شهید آوینی

 

 بازار رقابت در چاپ قرآن ديده نمی‌شود، توسعه‌ی صادرات قرآن از مزايای تأسيس شهرك چاپخانه‌های قرآنی است

 نبود سوددهی در حوزه‌ی چاپ قرآن باعث از بين‌رفتن بازار رقابت و سرمايه‌گذاری در اين صنعت شده است.

«يوسف افراش» معاون مديركل دفتر چاپ ارشاد با تأكيد بر افزايش چاپخانه‌های قرآن در كشور گفت: دستگاه‌های چاپ در چاپخانه‌ی تخصصی قرآن در مقايسه با چاپخانه‌ی كشور عربستان مجهز نيست و اين موضوع سبب شده چاپ قرآن در چاپخانه‌ی تخصصی قرآن كريم قم نسبت به ساير چاپخانه‌های كشور كه به چاپ قرآن اقدام می‌كنند، برتری خاصی نداشته باشد.

به اعتقاد وی افزايش چاپخانه‌های قرآنی بهبود صحافی قرآن و كنترل مناسب چاپ و نشر قرآن در كشور را به همراه خواهد داشت.

معاون مديركل چاپ ارشاد با انتقاد از برخی صحافی‌های قرآن بيان كرد: در حال حاضر برخی از چاپ‌های قرآن با صحافی نامناسب همراه است و قرآن‌هايی كه در قطع جيبی چاپ می‌شود به جای ته‌دوخت با چسب صحافی شده و پس از مدتی ورق‌ورق می‌شود و كيفيت خود را از دست می‌دهد.

افزاش ادامه داد: در چاپ قرآن بايد از بهترين كاغذها و مجهزترين دستگاه‌های چاپ استفاده كرد تا قرآن كريم با بهترين صحافی در قطع‌های مختلف به دست مردم برسد.

معاون مديركل چاپ ارشاد سرمايه‌گذاری بخش خصوصی در چاپ قرآن را ضروری دانست و يادآوری كرد: چاپ قرآن در كشور متولی خاصی ندارد و در صورتی‌كه بخش خصوصی در اين موضوع سرمايه‌گذاری كند دفتر چاپ ارشاد هم در اين‌باره حمايت‌های لازم را انجام خواهد داد.
معاون مدير كل دفتر چاپ ارشاد:
در حال حاضر برخی از چاپ‌های قرآن با صحافی نامناسب همراه است و قرآن‌هايی كه در قطع جيبی چاپ می‌شود به جای ته‌دوخت با چسب صحافی شده و پس از مدتی ورق‌ورق می‌شود و كيفيت خود را از دست می‌دهد

افراش تشكيل اتحاديه‌ی ناشران قرآنی را يكی از راه‌كارها برای افزايش نظارت بر چاپ آثار قرآنی دانست و افزود: تشكيل اتحاديه‌ی ويژه‌ی ناشران قرآنی می‌تواند با طراحی برنامه‌ريزی‌های لازم ضمن پرداختن به آسيب‌شناسی صنعت چاپ قرآن، به كنترل‌های خاص قبل و بعد از چاپ هم بينجامد.

وی ادامه داد: تشكيل اتحاديه‌ی ناشران قرآنی می‌تواند راهكارهای لازم را با حضور گروهی از كارشناسان متخصص چاپ قرآن آسيب‌شناسی كند و اين موضوع را از جوانب مختلف بسنجد.

افراش در پاسخ به اين‌كه «تأسيس شهرك چاپخانه‌های قرآنی تا چه اندازه بر بهبود چاپ قرآن مؤثر خواهد بود؟» گفت: تجربه‌ی راه‌اندازی شهرك چاپ در ساير كشورها تجربه‌ی موفقی بوده است و با ايجاد شهرك چاپخانه‌های قرآنی فضايی خاص برای كارهای تخصصی قرآن در نظر گرفته می‌شود و صنايع وابسته به چاپ قرآن در يك جا متمركز و امكان توسعه‌ی صادرات، ارائه‌ی تسهيلات، انجام كارهای تبليغاتی و جذب مشتری برای چاپخانه‌داران قرآن فراهم می‌شود.

وی در پايان ابراز اميدواری كرد با تشكيل اتحاديه‌ی ناشران قرآنی و حمايت برخی دستگاه‌های مسوول مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن‌الكريم، مشكلات چاپ قرآن برای ناشران و چاپخانه‌داران به حداقل برسد.

منبع:خبرگزاری قرآنی ایرانی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo