه ها فیلم هایی نیز ساخته شد که البته به خاطر خلاصه کردن سریال ارزش هنری نداشتند.

مجموعه های تلویزیونی "امام علی (ع)" به کارگردانی داود میرباقری و "ولایت عشق" و یک سریال درباره امام حسن (ع) ساخته مهدی فخیم زاده جزو آثاری هستند که به زندگی امامان (ع) می پرداختند. البته برای ساخت سریال "امام حسین (ع)" نیز برنامه ریزی و تولید مقدماتی صورت گرفت که در ابتدای راه این حرکت به طور کامل متوقف شد.

تلویزیون در قالب پرداختن به داستان های قرآنی زندگی "مریم مقدس (س)"، "ایوب پیامبر (ع)"، "حضرت یوسف (ع)" و "اصحاب کهف" را در قالب سریال ارایه کرد. در سال گذشته نیز فیلم سینمایی "ابراهیم خلیل اله" جزو آثار دینی سینمای ایران قرار گرفت. هر چند که سرمایه گذار این فیلم نیز سازمان صدا و سیما بود و در عمل هیچ فعالیتی از سوی دیگر ارگان های مرتبط یا بخش خصوصی انجام نشده است.

محمدرضا ورزی کارگردان "ابراهیم خلیل اله" درباره دلیل کم توجهی نسبت به ساخته شدن فیلم های دینی در سینمای ایران گفت: "علت این امر در نبود سرمایه گذاری کافی است. اگر نهادهای مربوط به این امر و وزارت ارشاد در زمینه ساخت این گونه آثار سرمایه گذاری کند، می تواند یک بخش ویژه به ژانر مذهبی به وجود بیاورد. همانطور که تلویزیون این کار را کرده است و در رمضان امسال فیلم "بشارت منجی" به کارگردانی نادر طالب زاده بر پرده سینماها قرار می گیرد."

وی راجع به میزان استقبال مردم از چنین فیلمی توضیح داد: "زمانی که من فیلم را به پخش کننده ارایه کردم در قبول آن تردید داشتند. اما پس از گفتگوهای زیاد به این موضوع اشاره کردم که در صورت فروش نکردن فیلم، سینمای ما به چنین آثاری نیاز دارد. در تهران 8 سینما و در شهرستانها نیز همین تعداد سینما در اختیار فیلم قرار گرفت با این حال حدود 250 میلیون تومان فروش کرد که نشان از توجه مردم به آثار مذهبی دارد."

البته این نکته جالب توجه است که تلویزیون و به طور کلی تمامی دستگاه ها و نهادهای فعال در عرصه ساخت فیلم های فرهنگی در زمینه ساخت آثاری بر اساس زندگی پیامبران الهی فعالیت می کنند، اما در خصوص انعکاس زندگی حضرت رسول (ص) حتی یک فیلم هم ساخته نشده است. تلویزیون ما در حالی راجع به زندگی حضرت مسیح (ع) فیلم می سازد که نمونه های شاخصی در امریکا و اروپا ساخته و اکران شده است.

اصولا" با آنکه هالیوودی ها ادعای مذهبی بودن ندارند و استودیوهای فیلمسازی این کشور توسط یهودیان اداره می شود، اما تاکنون فیلم های به نسبت زیادی در خصوص زندگی و بعثت حضرت مسیح (ع) ساخته شده است. بیشتر این آثار نیز به جهت هنری و مذهبی آثار قابل اعتنایی بوده اند. فیلم "مصائب مسیح" مل گیبسن که با استقبال و جنجال های زیادی همراه بود، آخرین نسخه از این دست آثار محسوب می شود.

سال گذشته به عنوان سال پیامبر اعظم (ص) از سوی مقام معظم رهبری معرفی شده بود و این انتظار می رفت که فیلمی در خصوص زندگی آن حضرت شکل بگیرد یا حداقل پایه های اصلی و اقدام های اولیه در این زمینه انجام شود تا در طول سال های بعد فیلم های خوب و قابل اعتنایی در این خصوص به مرحله ساخت برسد. اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.

متولیان عرصه دفاع مقدس در اقدامی برنامه ریزی شده و قابل تحسین اقدام به تولید فیلمی پرهزینه و ماندگار در ژانر جنگ کردند. این فیلم با وجود تمامی ایرادهایی که نسبت به فیلمنامه آن وجود دارد، اما از صحنه های جنگی بسیار تاثیرگذار و واقعگرایانه ای برخوردار است که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد. این اتفاق در خصوص ساخت فیلمی از زندگی پیامبر اعظم (ص) هم می تواند صورت بگیرد.

مدیران تلویزیون و تمامی آنهایی که در عرصه تولید فیلم های فرهنگی و دینی فعالیت می کنند باید این را از خود بپرسند که تا چه زمان قرار است تلویزیون در جشن مبعث با تولد حضرت محمد (ص) فیلم "فرستاده" ساخته مصطفی عقاد را پخش کند یا فیلم های بی ربط خارجی با مضمون های پلیسی و جنایی از تلویزیون پخش شود. در این میان باید پرسید انتقال فرهنگ دینی به نسل های آینده از طریق رسانه های تصویری چگونه انجام خواهد شد.



 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo