شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه سیزدهم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با نوزدهم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با چهارم جولای 2007 میلادی.

در گذشت دکتر محمد معین :

دکترمحمد معین در چنین روزی به سال 1350و پس از ماه ها بیهوشی ، جهان خاکی را درنوردید و به منزلگاه ابدی رخت برکشید. وی اولین دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی بود که پس از دفاع از پایان نامه خود نزد استادان مسلم روزگار، به دریافت درجه دکتری از دانشگاه تهران نائل آمد. دکتر معین ازهمکاران نزدیک علامه فقیدعلی اکبردهخدا در کار گردآوری وتدوین لغت نامه دهخدا به شمارمی رود، درحقیقت این لغت نامه ارزش یک دانشنامه را دارد. مرحوم دهخدا قبل از وفات به دلیل دقت خاص وامانتداری ویژه دکترمعین درکارتحقیق وتتبع، به وی اختیارادامه کاربرای آماده سازی لغت نامه را داد. تحشیه های دکتر معین بر فرهنگ " برهان قاطع " نشانگرعمق آشنایی وی با فقه اللغه و رساننده گستره وسیع تحقیق وپژوهش علمی است.اما آن مرحوم و استاد ممتاز دانشگاه تهران را درسطوح مختلف جامعه به لغت نامه معتبرش باعنوان " فرهنگ معین" می شناسند. فرهنگ معین در شش مجلد تدوین شده و از فرهنگ های مورد اتقان و نیازهمه سطوح دانش اندوزان است که تا کنون به کرات به چاپ رسیده است. 

روز مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز  مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان  گرامی داشته می شود . در سال 1382 13 تیرماه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ملی " بیماری های مشترک" نامگذاری شد .  در جلسه کمیته فنی بیماری های مشترک، معاونت سلامت وزارت بهداشت ضمن استقبال از نامگذاری چنین روزی خواستار اطلاع رسانی به مردم از نحوه چگونگی انتقال بیماری از حیوانات به انسان شد.

درگذشت مادام کوری :

ماری اسکودوسا معروف به ماری کوری دانشمند شهیر لهستانی در ورشو متولد شد. وی به سال 1895با پیر کوری استاد فیزیک و شیمی شهر پاریس ازدواج کرد. این دو با همکاری هم کاوش های شیمی خود را در شیمی دنبال کردند و سرانجام موفق به کشف دو عنصر رادیوم و پولونیوم در سال  1902 شدند. این زوج دانشمند به اتفاق هانری بکرل در سال 1903  جایزه نوبل را دریافت کردند. در سال 1905 پیر کوری به سمت استاد فیزیک عمومی دانشگاه سوربن مشغول به کار شد و به عضویت آکادمی علوم در آمد. مادام کوری پس از مرگ شوهر به استادی دانشگاه سوربن برگزیده شد و برای دومین بار  در سال 1911 موفق به اخذ جایزه نوبل شیمی شد. این زن دانشمند با کشف رادیم ، استفاده از اشعه آلفا را ممکن ساخت ، بطوریکه با کشف این اشعه بسیاری از بیماری ها در آن دوران مورد معالجه قرار گرفت. وی سرانجام در اثر تماس طولانی با این ماده رادیو اکتیو درچهار ژوییه 1934 میلادی دار فانی را وداع گفت .

روز استقلال  آمریکا از انگلستان و روز ملی این کشور :

آمریکا کشوری است در قاره آمریکای شمالی به مساحت 9384721 کیلومتر مربع . این کشور میان دو اقیانوس اطلس و کبیر واقع شده است. حکومت این کشور که جمهوری فدرال است در سال 1789 تشکیل شد . ایالات متحده در چنین روزی در سال 1776 از انگلستان مستقل شد واین روز به عنوان روز ملی آمریکا در تاریخ این کشور ثبت شد.  ایالات متحده ابتدا با سیزده ایالت تشکیل شد و هم اکنون تعداد ایالات آن با احتساب منطقه کلمبیا بیشتر از پنجاه ایالت است. ایالات متحده آمریکا در سال 1945 عضو سازمان ملل متحد شد و از اعضای ثابت و دارای حق وتو در شورای امنیت است .نژاد مردم آن گوناگون و زبان و لهجه آن انگلیسی است. بیش ازهفتاد و پنج در صد مردم این کشور پروتستان، بیست در صد کاتولیک و بقیه پیرو دین دبنهای اسلام و یهودیت اند .

روز استقلال فیلیپین :

فیلیپین ، مجمع الجزایری است آتشفشانی در شرق آسیا به مساحت 299681کیلومتر مربع  .این کشور در چنین روزی در سال 1946از ایالات متحده آمریکا مستقل شد ولی قبل از اعلام استقلال در تاریخ بیست و چهارم اکتبر 1945 به عضویت سازمان ملل متحد  در آمد . نژاد بیشتر مردم مردم آن زرد ایگورت است و علاوه بر زبان رسمی تاگالوگ ، زبان اسپانیولی و انگلیسی هم در آنجا رایج است . اهالی این سرزمین از ادیان مسیحیت و اسلام پیروی می کنند. نوع حکومت این کشور جمهوری است .

 تولد ناتانیل هاثورن :

در چنین روزی در سال 1804 میلادی ناتانیل هاثورن نویسنده برجسته آمریکایی دیده به جهان گشود. هاثورن در سال 1864 میلادی دیده از جهان فروبست. نامه اسکارلت عنوان مهمترین اثر اوست . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشگاه بودین شد اما تحصیل را در این دانشگاه رها کرد. هاثرون از این پس به مدت دوازده سال در انزوا به سر برد و همین مایه های خلاقیت را در او پراکند. اولین داستان او  به نام «دره ای میان سه تپه » منتشر شد.هاثورن در سال 1837 ، پس از انتشار «داستان های بازگفته» به شهرت کم نظیری دست یافت . او پس از عمری نگارش سرانجام در چنین روزی در سال 1864 میلادی، در شهر پلیموت نیوهمپ شایر، دیده از جهان فروبست.

تولد ژرار دبرو :

در چنین روزی در سال 1921 میلادی اقتصاد دان برجسته فرانسوی به دنیا آمد. وی به سال 1983 میلادی جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کرد .

درگذشت فرانسوا رنه دو شاتو بریان :

در چنین روزی در سال 1848 میلادی شاتو بریان نویسنده و سیاست مدار فرانسوی دیده از جهان فروبست . 
شاتو بریان در سال 1768 میلادی در سن مالو از شهرهای شمال غربی فرانسه به دنیا آمد. نام اصلی وی فرانسوا رنه بود، در سال 1786 با رتبه استواری به خدمت سربازی مشغول شد و چون آتش انقلاب در فرانسه زبانه کشید به آمریکا سفر کرد. نزدیک یک سال در کانادا و برخی دیگر از ممالک دنیای نو به سیاحت گذرانید و در سال 1792 به فرانسه بازگشت و به یاری شاهزادگان و مهاجرانی که بر ضد حکومت انقلابی در شهر گب لنتز گرد آمده بودند برخاست، ولی در آنجا مجروح شد و به انگلستان رفت. چندی بعد همین که بناپارت در فرانسه به مقام کنسولی رسید شاتوبریان بار دیگر به پاریس آمد و بدو پیوست و به مقامات دولتی رسید، اما دیری نگذشت که علتی سیاسی او را از بناپارت رنجیده خاطر و با مخالفان وی همداستان ساخت. پس راه سفر بیت المقدس پیش گرفت و کشورهای یونان، شام، مصر، تونس و اسپانیا را سیاحت کرد. در دوران بازگشت خاندان بوربن به سلطنت فرانسه شاتوبریان باز به میدان سیاست داخل شد و به مقامات سفارت و وزارت خارجه رسید. در سال 1830 پس از انقراض خاندان بوربن حیات سیاسی را ترک گفت و باقی عمر را به نویسندگی گذرانید و سرانجام در سال 1848 در پاریس درگذشت. از مهمترین آثار ادبی شاتوبریان که در ادبیات فرانسه تأثیر خاص داشته یکی داستان آتالا و دیگری حکایت رنه است، که هر دو مظهر احساسات شخصی اوست. دیگر کتاب های او عبارتند از، شهیدان و جلال مسیحیت، که از عقاید دینی وی حکایت می کند.

آلیس در سرزمین عجایب :

در چنین روزی در سال 1862 میلادی لوئیس کارول نگارش شاهکار آلیس در سرزمین عجایب را آغاز کرد. وی این کتاب را در سال 1865 میلادی منتشر کرد.

 منبع :خبرگزاری مهر

13/4/58

صدام: (برای اثبات صداقت سیاست ایران در قبال فلسطین) حكام ایران باید سرزمین غصب شده سه جزیره را به صاحبان آن مسترد دارند.

بازگشت آقای محمود دعایی (سفیر ایران در عراق) به عراق.

حمله با خمپاره به فرودگاه اهواز و شكسته شدن شیشههای برج مراقبت آن .

اظهارات رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی درباره آمادگی رزمی لشكر 92 اهواز برای مقابله با هرگونه ناامنی درونی و برونی و تصادفی بودن حمله هواپیماهای عراقی و عدم اتخاذ تصمیمات مغایر حسن همجواری توسط عراق .

افشاگری مرزبان خرمشهر درباره عوامل دستاندركار حوادث خوزستان از جمله سیل قاچاق اسلحه از عراق به ایران ، اقدامات تبلیغاتی عراق در خوزستان ، خالی بودن پاسگاههای مرزی از نیرو و امكانات ، آموزش نظامی گروهی با عنوان فدائیان عرب در اردوگاههای نظامی بصره ، تمركز نیروهای عراق در مرز ایران و بریده شدن سیمهای خاردار در منطقه كوشك .

مصاحبه صدام حسین معاون رئیس جمهوری عراق با مجلیه آلمانی اشپیگل و اعلام مواضع بغداد درباره انقلاب اسلامی و روابط ایران و عراق ، تقویت نیروهای نظامی دو كشور در مرزها . استرداد سه جزیره و موضوع مالكیت بحرین .

درج نامة سرگشادهای به قلم دكتر هاشم شیرازی خطاب به مهندس مهدی بازرگان در روزنامه اطلاعات علیه انقلاب اسلامی ، دولت موقت و حاكمیت اسلامی و دفاع از عاملان ترویج قومگرایی ضد انقلابی و مسببان اصلی حوادث سنندج و نقده .

مواضع سازمان مجاهدین خلق دربارة دستگیری و نحوة محاكمه تقی شهرام و اعلام بیاعتمادی سازمان به دستگاههای سیاسی ، قضایی و امنیتی كشور ، هشدار در مورد سوء استفاده از محاكمه تقی شهرام علیه سازمان و عدم دامنزدن به جنگ مذهبی و غیر مذهبی و مسائل ایدئولوژیكی .

اعلامیه گروهی از همافران نیروی هوایی جمهوری اسلامی در تعیین ضرب الاجل سه روزه برای : پاكسازی محیط نیروی هوایی ، روشن شدن وضع همافران ، تأیید بخشنامهها توسط شورای مركزی ستاد نیرو و جلوگیری از اخراج پرسنل .

بیانات امام خمینی در جمع پاسداران انقلاب اسلامی آباده و تشریح تفاوتهای اساسی حكومت اسلامی با حكومتهای دیگر .
13/04/60
آزادی سه منطقه استراتژیك نوسود.
13/04/61
گزارش سپاه باختران و روزنامه كیهان از مین گذاری منطقه نفتشهر به دست نیروهای عراق پس از عقبنشینی آنها از این منطقه و ویرانگری آنها در موسیان و تداوم اشغال بخشهایی از خاك ایران در همین منطقه.

حملات هواپیماها و توپخانههای ارتش عراق به شهرهای خرمشهر، آبادان، قصرشیرین، سومار و نفتشهر. اقدامات گروههای مسلح غیرقانونی، مینگذاری در سومار و حمله به پایگاه بسیج شهرستان آستانه اشرفیه. ورود 35 دستگاه تریلی حامل اسلحه و مهمات از مرز كویت به عراق.

اعلام آمادگی نیروهای مستقر در غرب و جنوب به امام خمینی برای تداوم نبرد با نیروهای متجاوز عراق.

هشدار آقای هاشمی رفسنجانی به دولت فرانسه: از حمایت سران سازمان مجاهدین خلق دست بردارید. بی.بی.سی.: ایران دولت فرانسه را شریك جرم سازمان مجاهدین خلق در این جنایت (ترور آیتالله صدوقی) میداند.

چهار دیپلمات ایرانی در غرب بیروت ربوده شدند. حزب كتائب كه از حمایت حكومت اشغالگر قدس برخوردار است، مسئول این آدمربایی است.

13/04/66
حمایت شوروی از قطعنامه 598

طرح ممنوعیت صدور اسلحه به ایران از سوی آمریكا

تلاش بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در خلیج فارس (به نقل از ریچارد مورفی)
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo