شهید آوینی
<

 

خشم مسلمانان از فتواي انهدام عتبات عاليات

صدور فتاوايي از سوي جمعي از مفتي‌هاي وهابي عربستان‌سعودي و كويت مبني بر وجوب انهدام حرم امام حسين(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت زينب(ع)، خشم مسلمانان جهان را برانگيخته است.

 به نقل از پايگاه خبري "نهرين‌نت"، "عبدالرحمن البراك" مفتي اعظم عربستان سعودي، شيخ "ممدوح الحربي"، شيخ "ناصر العمر"، "عبدالله بن جبرين"، "سفر الحوالي" و حامد العلي" كه مهم‌ترين مفتيان وهابي به شمار مي‌روند با صدور فتاوايي خواستار انهدام مراقد مطهره امامان شيعه(ع) شدند.
اين فتاوا كه در پي استفتاي جمعي از دانشجويان دانشگاه وهابي "محمد بن سعود" صادر شده است از مدتي پيش و پس از آغاز تعطيلات تابستاني حوزه‌هاي وهابيت و دومين حمله به بارگاه عسكريين(ع) در سامرا، در سطح گسترده‌اي توزيع و در آن از هر اقدامي براي محو آنچه آثار شرك بويژه در كشور عراق و شهر كربلا خوانده شده، استقبال شده است.
در بخشي از اين فتاوا كه از حرم امامان شيعه(ع) به عنوان بت‌هايي ياد كرده كه بايد با خاك يكسان شود، آمده است: حسين از شرك شيعيان به دور است اما حرم او بايد به عنوان اصلي‌ترين نماد شرك در عراق ويران شود.
كارمندان دانشگاه "محمد بن سعود" اعلام كردند: ده‌ها تن از دانشجويان بويژه دانشجويان سال‌هاي بالا در دانشكده شريعت، بطور داوطلبانه در حركتي با عنوان "فرهنگ توحيد ناب در ميان امت و بويژه عراق براي خلاص‌شدن از مراقد و قبور و پاكسازي كشورهاي اسلامي از آنها"، اقدام به توزيع اين فتاوا كرده‌اند.
بر اساس اين گزارش، اين دانشجويان با تشكيل كميته‌هاي داوطلبانه در حال راه‌اندازي پايگاه‌هاي اينترنتي، دوره‌هاي تابستانه و جذب نيرو از كشورهاي حاشيه خليج فارس و ديگر كشورهاي عربي هستند تا بدين‌وسيله حرم امام حسين(ع) و حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) را مانند حرم عسكريين(ع) به‌عنوان اهداف آينده "موحدان مجاهد" ويران كنند.
علاوه بر اين، "سفر الحوالي" مفتي مشهور وهابي در پاسخ به استفتائي در اين باره گفت: «علاوه بر كربلا، واجب است كه حرم زينب در دمشق و حرم "سيد احمد البدوي" از نوادگان امام هادي[ع] در مصر نيز به عنوان بت‌هايي كه به جاي خداي تبارك و تعالي مورد پرستش قرار مي‌گيرند با خاك يكسان شوند.»
دفتر "وعظ و ارشاد" دانشگاه وهابي "الامام بن سعود" كه از مهم‌ترين منابع تأمين تروريست در عراق و گروه تروريستي "فتح الاسلام" در اردوگاه "نهر البارد" لبنان به شمار مي‌رود نيز طي روزهاي اخير اقدام به توزيع فتاواي "بن جبرين"، "الحوالي"، "البراك"، "الحربي" و ديگر مفتي‌هاي وهابي كرده است كه در آنها از عمليات‌هاي انجام‌شده عليه مراقد ائمه(ع)، امامزادگان و اوليا در عراق تمجيد شده است.
پايگاه اطلاع‌رساني رسمي رياست كل بررسي‌هاي علمي كه زيرمجموعه اداره صدور فتواي عربستان‌سعودي به شمار مي‌رود نيز فتوايي از "بن‌باز" مفتي برجسته حكومت سعودي منتشر كرده كه مسلمانان را به انهدام ضريح امامان شيعه به عنوان بت‌ها و نمادهاي شرك فرامي‌خواند.
اين گزارش حاكي است نهادهاي امنيتي دولت عراق طي چهار ماه اخير اطلاعاتي با طبقه‌بندي "مورد اطمينان و با درجه تأييد بالا" دريافت كرده‌اند كه بيانگر عزم گروه‌هاي تكفيري براي اقدام تروريستي عليه حرم امام حسين(ع) در كربلاست.
نيروهاي امنيتي عراق دو هفته پيش دو موشك از نوع "گراد" را كه آماده شليك به مركز شهر كربلا بود در منطقه "الوند" در 25 كيلومتري اين شهر كشف كردند كه اين كشف به علاوه ديگر اطلاعات دريافتي حكايت از طرح‌هاي قطعي براي حمله به حرم امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) دارد.
در پي صدور اين فتاوا، انجمن علماي ديني انگليس با صدور بيانيه‌اي شديداللحن، صدور فتاواي تكفيري از اين دست را بشدت محكوم كرد.
نويسندگان اين بيانيه تأكيد كرده‌اند: تشويق مفتي‌هاي سعودي به انهدام حرم امام حسين(ع)، نه‌تنها اعلام جنگ آشكار عليه شيعيان بلكه جنگي عليه همه مسلمانان است.
اين انجمن از حكومت عربستان سعودي خواسته است تا در اقدامي سريع و فوري، ضمن اتخاذ موضعي روشن در قبال اين فتاوا، آنها را بطور رسمي محكوم كرده و كساني را كه در صدور،‌ تكثير و تشكيل كميته‌هاي داوطلبانه در دانشگاه‌ها براي عملي‌كردن اين فتواها فعاليت دارند به محاكمه بكشد.
انجمن علماي ديني در ادامه افزوده است: دانشكده‌هاي شريعت در عربستان سعودي بويژه دانشگاه "محمد بن سعود" كه دانشجويان و استادان آن همه اهل قبله به جز مؤمنان به مذهب تكفيري‌ها را كافر مي‌پندارند مراكز خطري هستند كه در خون‌ريزي كشتار بي‌گناهان در عراق و پاكستان نيز دست دارند.
اين بيانيه با هشدار نسبت به پيامدهاي خطرناك اين اقدام وخامت‌بار عليه شيعيان اهل بيت(ع) و مراقد مورد احترام مسلمانان، مسؤوليت نتايج شوم صدور اين قبيل فتاواي گمراه‌كننده را بطور كامل بر عهده حكومت عربستان سعودي ذكر كرده است.
اين انجمن خاطرنشان كرده است: ما از فشاري كه اين گروه‌هاي تندرو بر حكومت سعودي مي‌آورند اطلاع داشتيم اما نمي‌دانستيم كه اين گروه‌ها تا اين حد هولناك مي‌توانند با سياست‌هاي رياض بازي كنند.
انجمن علماي ديني ضمن هشدار به حكام رياض براي پرهيز از بازي با آتش، تأكيد كرده است كه اگر مراجع عظام تقليد تاكنون در برابر صدور چنين فتاواي خطرناكي سكوت كرده‌اند به اين دليل بوده كه منتظر واكنش و اقدام حكومت سعودي بوده‌اند اما اين سكوت به جاي اينكه باعث اقدام رياض شود به تشديد موضع و بسيج صدها جوان ساده‌دل انجاميده كه حاضرند اين فتاوا را به مرحله اجرا درآورند اما حكومت عربستان بايد بداند كه در صورت اجراي اين فتاوا، جلوگيري از واكنش ميليون‌ها تن از پيروان اهل بيت(ع) در سراسر جهان عليه حكومت سعودي غير ممكن خواهد بود.
در تحولي ديگر، صدها تن از شيعيان عراقي مقيم لندن، ديروز در تجمعي در برابر سفارت عربستان سعودي در لندن، با سر دادن شعارهاي "لا اله الا الله، وهابي عدوالله"، بن لادن و بن جبرين، قاتل با پوشش دين" و "اسلام از شما علماي تكفيري و لشگريان شيطان رجيم بيزار است" خشم خود را از صدور فتاواي مفتي‌هاي وهابي عليه مراقد ائمه اطهار(ع) اعلام كردند.
تجمع‌كنندگان كه در بين آنها ده‌ها زن و كودك نيز ديده مي‌شد پس از پايان اين تجمع دو ساعته كه در زير باران شديد برگزار شد نامه اعتراض‌آميزي را تسليم سفارت عربستان‌سعودي در لندن كردند اما "محمد بن نواف بن عبدالعزيز" سفير سعودي از پذيرش اين نامه خودداري كرد.
يكي از برگزاركنندگان اين تجمع در گفت‌وگو با "نهرين‌نت" تأكيد كرد: اين تجمع آغاز يك تحرك گسترده رسانه‌اي،‌ ديپلماتيك، اجتماعي و فرهنگي عليه علماي تكفيري سعودي است كه با فتاواي خود،‌ زمينه كشتار صدها هزار عراقي بي‌گناه و نيز انهدام مراقد مقدسه از جمله حرم عسكريين(ع) را فراهم كردند.
اين افراد تأكيد كردند" شنبه هفته آينده، با حضور هزاران تن از مسلمانان، تظاهراتي عظيم‌تر و گسترده‌تر در مقابل سفارت عربستان سعودي در لندن، واشنگتن، اسلو، آمستردام و ديگر پايتخت‌هاي جهان برگزار خواهد شد تا بدين‌وسيله ضمن محكوميت صدور چنين فتاوايي، از حكومت عربستان و شخص "ملك عبدالله بن عبدالعزيز" خواسته شود تا مخالفت آشكار خود را با اين فتاوا اعلام كرده و صادركنندگان آن را به بازپس‌گيري فتاواي خود و بازگرداندن مقلدان تروريست خود از عراق مجبور كند.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo