شهید آوینی

 

امروز سهشنبه دوم مرداد ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با 9 رجب سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و چهارم جولای 2007 میلادی .

برگزاری دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری :
 

پس از آن که برخی از اقدام های غیر قانونی و ضد منافع ملی ابوالحسن  بنی صدر، اولین رئیس جمهوری پس ازانقلاب اسلامی،  برهمگان آشکارشد ، حضرت امام خمینی (ره) ،  وی را در سال 1360 از فرماندهی کل قوا عزل کردند ، سپس نمایند گان مردم در مجلس نیزبه عدم کفایت سیاسی  وی رای دادند ، درنتیجه بنی صدر از سمت خود بر کنار شد و شورای موقت ریاست جمهوری براساس قانون اساسی، متشکل از روسای قوای مقننه، قضائیه ونخست وزیروقت ، موقتا وظایف ریاست جمهوری را برعهده گرفت تاانتخابات برگزار شود .  در چنین روزی دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری  پس از انقلاب اسلامی در سال 1360 در کشوربرگزار شد و طی آن محمد علی رجایی به ریاست جمهوری رسید . او نیز ، دکتر محمد جواد با هنر ، روحانی انقلابی و دانشمند را که پیشتر وزیر آموزش و پرورش بود به عنوان نخست وزیر به مجلس پیشنهاد کرد که وی از نمایندگان رای اعتماد گرفت .  

عملیات غدیر توسط رزمندگان اسلام :
 


در چنین  روزی در سال 1367 هجری شمسی،  عملیات غدیر توسط رزمندگان پرتوان اسلام علیه نیروهای رژیم بعث آغاز شد .

سالگرد درگذشت شاعر معاصر ایران ، احمد شاملو :
احمد شاملو ، در چنین روزی در سال 1379 هجری شمسی در گذشت . احمد شاملو به سال 1304 در تهران متولد شد . تحصیلات کلاسیک نامرتبی  داشت چرا که پدرش به دلیل اشتغال در ارتش مجبور بود هر از گاهی از شهر ی به شهر دیگر منتقل شود.  نخستین اثر احمد شاملو مجموعه کوچکی بود از شعرو  مقاله که در سال 1326 چاپ شد . پس از آن آثار بسیاری از این شاعر ، نویسنده ، مترجم ومحقق کشور به چا پ رسید.  قطعنامه ، آهن ها و احساس ، هوای تازه ، باغ آینه ، آیدا در آینه ، لحظه ها و همیشه ، آیدا : در خت وخنجر وخاطره ، ققنوس در باران ، مرثیه های خاک ، شکفتن در مه ، ابراهیم در آتش ، دشنه در دیس ، ترانه های کوچک غربت  ومدایح بی صله عناوین مجموعه های شعر این شاعرند . وی همچنین اشعار بسیاری از شاعران مطرح جهان را ترجمه کرده است که ترجمه شعر های لورکا ، ریتسوس ، مارگوت بیگل  ولنگستون هیوز از آن جمله اند . شاملوچندین  قصه نیز به رشته تحریر در آورد . اما در حوزه ادبیات داستانی ،  بیشتر ترجمه های او از ادبیات معاصر جهان نزد منتقدان ادبی مطرح اند . ترجمه مسافر کوچولو، دن آرام ، مرگ کسب و کار من است و قصه های من بابام، از جمله  ترجمه های اویند . او به ترجمه چندین نمایشنامه نیز همت گمارد و  چندین مجموعه شعر و قصه نیز برای کودکان و نوجوانان روانه بازار نشر کرد . "کتاب کوچه" از مهمترین آثاروی است که در آن واژه های کوچه و بازار، تمثیل ها ، متل ها ، اشعارعامیانه و معماها وضرب المثل ها  گردآوری شده اند . وی شش جلد از این مجموعه را منتشر ساخت. 

تولد سیمون بولیوار :
سیمون بولیوار، بزرگترین مبارز و قهرمان آزادی آمریکای جنوبی در چنین روزی در سال 1783 در کاراکاس به دنیا آمد . وی در شکل گیری نخستین جمهوری در ونزوئلا نقش فراوانی ایفا کرد که البته این حکومت بعد ها سرنگون شد . وی بعدها، جمهوری بزرگ کلمبیارا متشکل از کشورهای کلمبیا ، ونزوئلا و اکوادور آزاد تشکیل داد . قسمتی از پرو به خاطر نام او بولیوی خوانده می شود . بولیوار در سال 1830 دار فانی را وداع گفت . اندیشه بولیوار هنوز زنده است وهوگو چاوز ، رئیس جمهور  کنونی ونزوئلا ، حکومت خود را ، جمهوری بولیواری معرفی می کند . بولیوار اندیشه ضد سرمایه داری وضد امپریالیستی داشت و طرفدار طبقات پایین دست جامعه بود.

تولد الکساندر دوما :
الکساندر دومای پدر در چنین روزی در سال 1802 میلادی دیده به جهان گشود . کتاب "سه تفنگدار"  یکی از مشهور ترین کتب ادبی جهان ، اثر این نویسنده فرانسوی است .

تولد الکساندر جکسون :
الکساندر جکسون دیویس معمار مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1803 میلادی دیده به جهان گشود . "ساختمانی  با معیار های  گوتیک و مذهبی"  مهمترین اثر معماری وی است .

تولد آمبروز بیرس :
این نویسنده مشهور آمریکایی در چنین  روزی در سال 1842 میلادی به دنیا امد . "براده ها  و خاک "عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد هنریک پونتوپیدان  :
هنریک پونتوپیدان نویسنده دانمارکی در چنین  روزی در سال 1857 به دنیا آمد . آثار او بیانگر دید واقع گرایانه این نویسنده مشهور اند . او در سال 1971 نوبل ادبی را از آن خود کرد .

لرد ادوارد دانسانی :
 لرد ادوارد دانسانی شاعر و نمایشنامه نویس ایرلندی  در چنین روزی  در سال 1878 به دنیا آمد . "سراب "عنوان مهمترین اثر شعر ی اوست .

تولد ارنست بلاچ :
این آهنگساز سوییسی  در چنین روزی در سال 1880 در ژنو به دنیا آمد . "مکبث" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد رابرت گراو :
رابرت گراو ، شاعر و نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1895 به دنیا آمد . وی به خاطر خلق داستانهای تاریخی از شهرت فراوانی در مجامع ادبی غرب بر خوردار است . " یک "و "کلادیوس" از عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد جان مک دونالد :
این نویسنده آمریکایی در چنین روزی درسال 1916 دیده به جهان گشود ." خداحافظی آبی طولانی" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

در گذشت ایزاک باشویس سینگر :
سینگر در چنین روزی  در سال 1991 در سن هشتاد و هفت سالگی دارفانی را وداع گفت . وی یکبار نیز جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرده بود .  

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

60/05/02

بمباران برخی شهرهای کشورمان، اظهارات رسانه های خارجی در باره جنگ ، برخورد نفتکش بریجتون با مین در خلیج فارس از مهمترین عناوین وقایع دوم مرداد است .

61/05/02

در گلوله باران آبادان سه تن غیر نظامی شهید و 20 تن نیز مجروح شدند.

 25 دستگاه تریلر حامل مهمات از كویت وارد عراق شد. امریكا موشك ضدتانك "تاو" و فرانسه و عربستان توپهای 105 و 155 میلیمتری تحویل دولت عراق داده اند.

 مقالة نیویورك تایمز درباره كمكهای نظامی و فنی دولت مصر به عراق: مصر تاكنون یك میلیارد دلار كمك نظامی در اختیار عراق قرار داده است.. معاون اول نخست وزیر عراق از دولتهای عربی خواست كه كمك كنند تا مصر از انزوای سیاسی خارج شود.

 واشنگتن پست: ناظران سیاسی امریكا متقاعد شده اند كه عمر صدام به سر رسیده است.

كویت و عربستان به تازگی از كمكهای خود به عراق كاسته اند.

مطبوعات انگلیس: رئیس جمهور آرژانتین تصمیم گرفته است در كنفرانس سران عدم تعهد در بغداد شركت كند.

دیدار "میرحسین موسوی" نخست وزیر، با امام خمینی. نخست وزیر در این دیدار گزارش سفر خود به الجزایر و لیبی را تقدیم امام كرد. مصاحبة میرحسین موسوی دربارة سفر اخیر خود به لیبی و الجزایر: ما در دیدار با رئیس جمهور الجزایر بر تحقق شرایط خود تأكید كردیم.

مسئول ایرانی دفتر هماهنگی بیانیة الجزایر: تاكنون 21 مورد تخلف امریكا از بیانیه را به اطلاع دولت الجزایر رساندیم.  هرالدتریبون به نقل از یك مقام نفتی بحرین: در صورتی كه ایران جنگ را پایان دهد، عربستان و كشورهای عربی پرداخت 50 میلیارد دلار غرامت جنگی را تقبل خواهند كرد.

هفته نامة فرانسوی "پست پاریس": فرانسه قصد دارد مناسبات خود با ایران را به سطح عادی برگرداند.

 واشنگتن پست: رئیس ربوده شده دانشگاه امریكایی بیروت قطعاً در سفارت ایران در بیروت نگهداری میشود تا با كارمندان ربوده شدة سفارت ایران معاوضه شود.

 بررسی تطبیقی توان نیروی هوایی و زمینی ایران و عراق در نشریة آرژانتینی "كان ویشن": در مقابل 335 فروند هواپیمای جنگی عراق، ایران كمتر از 115 فروند هواپیما دارد. نیروی زمینی ایران نسبت به عراق برتری مطلق دارد.

 سازمان مجاهدین خلق: در حملات هفته اخیر 50 تن از نیروهای ایرانی را كشته ایم. حمله افراد ضدانقلاب به نیروهای سپاه پاسداران در محور كامیاران ـ مریوان، شهادت 6 تن از پاسداران و محاصره شدن دو پایگاه؛ واكنش نیروهای خودی با پشتیبانی هوانیروز، به هلاكت رسیدن 5 تن از نیروهای ضدانقلاب.

65/05/02

بمباران شهرهای شوش، باختران، سنندج، مریوان، سقز و ایلام  بیش از 300 شهید و 270 مجروح و بیش از دو میلیارد ریال خسارت دربر داشت.

در باختران  یك هواپیمای عراقی سرنگون شد.

فرمانده نیروهای هوایی عراق: «عراق به نابود كردن كلیه اهداف حیاتی و اقتصادی كه رژیم ایران از آنها برای ادامه جنگ بهره میگیرد، ادامه خواهد داد.»

 اعتراض وزارت خارجه ایران به دبیركل سازمان ملل درباره حمله هوایی عراق به مناطق مسكونی كشور.

در حمله هواپیماهای عراقی به مناطق كردنشین عراق، 10 خانه و یك مسجد ویران شد و 13 تن به شهادت رسیدند. دو روستای حوالی حلبچه نیز به وسیله بولدوزر با خاك یكسان شدند.

در جلسه بررسی مشكلات جزیره جنوبی، قائم مقام فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: « دشمن چون از ما ضعف دیده، با اطمینان جلو میآید.»

 فرمانده نیروی زمینی سپاه: راه حل مشكل جزیره جنوبی، گرفتن تمام جزیره یا عقب نشینی كامل از آن است. برای تصرف و نگهداری جزایر پنجهزار نیرو و حاج همت شهید شده اند، پس ما باید آنجا را حفظ كنیم.

نخست وزیر در سمینار فرماندهان سپاه: « مهمترین اولویت دولت، تداوم جنگ با تمامی امكانات است. هدف استكبار و حمله رژیم عراق ضربه زدن به اقتصاد كشور و تحت فشار قرار دادن انقلابمان و ایجاد نرمش در مواضع ما میباشد. ما جز پیروزی راه دیگری نداریم.» در قطعنامه پایانی سمینار به همكاری برای تأمین و تجهیز 500 گردان رزمی در مهلت مقرر، تأكید شده است. آقای هاشمی: امریكا و عراق با عوامل فراوانی از جمله تبلیغات توانستند خودشان را حفظ كنند، در جریان شكست فاو امریكاییها گفتند ماهواره ها چیزی نشان ندادند!

 تفسیر رسانه های غربی از عملیات آتی ایران؛

 بی.بی.سی: «رهبران ایران اظهار میدارند كه دیگر نمیتوانند حالت نه جنگ و نه صلح را تحمل كنند. ایران احتمالاً حمله نهایی را در شمال بصره یا جبهه های مركزی آغاز خواهد كرد.»

رادیو كلن: «ایران اعلام كرده كه برای شكست عراق تمام نیروهایش را به كار گرفته تا جنگ را به پایان برساند، اما ناظران خارجی در بغداد در این مورد تردید دارند، چون عراق از لحاظ نیروی اقتصادی و نظامی از ایران ضعیفتر نیست.»

خبرگزاری خلیج: «عراق آمادگی نیروهای احتیاط خود را اعلام كرده است. فرماندهان عراق اخیراً گفته بودند كه تمام اطلاعات لازم برای مقابله با هرگونه تحرك خصمانه ای را در اختیار دارند.»

 روزنامه كویتی الوطن: «ایران باید در مورد امكان تشكیل یك موضع مشترك عربی در قبال تهدیداتش، روی مواضع خود هزار بار حساب كند. ایران تلاش میكند منطقه را به تسخیر خود درآورد.»

 دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی: جنگ ایران و عراق در دستوركار آینده این كنفرانس است.

وزیراطلاعات عراق: تا وقتی كه سوریه متحد ایران باشد، آشتی بین سوریه و عراق وجود نخواهد داشت.

 عراق طی 7 ماه 241 میلیون دلار سلاح از مصر خرید. مذاكره برای خرید سلاح همچنان ادامه دارد .

 وزیر منابع نفتی نیجریه و رئیس اوپك: اوپك برای ثبات بازار نفت دو راه حل دارد: یا تولید خود را همچنان كاهش دهد و یا اینكه سیاستی درجهت حصول مجدد سهم بازار خود اتخاذ نماید.

 بر اساس گزارش وزارت صنایع سنگین، ارزش تولیدات داخلی نسبت به سال قبل 32 درصد كاهش دارد.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران: ما با خطر كاهش 30% تولید ناخالص ملی و 45% كسری بودجه روبه رو هستیم.

 یك مقام ژاپنی: تكمیل پروژه پتروشیمی ایران و ژاپن با بن بست روبه رو شده است.

 گزارش رادیو امریكا: موافقت مجلس ایران با تعویق بازپرداخت بدهی 170 میلیون دلاری كره شمالی به ایران.

66/05/02

برخورد نفتكش بریجتون به مین در حوالی جزیره فارسی و تغییر در آرایش حركت كاروان نفتكشهای كویت و ناوهای امریكایی محافظ آن .

وضعیت اضطراری در كاخ سفید پس از برخورد بریجتون به مین .

 افزایش قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی به دنبال برخورد بریجتون به مین .

 آقایان هاشمی رفسنجانی ، سیدعلی خامنه ای و میرحسین موسوی نفتکش بریجتون را به مثابه حیثیت آمریکا عنوان كردند كه به تیر غیبی  منفجر شد .

 مارگارت تاچر نخست وزیر انگلستان ، ضمن كم اهمیت نشان دادن انفجار بریجتون ، وجود مین را غیر منتظره خواند .

 دیدار دكتر ولایتی با رئیس كمیته بین المللی صیلب سرخ و مذاكره آنها درباره استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی .

 “ گنشر “ وزیر خارجه آلمان ، عراق را آغازگر جنگ و استفاده كننده از سلاحهای شیمیایی معرفی كرد .

 توافق شفاهی ایران و فرانسه در مورد انتخاب كشورهای حافظ منافع طرفین ؛

؛ حمله قایقهای تندرو ایرانی به یك نفتكش فرانسوی و بدبینی میتران به ایران ؛

حمله محدود دشمن به میمك و دفع آن در ارتفاعات سانواپا ، كهنه ریگ و میمك و تداوم درگیری در تپه 402 .

دفع حمله ارتش عراق به روستای “ كاشته “ در داخل عراق و كشته شدن مسئول اطلاعات شهر گوئیر .

نفت‌كش آسیب‌دیده كویتی ( بریجتون ) در حفاظت ناوهای امریكا به سواحل كویت رسید .

 اعزام ناو میسوری امریكا به منطقه .

تقاضای دكوئیار برای ملاقات با ولایتی

تقاضای ژاپن از ایران مبنی بر پذیرش قطعنامه

67/05/02

فرانك كارلوچی وزیر دفاع آمریكا: حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس تنها وقتی كاهش خواهد یافت كه آتش‌بس به خصومت‌ها پایان دهد و معین شود كه خلیج فارس برای كشتیرانی امن است.

كشته شدن ماهر عبدالرشید فرمانده سپاه سوم عراق.

سفر ولایتی به نیویورك برای گفتگو با دبیركل سازمان ملل .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo