شهید آوینی

 

هالیوود، اشغال عراق را به تصویر می کشد

از جمله فيلم‌هاي جنگي كه هم اكنون در دست ساخت است و يا اخيرا ساخته شده است، مي‌توان به فيلم‌هاي «در دره الاه» ساخته «پل هگيس»، «بادبادك باز»، «شيرها براي بره‌ها»، «قلمرو» و «جنگ چارلي ويلسون» اشاره كرد.

مجله سينمايي ورایتی در ادامه با مطرح نمودن دو سوال كه آيا مخاطبان آمادگي پذيرش اينگونه فيلم‌ها را خواهند داشت؟ و اينكه استوديو در رابطه با بازار فروش اين فيلم‌ها چه بايد بكنند؟ گزارش خود را چنين ادامه مي‌دهد: بعنوان مثال فيلم «يك قلب مقتدر» علي‌رغم نگاهي احساسي و هوشمندانه به موقعييت خاورميانه و اكران وسيع آن، با ميانگين پاييني از فروش روبرو شده و استوديوها را نيز با حقيقتي تلخ و ناخوشايند روبرو كرد و اين نشان مي‌دهد كه اگرچه روحيه ضد جنگ سراسر جهان را فراگرفته ولي بدان معنا نيست كه مردم بخواهند چنين فيلم‌هايي را ببينند.

به گزارش مجله ورايتي استوديوهاي هاليوودي پيش از اين نيز به موضوعات درام در رابطه با جنگ جهاني دوم و موضوعات مختلف سياسي پرداخته بودند آنچنانكه بيشتر در دهه 70 مي‌توان شاهد اينگونه فيلم‌ها بود، ولي موفقيت فيلم‌هايي چون «بابل»، «سريانا»، «باغبان وفادار» و «هتل روندا»، گرايش استوديوها به اتفاقات اخير از جمله جنگ عراق را بوجود آورده و البته تمايل فيلمسازان به چنين سوژه‌هايي و تمايل استوديوها براي راضي نگاه داشتن اين فيلمسازان نيز علت ديگر بوجود آمدن چنين جوي است.

«پركسي دونا لانگلي»، مدير اجرايي كمپاني فيلمسازي «يونيورسال» علي رغم تاييد اين مطلب كه هميشه در رابطه با اينكه مردم براي تماشاي فيلم‌هايي با موضوعاتي كه از آن فراري‌اند، بيايند، چالش‌هاي فراواني وجود داشته ولي استوديوي يونيورسال در تلاش است تا از فيلمسازاني كه مي‌خواهند فيلم‌هايي از اين نوع بسازند حمايت نمايد.

به گزارش مجله ورايتي، زمانيكه «پل گرينگراس» تصميم گرفت تا فيلم «پرواز شماره 93» را بسازد، استوديوي «يونيورسال» بر تمامي شبهاتي كه در رابطه با عكس‌العمل‌هاي ممكن در رابطه با تراژدي حادثه 11 سپتامبر وجود داشت فائق آمد و از اين پروژه استقبال و حمايت كرد.اين كارگردان آمريكايي هم‌اكنون نيز در حال ساخت فيلم «زندگي سلطنتي در شهر ايمرالد» با موضوع جنگ عراق و سقوط حكومت بغداد است .

مجله ورايتي با ذكر اين مطلب كه ساخت فيلم درباره موضوعات جاري حداقل نيازمند برنامه‌ريزي مالي در چهارچوبي قانون مدارانه است، به نقل از «راسل شوارتز»، بازار ياب كمپاني فيلمسازي «نيولاين»، نوشت: استوديو براي ساخت فيلم «تفسير» با موضوع اتهام دولت عراق به حمايت از تروريست، ابتدا مطمئن شدكه مي‌تواند هزينه‌هاي ساخت فيلم را در سطح پايين نگاه دارد، آنچنانكه «ريس ويتراسپون» و «جيك گيلنهال» مخارج خود را تا آنجا پايين آوردند كه بودجه ساخت فيلم به زير 30 ميليون دلار رسيد.

«راسل شواتزينگر» ضمن تاييد اين مطلب كه سيل فيلم‌هايي با موضوع جنگ در عرصه سينما و فيلمسازي حقيقتا نگران كننده است، گفت: استوديوي نيولاين هنوز دنباله‌‌رو سياست‌هاي قبلي خود بوده ولي در تلاش است تا در نيمه اكتبر با اجراي طرحي جديد به تدريج از عرصه رقابتي ساخت فيلم در رابطه با جنگ كناره بگيرد. شواتزينگر افزود: ما مي‌خواهيم هر چه زودتر تا دير نشده خود را از اين وادي كنار بكشيم.

منبع: خبرگزاری فرهنگ انقلاب اسلامی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo