شهید آوینی

امروز  شنبه بیست و سوم تیر سال1386هجری شمسی مقارن است با 29 جمادي الثاني سال 1428 هجری قمری و برابراست با چهاردهم جولای سال2007  میلادی

آغاز عملیات رمضان در شرق بصره : 
 


در چنین  روزی عملیات بزرگ رمضان در سال 1361 شمسی طی پنج مرحله با رمز یا صاحب الزمان ادرکنی در ساعت 21 و سی دقیقه آغاز شد و تا تاریخ ششم مرداد همان  سال به مدت پانزده روز به طول انجامید .   عملیات رمضان بر این اساس طراحی شد که با حضور قوای ایران در پشت رودخانه های  دجله و اروند و تسلط بر راههای مواصلاتی  بصره ،  در ادامه عملیات فتح المبین و فتح خرمشهر از نظر سیاسی ونظامی ، موقعیت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آید . محدوده عملیات از منطقه کوشک آغاز می شد و تا رود خانه اروند در جنوب امتداد داشت . در این محدوده عملیات رمضان از چهار محور به منظور انهدام سپاه سوم دشمن بعثی و تامین خط رودخانه اروند رود طراحی شد .
در عملیات رمضان نیروهای کشورمان از سه محور هجوم خود را آغاز کردند.  در حالی که در جبهه شمالی نیروها موفق شدند میادین وسیع مین را پشت سر بگذارند و خود را به نزدیکی خاکریزهای دشمن برسانند، اما متاسفانه با وجود تلاشهای فراوان و فداکاری نیروهای قدس 1 (تیپ بعثت) پیش روی برای آنان مقدور نشد. بنابراین  فرمانده قرارگاه به ناچار تصمیم گرفت  تا با احداث خاکریزی در جناح راست " قدس 2 (تیپ ثارالله) "  که به دلیل عدم پیشروی" تیپ بعثت " آسیب پذیر شده بود موقعیتی فراهم نماید  تا " تیپ بعثت " موفق به تصرف دژ عراق شود ؛  ولی باز هم به دلیل عدم تامین هر دو جناح و فشار مضاعف نیروهای عراقی، رزمندگان اسلام موفق به دستیابی به اهداف ازپیش تعیین شده به شکل کامل نشدند.  با روشن شدن هوا عراق  به تدریج سازمان یافته تر و منسجم تر مقاومت نمود و بدین ترتیب جناح شمالی مواضع تصرف شده با تهدید جدی روبرو شد.  عراق در ادامه پاتک های سنگین خود با بهره گیری از شصت تانک و نفر بر از سمت« کوشک» پاتک دیگری  را با شدت بیشتر آغاز کرد که خوشبختانه با واکنش و عکس العمل به موقع نیروهای ایران مواجه شد و با تحمل شدن خسارات و تلفات بسیار عقب نشینی کرد.  در حالی که عراق به پاتک های خود  در این جناح  ادامه می داد، رزمندگان اسلام در محوردیگر خود را به عمق 27 کیلومتری خاک دشمن رساندند و بدین ترتیب  تصرف کانال ماهیگیری و نهر کتبیان صورت پذیرفت. 
در پایان این عملیات پیروز مند مجموعا پنج فروند هواپیما و هزار و نود و هفت تانک و نفربر دشمن به کلی نابود شد . همچنین  چهار لشکر و سه تیپ زرهی دشمن بین بیست تا شصت در صد منهدم شدند و نه تیپ نیز بین بیست تا صد درصد متحمل خسارات فراوان گردیدند . در این عملیات هفت هزار و چهار صد تن از نیر وهای دشمن کشته و هزار وسیصد و پانزده نفر اسیر شدند .

حضور ریشه دار  مردمی :
در چنین روزی در سال 1378 آحاد مختلف مردم در همایش بزرگ و میلیونی نسبت به تحرکات مذبوحانه عده ای فریب خورده در هجدهم تیر ماه همان سال ، اعتراض کرده و باردیگر علیرغم تمامی توطئه های دشمنان انقلاب ،  در حرکتی جمعی و سترگ بر پایبندی به ارزشهای انقلاب اسلامی تاکید کردند .  

 تشکیل نخستین مجلس خبر گان رهبری :
 


نخستین دوره انتخابات مجلس خبر گان رهبری با شرکت گسترده آحاد مردم ایران اسلامی (قریب هجده میلیون نفر ) در نوزده آذر 1361 بر گزار شد و پس از آن نخستین دوره مجلس خبر گان در چنین روزی در سال 1362 تشکیل شد .
در اصول 107 ، 108 و 111قانون اساسی ، به تصریح  و تفصیل در باره وظایف و مسوولیت های نمایندگان مجلس خبر گان رهبری  بحث شده است . خبر گان رهبری که از میان فقهای اعلم به احکام وموضوعات فقهی ، مسایل سیاسی و اجتماعی توسط آراء مستقیم مردم انتخاب می شوند وظیفه انتخاب رهبر جامعه اسلامی و همچنین رسیدگی به  شرایط و صفات رهبر در تطبیق و انطباق آن با اصل 109 قانون اساسی را دارا هستند .

تظاهرات در تهران   :
در چنین روزی در سال 1330 ه ش در یک تظاهرات گسترده  مردم تهران خواستار خروج هریمن از کشور ایران شده بودند . هریمن  نماینده ترومن رییس جمهور وقت آمریکا بود .این تظاهرات به تلاش گروههای چپگرا به ویژه حزب توده در ایران برگزار شد .

روز ملی و  انقلاب کبیر فرانسه :
 


مردم فرانسه همه ساله چهاردهم ژوییه  را جشن می گیرند . در این روز که از آن به عنوان روز شکست زندان باستیل هم یاد می شود گروههای مختلف مردم فرانسه که از ظلم شاه لویی شانزدهم و ملکه  ماری آنتوانت به تنگ آمده بودند با حمله به زندان باستیل ،  تمامی به بند کشیده شدگان  حاضر در این زندان را آزاد کردند . از این  روز به عنوان روز انقلاب مردم فرانسه و قانون خواهی آنان  نیز یاد می شود .  براثر نظرات بسیاری از فلاسفه سیاسی آن دوران که قدرت بسیار را موجبات فساد می دانستند بسیاری از مردم فرانسه زیاده خواهی های شاهان فرانسوی را تنها با اعمال قوانین متعدد قابل کنترل فرض می کردند . همه ساله چنین  روزی در فرانسه به عنوان روز ملی تعطیل است . 

تولد آندریا دل سارتو :
دل سارتو نقاش بزرگ ایتالیایی    در چنین روزی در سال 1486 دیده به جهان گشود . مهترین اثر وی" رکولت ها" نام  دارد .

تولد گوستاو کلیمت :
گوستاو کلیمت نقاش اطریشی در چنین روزی در سال 1862 میلادی به دنیا آمد . از وی به عنوان  نقاش هنر جدید یاد می کنند .

تولد اون ویستر :
ویستر  درچنین روز ی در سال 1869 به دنیا آمد  . این نویسنده آمریکایی ، رمان های بزرگی از خود به جا گذارده است که از میان آنها می توان  به "ویرجینیایی ها " اشاره کرد .

اسیپ زادکین :
زادکین در چنین روزی سال 1890 دیده به جهان گشود . او مجسمه ساز شهیری است که مهمترین اثر وی "شهر ویران "نام دارد .

تولد فرانک   ریموند لیویز :
لیویز منتقد ادبی انگلسان در چنین روزی در سال 1895 به  دنیا آمد . مهمترین اثر او " فرهنگ ومحیط زیست "نام دارد .

 
 

58/04/23
انفجار نارنجك در چهار راه شلمچه ؛ كشف مقادیر زیادی فشنگ ، نارنجك كلاشینكف ، لباس غواصی ، پول و اعلامیه به زبان عربی در جزیره مینو ؛ كشف یك شبكه جاسوسی عراق در مرز خسروی .

اظهار نظر دادستان انقلاب اسلامی خوزستان درباره گروههای خلق عرب و چهارشنبه سیاه و وابستگی آنها به خارج و چگونگی برخورد با آنها ؛ اظهارات شیخ شبیر خاقانی درباره گروه چهارشنبه سیاه و حرمت خرابكاری ؛ وی حوادث خوزستان را ناشی از برخورد خشونتآمیز دولت ذكر كرد .

مصاحبه مطبوعاتی هاشم صباغیان وزیر كشور درباره مشكلات موجود در مرز مشترك ایران و عراق در كردستان و خوزستان از جمله قاچاق الحه و تردد افراد ضد انقلاب .

بمباران روستایی در حومه اورامانات توسط دو هواپیمای سوخوی عراقی ؛ گزارش اطلاعات از حمله متقابل پیشمرگان جلال طالبانی به پاسگاه ناوماجت عراق ؛ عقبنشینی افراد پاسگاه گمه عراق و استقرار در كوههای زمناكوی .

مصاحبه یك افسر پناهنده عراقی به ایران با خبرگزاری پارس درباره اقدامات و تحركات دولت بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران .

تفسیر خبرگزاری رویتر از سیاست نزدیك رژیم عراق به غرب در كنار حفظ دوستی با شوروی و استفاده از شرق و غرب در جهت اهداف رژیم خود و تأثیر انقلاب اسلامی در این رویكرد جدید عراق .

حمله عناصر ضد انقلاب به مقر سپاه پاسداران جدید التأسیس مریوان و به شهادت رساندن 17 پاسدار از 25 پاسدار محلی آن .

راهپیمایی در میدان آزادی سنندج با هدایت گروههای : جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب ، چریكهای فدایی خلق ، معلمان آزاد و سازمان زنان سنندج در محكومیت پذیرش استعفای یونسی و درخواست اخراج قیاده موقت از ایران و انتشار قطعنامهای در رد مجلس خبرگان ، پشتیبانی از حقوق خلقهای ایران ، برپایی شوراها و اتحادیههای دهقانی ، ابراز تنفر از دستگیری محمدرضا سعادتی و …

گزارش مطبوعات از تشكیل جلسهای با شركت استاندار آذربایجان غربی ، نمایندگان كمیتههای مهاباد ، معتمدان نقده ، نمایندگان كرد و ترك و … برای حل و فصل بحران آوارگان نقده و بازگرداندن آنها به شهر .

بیانیه كانون فرهنگی و سیاسی خلق تركمن علیه سفر اناقلیچ آخوند نقشبندی به گنبد و اقامت وی در این شهر ؛ نامهای به عنوان گروهی از مردم تركمنصحرا به دادستان كل انقلاب اسلامی و درخواست محاكمه و مجازات وی به جرم همكاری با رژیم گذشته .

نامه سرگشاده جبهه دمكراتیك ملی به نخست وزیر و طرح هشت سؤال دربارة نحوة برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و میزان آزادی عمل احزاب ، گروهها و سازمانها برای شركت در انتخابات و درخواست تضمین آزادی واقعی .

هشدار نشریه مردم ( ارگان حزب توده ایران ) در مورد تحركات گروههای چپنما در سراسر كشور .

اعلام پشتیبانی همافران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ( هوانیروز ) از تحصن همافران نیروی هوایی و اعلام خواستههایی چون ایجاد شوراها ، دگرگونی نهادهای ارتش ، … بیانیه افسران و درجهداران و كارمندان پایگاه یكم ترابری نیروی هوایی جمهوری اسلامی در محكومیت نفاقافكنی و حمایت از برقراری شوراهای فرماندهی و پاكسازی در نیروی هوایی .

انتشار اطلاعیه مهندس بازرگان در تأكید بر اینكه دولت در برابر فشار و تهدید برای تحقق خواستههای غیر قانونی تسلیم نخواهد شد .

تشریح مصداقهای عفو عمومی امام خمینی در مصاحبه مطبوعاتی دكتر صادق طباطبایی سخنگوی دولت ؛ گزارش روزنامه اطلاعات از تعداد ممنوع الخروجها و وضعیت آنها .

گزارش هفتهنامه بامشاد از خودداری ایران از پرداخت تعهدات خود به صندوق اوپك به علت بضاعت اندك دولت .

اعلام وزارت خارجه آمریكا مبنی بر فروش یك میلیارد و دویست میلیون دلار اسلحه و تجهیزات نظامی آمریكا به عربستان سعودی .
61/04/23
عملیات رمضان
61/04/23
ادامة عملیات شب گذشته: تلاش قرارگاه قدس و فجر برای دستیابی به اهداف تعیین شده؛ پاتكهای عراق همزمان با شروع روشنایی روز؛ موفقیت نسبی یك محور از قدس و پیشروی قرارگاه فجر در دو محور؛ عدم الحاق یگانهای هر دو قرارگاه و بازگشت هر دو قرارگاه به پشت دژ عراق در نزدیكی خط مرزی. قرارگاه فتح: ادامه پیشروی در سه محور و مقاومت عراقیها در محور شمالی این قرارگاه و دستیابی نسبی به اهداف؛ آغاز پاتك عراقیها و عدم موفقیت نیروهای خودی در احداث خاكریز و نفوذ دشمن به مواضع متصرفه؛ گزارشی از وضعیت آشفتة نیروهای خط مقدم دشمن به هنگام تهاجم نیروهای خودی؛ عقبنشینی نیروهای قرارگاه فتح؛ یگانهای شركتكننده دشمن در پاتكها؛ تلفات وارده به دشمن در محدوده تیپهای "8 نجف"، "14 امام حسین" و "25 كربلا"؛ آخرین تلاشهای موفق قرارگاه قدس برای تصرف یك خاكریز حساس در محدودة این قرارگاه. افزایش گلوله باران و بمباران شهرها و روستاهای مسكونی ایران به وسیلة ارتش عراق. بمباران خرمآباد در سه نوبت كه براثر آن، 33 تن شهید و 300 تن مجروح شدند. بمباران ایلام با 55 تن شهید و مجروح. رادیو صوتالجماهیر: دود و آتش ایلام را فراگرفتهاست. بمبارانباختران: 12 تن شهید و 145 تن مجروح. نامه وزیر امورخارجه ایران به وزیران خارجه كشورهای اسلامی جنبش عدمتعهد: رژیم عراق صلحطلب نیست و نیات جنگ طلبانه دارد. دبیركل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در نامهای به سرپرست كمیته بینالمللی صلیب سرخ از وی خواست تا نمایندهای معرفی كند برای مشاهدة ویرانههای به جا مانده از حملات هوایی عراق به شهرهای مسكونی ایران. امام خمینی در پیامی به ملت عراق از آنان خواست تا با استفاده از فرصت حساس به دست آمده برای سرنگونی صدام و نجات خود و كشور عراق و برپایی حكومت اسلامی، قیام كنند و با كمك نیروهای ایرانی مقدرات كشورشان را به دست گیرند. استقبال شماری از مردم كویت، ابوظبی و بحرین از عملیات رمضان و ابراز حمایت آنان از سرنگونی حكومت عراق. اتحادیة انجمنهای اسلامی دانشجویان عراقی در انگلیس ضمن تجدید میثاق با امام امت، تمایل قلبی خویش از ورود نیروهای ایرانی را به خاك عراق اعلام كردند. حمایت اسیران عراقی ساكن اردوگاه حشمتیه از ورود نیروهای ایرانی به خاك عراق. نامة نمایندة دائم عراق در سازمان ملل به رئیس شورای امنیت این سازمان: درخواست محكوم كردن عملیات اخیر ایران؛ حمله ایران تخلف آشكار از قطعنامه 514 شورای امنیت است. اظهار نگرانی "ریگان" رئیسجمهور امریكا به نقل از رئیس كمیته روابط خارجی "سنا" ی این كشور: حمله نیروهای ایرانی امنیت منطقه را به خطر میاندازد. روزنامه "سایتونگ" یوگسلاوی: نه تنها درخواست غرامت بلكه بازگشت آوارگان نیز از اهداف دیگر ایران است. تفسیر روزنامههای فرانسوی "لوموند" و "لوماتن" از وضعیت جاری جنگ: لوموند: سقوط صدام آغاز شده است. و این واقعیتی است كه امریكا را به وحشت انداخته است. لوماتن: ایران بر تمامی مشكلات خود پیروز شده است و اكنون وزنة سنگین در منطقه خلیج فارس به شمار میرود. اعتراض رسمی وزارت خارجه ایران به تصویب قطعنامه 514 در شورای امنیت: قطعنامه 514 را عراق تهیه كرده است و توسط اردن ـ كه به طور همه جانبه از عراق حمایت میكند ـ ارائه شده است. نامة نماینده دائمی ایران در سازمان ملل به دبیركل این سازمان: دربارة قطع نامه 514 شورای امنیت اقدامات شورای امنیت خلاف مواد 24، 33 و 37 منشور ملل متحد است. شورای امنیت به هنگام حمله عراق به ایران به وظائف خود عمل نكرده است. این قطعنامه تلاشی است برای مشروعیت بخشیدن به تجاوز نظامی عراق. ایران از هرگونه همكاری با شورای امنیت خودداری خواهدكرد. گفتوگوهای رجایی خراسانی درباره سابقة این قطعنامه در شورای امنیت، تبانی اعضای این شورا در رأیگیری برای تصویب این قطعنامه، دلایل ایران برای شركت نكردن در جلسات شورای امنیت و دلایل اصرار اعضای این شورا برای شركت ایران در جلسات. خبرگزاری رویتر: كارشناسان، پیشبینی تهیه نفت از منطقه خلیج فارس را مشكل میدانند. بازار نفت تحت تأثیر حملة ایران قرار دارد. افزایش قیمت بنزین در فرانسه. وزیر اقتصاد آلمان: حملة جدید ایران خطر جدی برای بازار صادرات آلمان در خاور نزدیك است و بیم آن میرود كه صادرات شش میلیارد ماركی آلمان به عراق كاهش یابد. تغییر اعضای اصلی حزب بعث و شورای فرماندهی عراق به دستور صدامحسین. رئیسجمهور سابق كروواسی و عضو كمیته مركزی حزب كمونیست یوگسلاوی: ما باید آغاز جنگ عراق علیه ایران را تجاوز تلقی میكردیم. باید ریشههای طبقاتی انقلاب ایران را درك كرد. عراق از ژاپن درخواست 119 میلیون دلار وام كرد. وزیرخارجه ژاپن: با درخواست عراق موافقت خواهیم كرد. روزنامه دیلی تلگراف: عراق 12 میلیارد پوند به كشورهای همسایه عرب بدهكار است. عربستان و كشورهای خلیج فارس 23 میلیارد پوند به عراق كمك كردهاند. كمكهای نظامی اردن و كویت به عراق با 34 كامیون و تریلر وارد این كشور شدند. بیانیه فالانژیستهای لبنان دربارة ربوده شدن دیپلماتهای ایرانی در بیروت: ... ما دیپلماتهای ایرانی را پس از بازرسی و تشخیص هویت آزاد كردیم. عملیات نیروهای خودی در شرق مهاباد؛ در این عملیات 55 تن از نیروهای مسلح غیر قانونی كشته یا مجروح شدند. اجرای مرحله دوم عملیات پاكسازی پیرانشهر و سردشت؛ در این مرحله دو تن از نیروهای خودی شهید و 46 تن مجروح شدند و از افراد ضدانقلاب نیز 25 جسد در منطقه عملیاتی به جای مانده بود كه جمعآوری شدند.
62/04/23
افتتاح مجلس خبرگان – تعیین رهبری آینده
65/04/23
سخنان آقای هاشمی در جمع اعضای مجلس خبرگان دربارة: طرح جدید جنگ برای تأمین تمام حقوق ایران؛ برنامهریزی جدی برای خاتمه جنگ؛ سازماندهی 500 گردان در گام اول و 1000 گردان در مرحله بعد. نخستوزیر در جلسه دولت و استانداران: امروز جنگ در جبهههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گسترش یافتهاست. حملات هوایی عراق و خسارت به خارك، جبهه مهران و دو اتوبوس نیروهای بسیجی. هجوم مجدد نیروهای عراق به ضلع میانی جزیره مجنون و سركوبی آنها به دست نیروهای تیپ10 سیدالشهدا كه 97 شهید و مجروح از نیروهای خودی و 400 كشته و مجروح از دشمن در پی آورد. دو تهاجم سنگین حزب دمكرات در غرب اشنویه، شهادت 36 تن و اسارت 18 تن از رزمندگان اسلام؛ گرفتاری و هلاكت یك تیم مجاهدین خلق در كمین معارضان كردعراقی. انتصاب سرهنگ شیرازی و وزیر سپاه به عضویت در شورای عالی دفاع به دستور امام. وقوع یك كودتای ناموفق در عراق و دستگیری و اعدام 157 تن از نظامیان عراق. مذاكرات اردن، عربستان و سوریه درباره آینده عراق و جایگزینی حكام جدید قبل از بحرانی شدن اوضاع؛ ابراز اطمینان اردن از حتمی بودن ملاقات سران عراق و سوریه؛ هفتهنامه الشهاده: امریكا عراقیهای مخالف صدام را تحت تعقیب دارد. وزیر خارجه یوگسلاوی: «جنگ ایران و عراق در رأس گفتوگوهای كنفرانس آیندة غیرمتعهدها قرار خواهد گرفت.» معاون وزارت خارجه ایران: حضور یك كشور متجاوز(عراق) در كنفرانس غیرمتعهدها توهینی به كل نهضت عدمتعهد محسوب میشود.
66/04/23
طی هفته گذشته بهای نفت بطور متوسط 60 سنت افزایش یافته و به بالاترین حد آن از دیماه گذشته تاكنون رسیده.

حمله دو ناوچه ناشناس به كشتی فرانسوی

موافقت و همكاری بي‌سابقه چین و شوروی در مورد پایان دادن به جنگ ایران و عراق (این مطلب را ورنون والترز نماینده آمریكا در سازمان ملل و فرستاده ویژه این كشور در دیدار خود از چین و شوروی بیان داشته‌اند.)
67/04/23
اشغال مناطق عین خوش، زبیدات شرهانی دهلران توسط نیروهای متجاوز بعث

حجت الاسلام هاشمی: ناچار باید تغییراتی جدی در برنامه جنگ و دفاع خودمان بدهیم.

اعلام خواستهای عراق برای پایان جنگ

عراق بزودی كمكهای مالی و نظامی از آمریكا دریافت مي‌كند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo