شهید آوینی

 

امروز شنبه بیستم مرداد سال 1386 هجری شمسی، مصادف است با بیست و هفت رجب سال 1428هجری قمری و برابراست با یازدهم اآگوست سال2007 میلادی .

حکومت نظامی در اصفهان :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش طی یک مرحله گسترده رژیم پهلوی به منظور مبارزه با اعتراضات گسترده مردمی ، در اصفهان حالت فوق العاده اعلام کرد و در این شهر اعلام حکومت نظامی نمود . رژیم پهلوی البته نتوانست در برابر هرم اعتراضات مردمی دوام بیاورد و مجبور شد پس از دو روز  این حکومت نظامی را بشکند .

رای اعتماد مجلس به نخست وزیری شهید رجایی :
 


در چنین روزی در سال 1359 ه ش مجلس شورای اسلامی وقت به  نخست وزیری شهید رجایی رای اعتماد داد و او  نخست وزیر نخستین رییس جمهور کشور بعد از دولت موقت  انقلاب اسلامی شد . ابوالحسن بنی صدر رییس جمهوری وقت بود.

تصویب قانون مطبوعات :
 

در چنین روزی لایحه قانونی مطبوعات در سال 1358 ه ش به تصویب مجلس شورای ملی رسید . این قانون در چهل و یک ماده  به تصویب رسید که البته بعد ها اصلاحات درآن صورت گرفت . در لایحه قانونی مصوب، موضوعاتی چون تعریف مطبوعات ، شرایط کسب امتیاز نشریه ، جرایم مطبوعاتی و نحوه رسیدگی به جرایم پیش بینی شده بود .   در سال  1286 ه ش ، نخستین قانون مطبوعات در ایران درپنجاه و سه ماده به تصویب رسید .مورخان نوشته اند  در عصر ناصرالدین شاه  ، کنت مونت فرت مستشرقی ایتالیایی  برای نخستین بار قانونی جزایی را برای ناصر الدین   شاه به رشته تحریر در آورد که البته در آن موادی چند به جرایم مطبوعاتی اشاره داشت  . نخستین قانون مطبوعاتی مدون پس از مشروطه به تصویب رسید فلذا چون مطبوعات و آزادی بیان یکی از دغدغه های مشروطه طلبان بود این قانون به عنوان  یکی از قوانین نخستین به تصویب رسید . البته این قانون با مخالفت برخی از روزنامه نگاران همچون سید رضا مساوات روبرو شد . او در روزنامه خود با نام مساوات به شدت این قانون را مورد انتقاد قرار داد .   آخرین قانون مطبوعات در تاریخ سی ام فروردین سال 1379 از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت . در ماده دوم این قانون رسالت مطبوعات چنین تعریف شده است :  رسالتی که مطبوعات در نظام جمهوری اسلامی بر عهده دارند عبارت است از :الف ـ روشن کردن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در یک یا چند زمینه موارد  اشاره در ماده یک.ب ـ پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است.ج ـ تلاش برای نفی مرزبندی‌های کاذب و تفرقه‌انگیز وقرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل یکدیگر مانند دسته بندی مردم بر اساس نژاد، زبان. رسوم، سنن محلی و ...د ـ مبارزه با مظاهر فرهنگی استعماری (اسراف،تبذیر، لغو، تجمل پرستی، اشاعه فحشا و...) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی.هـ ـ حفظ و تحکیم سیاست نه شرقی نه غربی.تبصره: هر یک از مطبوعات باید حداقل در تحقق یکی از موارد فوق الذکر سهیم و با موارد دیگر به هیچ وجه در تضاد نبوده ودر مسیر جمهوری اسلامی باشد.

تصویب آیین نامه تاسیس موسسات خبری و نمایندگی خبر گزاری های خارجی در ایران :
 

هیات وزیران دولت موقت انقلاب  اسلامی ایران در جلسه مورخ بیست مرداد سال 1358 بنا به پیشنهاد مورخ دوم مرداد 1358 وزارت ارشاد ملی و به استناد بند ط قانون تاسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی مصوب تیرماه 1353 ه ش ( وزارت ارشاد ملی )،  آیین نامه تاسیس موسسات خبری و نمایندگی خبر گزاری های خارجی را درایران در چهارده ماده به تصویب رساند .

 

روز بزرگداشت حکیم بوعلی سینا :

 


ابو علی حسین ابن عبد الله ، معروف به شیخ الرییس پزشک ، ریاضیدان ، فیلسوف و منجم ایرانی در سال 370 ه ق در خرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است . به پاس ارج  نهادن به تلاش های پزشکی آن عالم بزرگوار روز اول شهریور هر سال به یاد او بنام روز پزشک گرامی داشته می شود .

شهادت ابن سکیت :
در چنین روزی در سال 244 ه ق ابن سکیت از علمای بزرگ ادبیات عرب به شهادت رسید . وی آثار بسیاری در حوزه ادب عربی از خود به یادگار نهعاده است که از میان آنها می توان به الاضداد اشاره کرد .  توکل عباسی دستور کشتن ابن سکیت  را صادر کرد .

آخرین کسوف قرن بیستم :
 


در چنین روزی در سال 1999 آخرین کسوف قرن بیستم اتفاق افتاد . این کسوف به طور واضحی در ایران رویت شد و تقریبا تمامی مناطق ایران آن را رویت کردند.

آزمایش نخستین بمب هیدروژنی :
شوروی سابق در چنین روزی حتی با داشتن سلاحهای عد یده    دست به آزمایش بمب  هیدروژنی در سال 1953 میلادی زد .

تاسیس شورای  موقت دولتی :
پس از آنکه انقلابیون فرانسه در سال 1789 میلادی  کاخ سلطنتی فرانسه رابه  اشغال خود در آوردند و یک روز پس از دستگیری  لویی شانزدهم ، این افراد شورایی را با عنوان شورای موقت انقلاب تاسیس کردند . دانتون و رولن دو تن از انقلابیون بر جسته این کشور در این شورا حضور داشتند .  شورای مزبور  در نخستین اقدام خود ریاست گارد ملی فرانسه راتعیین کرد .

تولد فردریک شارلوت یانگ :
شارلوت یانگ نویسنده انگلیسی  در چنین روزی در سال 1823  میلادی به دنیا آمد . آثار وی بیشتر صبغه  دینی دارد. 

تولد سادی کارنو :
کارنو رییس جمهور فرانسه در قرن نوزدهم میلادی در چنین روزی در سال 1837 میلادی دیده به جهان گشود . وی طی سالهای 1887 تا 1894 در این کشور حکومت کرد .

تولد کری ژاکوب بوند :
این شاعر مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1862 دیده به جهان گشود . "من واقعا تو را دوست دارم" عنوان  مهمترین اثر ادبی  اوست .

تولد مک دیارمید :
این شاعر بر جسته اسکاتلندی در چنین روزی در سال 1892 به دنیا آمد . او از نویسندگان و شاعران بر جسته اسکاتلند در نیمه نخست قرن بیستم میلادی بود . وی  را رهبر رنسانس ادبی در اسکاتلند نیز نامیده اند . "اسکاتلندی نا محدود " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد لوییس بوگان :
لوییس بوگان شاعر ، نویسنده و منتقد ادبی آمریکا در چنین روزی در سال 1897 میلادی به دنیا آمد . وی طی سال های 1931 تا 1969 در مجله معتبر  ادبی نیویورکر می نوشت . " خشم خفته"  عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد الکساندر موزولوف :
این آهنگساز و مویسیقیدان روسی در چنین روزی در سال 1900 میلادی دیده به جهان گشود . " باغ وحش"  عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد سر آنگوس ویلسون :
ویلسون نویسنده   بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1913 قدم به عرصه گیتی نهاد . "بوته توت سفید " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد آلکس هالی :
هالی نویسنده مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد. او نویسنده قصه های تاریخی و وروایتگر مطالبات سیاهان آمریکایی است." ریشه ها" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد آلون ها د ینوت :
هادینوت آهنگساز و موسیقید ان انگلیسی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد . " فلوریچور" عنوان مهمترین اثر موسیقایی وی است .

تولد ماریلیلن فوس ساوان :
این نویسنده آمریکایی در چنین  روزی در سال 1946 میلادی به دنیا آمد . گفته اند وی  دارای بالاترین میزان هوش ،آی کیو، در زمان خود در جهان  بوده است ." گینس" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

در گذشت جکسون پولاک :
جکسون پولاک نقاش  بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1956 میلادی دار فانی را وداع گفت . او یکی از سردمداران جنبش نقاشی مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی در جهان معاصر  است . "همپتون شرقی " عنوان مهمترین اثر تصویری اوست . وی در اثر تصادف با اتومبیل جان خود را ازدست داد .

 

منبع:خبرگزاری مهر


58/05/20

لغو قراردادهای نظامی با امریكا با حجم 9 میلیارد دلار توسط دولت موقت.

61/05/20
هواپیماهای عراق كه قصد بمباران مهران را داشتند، به اشتباه شهر "زرباطیه" كشور خود را هدف گرفتند. آتش سنگین توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران بر مواضع تانكها و خودروهای دشمن در منطقه حاجی عمران. در گلولهباران امروز آبادان، دو تن شهید و 20 تن زخمی شدند. نیروهای خودی نیز به تلافی این حمله دشمن، تأسیسات مهم بصره، زرباطیه و پنجوین را گلولهباران كردند. گزارش ستاد مشترك ارتش و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران: هواپیماهای دشمن پروازهای خود را جهت شناسایی مواضع رزمندگان جمهوری اسلامی ایران افزایش دادهاند. دشمن همچنین به حریم هوایی شهرهای آبادان، اهواز، دزفول، اصفهان و منطقه عملیاتی جنوب تجاوز كرده است. دوازده كشتی حامل جنگافزار برای عراق، در نزدیكی بندرهای كویت لنگر انداختهاند و منتظر تخلیه بارهای خود هستند. یك كشتی روسی حامل تانك "تی 72" برای ارتش عراق، كه دو روز پیش در بندر "شعیبیه" پهلو گرفته بود، امروز تخلیه محموله خود را شروع كرد. "اشپیگل": دولت برزیل یكی از منابع اصلی تأمینكننده سلاحهای عراق به شمار میرود. در عملیات هماهنگ ارتش و سپاه جهت احداث پایگاه در شمال مهاباد، از نیروهای خودی چهار تن شهید و دو تن زخمی شدند و دشمن نیز 24 تن كشته برجای گذاشت. كشف خودرو حامل هفتاد كیلو تی.ان.تی. در نزدیكی اداره مركزی مخابرات در میدان امام خمینی تهران. با انفجار یك مین دستساز در محور دیواندره، یك پیش مرگ مسلمان كرد به شهادت رسید. مدیر رادیو دمكرات خود را به سپاه مهاباد تسلیم كرد. درگیری بین نیروهای سپاه و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اطراف رودسر. انفجار بمبی قوی در یك خودرو پارك شده مقابل سفارت عراق در فرانسه و همچنین كشف یك بمب دیگر در نزدیكی این سفارت. صدامحسین طی سخنانی ارتش عراق را ستود و افزود: به خاطر محافظت از خاك عراق در قبال تجاوز بیگانگان، باید هر چه بیشتر بر فداكاریهای خود بیافزاییم. ... رئیس مجلس شورای اسلامی كه از دیروز در رأس هیئتی بلند پایه به هند رفته است، امروز با مقامهای برجسته این كشور گفتوگو كرد. مهمترین موضوعهای مورد بحث عبارتند بودند از: مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد جنگ با عراق؛ اجلاس آینده سران كشورهای عضو جنبش عدمتعهد؛ لزوم همكاری نزدیك كشورهای منطقه برای مبارزه و مقابله با نفوذ قدرتهای خارجی. جنگ دیپلماتیك ایران و عراق بر سر برگزاری اجلاس هفتم سران كشورهای عضو جنبش عدمتعهد در بغداد، با واگذاری میزبانی این اجلاس به هند، پایان یافت. صدامحسین: حتی اگر این كنفرانس اگر در تهران نیز برگزار شود، ما در آن شركت میكنیم. صدام همچنین درخواست كرد كه اجلاس وزیران خارجه كشورهای عضو جنبش عدمتعهد در بغداد برگزار شود. وی تأكید كرد: عراق با این كنفرانس كمال همكاری را خواهد داشت. به گفته سخنگوی دولت هند، عراق از هند درخواست كرده كه میزبانی هفتمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها را بپذیرد. نامه صدام به نخستوزیر هند در اینباره. سخنگوی وزارت امورخارجه هند: ... هند حداقل شش ماه وقت لازم دارد تا مقدمات برگزاری این كنفرانس را كه 95 عضو دارد، فراهم نماید. اعزام هیئتی بلندپایه از ایران به شماری از كشورهای عضو جنبش عدمتعهد به منظور تسلیم پیام كتبی رئیسجمهور به سران این كشورها. آقای "شیخالاسلام" سرپرست هیئت اعزامی: به همان دلیل كه كنفرانس سران كشورهای عضو جنبش عدمتعهد نمیتواند در بغداد تشكیل شود، این شهر محل مناسبی نیز برای اجلاس وزرای خارجه این كشورها نیست. ورود هیئت پارلمانی ایران به قطر پس از دیدار از كویت و بحرین. گزارش رادیو اسرائیل از ادامه تلاشهای الجزایر برای پایان بخشیدن به جنگ ایران و عراق.
65/05/20
تشدید تهاجمات هوایی دشمن؛ در بمباران پالایشگاه اصفهان دو مخزن نفت منهدم شد، ترمینال فرآوردههای نفتی آسیب دید و 18 تن از كاركنان شهید یا مجروح شدند؛ از دشمن نیز یك هواپیمای میراژ سقوط كرد. رادیو بغداد: تمام اماكنی را كه مایل باشیم در عمق خاك ایران به آتش میكشیم. بمباران یك پادگان نظامی عراق در شمالغربی اربیل و گلولهباران تأسیسات صنعتی و نظامی بصره و زید. یك نفتكش یونانی كه از رأسالتنوره عربستان عازم یونان بود هدف راكت یك هلیكوپتر قرار گرفت ولی آسیب جدی ندید. ناخدای كشتی، ایران را عامل این حمله خواند. انجامشدن حساسترین شناسایی نیروهای سپاه از اسكله العمیه به طور كامل و از نزدیك. طی دو هفته اخیر عناصر ضدانقلاب در كردستان 18 مورد با نیروهای خودی درگیر شدند، این درگیریها 25 شهید، 15 مجروح و 27 اسیر داشت و ضدانقلابیون نیز متحمل 13 كشته، 3 مجروح و 15 تن اسیر شدند؛ حمله عناصر كومهله به یك پایگاه ژاندارمری و به یك گروه گشتی شهربانی در سقز؛ درگیری خودیها با عناصر چریكهای فدایی در خاك عراق. یك افسر عراقی: «افسران ارشد عراقی بهشدت از جنگ خسته شدهاند و در جبههها اغلب با میگساری شب را به صبح میرسانند. سربازان و درجهداران عراقی به رادیو عربی ایران گوش میدهند و این امر موجب وحشت و نگرانی فرماندهان نظامی شدهاست.» رادیو سوئد: سربازان عراقی تمایلی به جنگ ندارند و بالعكس ایرانیها در هر عملیات نظامی، ارتش عراق را به وحشت انداختهاند. 15 تن از اتباع عراقی از طریق مرز سردشت و بانه به ایران پناهنده شدند. فارین ریپورت: به علت عدم استفاده مناسب، امریكا ارسال اطلاعات به عراق را متوقف كردهاست. واشنگتن پست: «امریكا و هم پیمانان غربی او همچنان به گفتوگوهای محرمانه با ایران ادامه میدهند.» منابع قضایی امریكا: یك بازرگان آلمانی و سه امریكایی به جهت صدور غیرقانونی قطعات هلیكوپتر نظامی به ایران، مقصر شناختهشدهاند. وزیر دفاع عراق وارد مصر شد. وی از حمایت مصر در عقب راندن نیروهای ایرانی تشكر كرد. گزارش بی.بی.سی و یك روزنامه مصری درباره همكاریهای نظامی و تسلیحاتی مصر و عراق. اظهارات رئیسجمهور گامبیا درباره تشكیل جلسه كمیته میانجیگری سازمان كنفرانس اسلامی درباره جنگ ایران و عراق. افزایش قیمت نفت در پی توافقات اخیر اوپك؛ والاستریت ژورنال: ایران ثابت كردهاست كه بیش از آنچه انتظار میرفت توانایی اداره اقتصادی جنگ را دارد. آسوشیتدپرس: عراق به دلیل كاهش قیمت نفت و ادامه جنگ صدمه سختی دیده و وارد یك دوره ریاضت اقتصادی شدهاست. بدهی خارجی عراق به 40 میلیارد دلار رسیده است. برگزاری مراسم برائت از مشركین با شركت 155 هزار تن از زائران ایرانی و خارجی در مكه؛ اقدامات پلیس سعودی و درگیری با زائران، سخنان آقای كروبی در این مراسم؛ خبرنگار ژونآفریك: مراسم برائت از مشركین، یك راهپیمایی عظیم و غیرقابل تصور بود.
66/05/20
آماده شدن دشمن برای اجرای پاتك با اجرای آتش تهیه سنگین روی ارتفاعات بلفت و دوپازا . پاك‌سازی چند ارتفاع مهم میمك از وجود دشمن و بمباران این منطقه به وسیله هواپیماهای عراقی .

گلوله باران تأسیسات نظامی اقتصادی عراق .

حمله افراد حزب دمكرات كردستان عراق به مركز یك گردان و گروهان خفیفه عراق در جاده عمادیه ـ سرسنگ .

درگیری عناصر حزب دمكرات با نیروهای ژاندارمری در “ سارتكه “ و “ الواتان “ سردشت و دست‌گیری سه تن از آنها در روستای “ مافران “ ارومیه .

اعزام نیروهای تخصصی رزمی مردمی به جبهه از استان‌های زنجان ، سمنان ، مازندران ، گیلان و لرستان .

دیدار آقای هاشمی رفسنجانی از كارخانجات واحد تولید موشك و تسلیحات سپاه و سخنان وی در جمع كاركنان این كارخانجات در مورد روحیه شهادت‌طلبی ، اتكا به تولیدات داخلی و برخورد كشتی “ تكزاكوكارابین “ با مین در دریای عمان .

رسیدن كاروان نفت‌كش‌های كویتی به ساحل این كشور . ورود یك فروند كشتی پیش‌رفته امریكایی از نوع ایجیس كروزر به خلیج‌فارس .

كشف چهار مین در سواحل امارات متحده عربی .

مصاحبه سرپرست ستاد تبلیغات جنگ با شبكه2 تلویزیون آلمان در مورد مسائل خلیج‌فارس و قطع‌نامه 598 . وی در این مصاحبه گفت : مینی كه به تكزاكوكارابین برخورد كرد ، توسط امریكا كار گذاشته شده بود .

انگلستان و فرانسه پس از برخورد كشتی تكزاكوكارابین تصمیم گرفتند كه مین‌روب به منطقه خلیج‌فارس اعزام كنند .

واكنش كشورهای ایتالیا ، امریكا و شوروی در قبال تصمیم انگلستان و فرانسه برای اعزام مین‌روب به خلیج‌فارس .

صدام حسین ایران را متهم به مین‌گذاری در خلیج‌فارس كرد . وزیر خارجه عراق : “ اعراب باید در مقابل تهدیدات ایران علیه امنیت كویت و عربستان متحد باشند . “ تفسیر بی . بی . سی . از اقدامات سیاسی اخیر عراق در منطقه .

پاسخ رسمی ایران به قطع‌نامه 598 در نامه‌ دكتر ولایتی به دبیركل سازمان ملل كه در آن خواستار تقویت جنبه‌های مثبت قطع‌نامه‌ شده و محدوده همكاری ایران با دبیركل را مشخص كرده است .

انتقاد امریكا از پاسخ ایران به قطع‌نامه 598 .

انعكاس پاسخ ایران به قطع‌نامه 598 در گزارش رادیو بی . بی . سی . و خبرگزاری فرانسه .

مذاكرات گنشر با نمایندگان ایران ، عراق ، عربستان سعودی و سوریه درباره پایان‌جنگ ایران و عراق .

تداوم بحران در روابط ایران و فرانسه و ادعای “ پاسكوا “ وزیر كشور فرانسه در این مورد .

یك نفتكش متعلق به شركت نفتی امریكایی تگزاكو بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در خلیج عمان با مین برخورد كرد.

67/05/20
انتخاب ژانرال اسلاوكایوویچ از یوگسلاوی به سمت فرماندهل كل گروه ناظران بر آتش‌بس.

منابع كرد در تركیه: ایران و عراق موافقت كرده‌اند كه حمایت نظامی از شورشیان كردی را كه علیه دولت خودی جنگنده قطع كنند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo