شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیستم خرداد سال 1386 هجری شمسی مقارن است با بیست و چهارم جمادی الاول سال 1428 هجری قمری و برابر است با نهم ژوئن 2007میلادی .

شهادت آیت الله سعیدی :
درچنین روزی درسال 1349 هجری شمسی ،  آیت الله سید محمدرضا سعیدی یکی ازروحانیون برجسته کشوربه درجه رفیع شهادت نایل آمد . آیت الله سعیدی پس از طی تحصیلات مقدماتی در شهرهای قم و مشهد وارد فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی شد و در این مسیر دست به فعالیت های گسترده ای زد . او در طول زندگی خویش برای چندین بار به زندان افتاد و مورد شکنجه عمال رژیم پهلوی قرار گرفت . آن فقیه والا مقام  همچنین از خود آثار متنوعی در حوزه علوم اسلامی به جای نهاده است . شهید سعیدی سرانجام بر اثر شکنجه در زندانهای دژخیمان پهلوی به در جه رفیع شهادت نایل آمد . 

در گذشت آیت الله هاشم قزوینی :
در چنین روزی در سال 1381 ه ق آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی دیده از جهان فروبست . وی از مدرسان برجسته حوزه علمیه مشهد بود .  
 
 جنگ صلیبی هفتم  :
در چنین روزی در سال 646 ه ق پادشاه لویی نهم پادشاه وقت فرانسه حمله صلیبی هفتم را آغاز کرد . وی در قالب یک فرمانده به مصر حمله کرد والبته در این حمله با شکست فضاحت باری روبرو شد.

نبرد مسلمانان و مسیحیان :
در چنین روزی در سال 718 ه ق نبرد البیره بین مسلمانان و مسیحیان در جوار شهر غرناطه صورت گرفت . در این نبرد فرمانده مسلمین و بزرگ  جنگجویان ابی سعید عثمان من ابی البلا ،  بود . در  جنگ یاد شده مسلمانان پیروز شدند .

دخالت نظامی در پاناما :
در چنین روزی در سال 1410 ه ق ایالات متحده آمریکا با دخالت نظامی و سیاسی در پاناما ،  عملا ژنرال نوریکا را را از قدرت خلع کرد . ایالات متحده وی  را به چندین سال حبس در زندانی در آمریکا محکوم کرد .

تولد برتا فون استانر :
در چنین روزی در سال 1843 میلادی برتا فون استانر نویسنده مشهور اطریشی به دنیا آمد . وی به سال 1905 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

تولد جرج آکسلرود :
در چنین روزی در سال 1922 میلاید جرج آکسلرود نمایشنامه نویس مشهور آمریکایی به دنیا آمد . صبحانه در تیفانی عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت چارلز دیکنز :
در چنین روزی   در سال 1870 میلادی چارلزدیکنز از مشهور ترین نویسندگان جهان غرب دیده از  جهان فروبست . دیکنز این نویسنده بر جسته انگلیسی به سال 1812 میلادی در خانواده ای فقیر دیده به جهان  گشود . وی به علت فقر مفرط خانواده نتوانست به طور منظم به تحصیل بپردازد به همین دلیل مجبور بود از همان اوان کودکی برای گذران معاش دست به کار های گوناگون بزند . دیکنز در این فضا رشد کرد و روح او مملو از سختی های دوران کودکی بود . وی بعدها در دوران جوانی به سوی حرفه خبرنگاری رفت و در این مسیر به موفقیت هایی دست یافت . او در سال 1832 میلادی نخستین اثر خود را در یک ماهنامه منتشر ساخت . دیکنز پس از آن به سفر به کشور های مختلف پرداخت و در این سفر ها به خلق آثار ادبی چندی همت گمارد . اولیور تویست ، بارنابی راج ،   خانه بی حفاظ  داستان دو شهر ، دکان عجیب و قدیمی و.. از جمله  مهمترین آثار اویند . وی در آثار خود با نگاهی واقع گرایانه به موشکافی جامعه خود می پردازد .

خودکشی نرو :
در چنین روزی در سال 68 میلادی نرو امپراطور روم کبیر دست به خودکشی زد . وی یکی از قسی القلب ترین پاشدهان  روم بود و در دوره حکومت خویش  ظلم بسیاری بر مردم آن دیار روا داشت . 
  
دین اسلام ، دین رسمی :
در چنین روزی در سال 1988 میلادی پارلمان بنگلادش با تصویب قانونی اسلام را دین رسمی این کشور اعلام کرد .  

 نخستین انتخابات آزاد :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی در چکسلواکی نخستین انتخابات قانونگذاری آزاد برگزار شد . این نخستین انتخابات آزاد از سال 1946 در این کشور است .  در این انتخابات حزب مجمع مدنی به رهبری واتسلاو هاول به پیروزی دست یافت . هاول در پنجم ژوئیه بعد در مقام خود ابقا شد .

تشکیل کابینه جدید :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی اسحاق شامیر ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تشکیل کابینه داد .

منبع: خبرگزاری مهر

58/03/20

انفجار در خط آهن خرمشهر ـ اهواز علی‌رغم امضای توافقنامه مدنی ـ شبیر خاقانی .

آغاز كنفرانس پیشنهادی علامه مفتی‌زاده برای بررسی طرح خودمختاری كردستان در سنندج با شركت بیش از 1500 نفر از نمایندگان كُردهای شهرستان‌های مختلف كردستان ؛ اعلامیه تحریم این كنفرانس توسط جمعی از روحانیون بانه .

نامه استاندار كردستان به وزارت كشور درباره ورود 60 نفر از افراد طالبانی به مریوان .

گزارش فرمانداری مریوان و دایره اطلاعات ژاندارمری كشور از تقویت و تیراندازی نیروهای نظامی عراق در مرز ایران و حضو شخص صدام حسین در مناطق مرزی و توزیع اسلحه بین عشایر مرزنشین .

مصاحبه آیت الله شریعتمداری با خبرنگاران دربارة پیش‌نویس قانون اساسی ، مجلس مؤسسان ، دخالت روحانیون در امور اجرایی و فعالیت سیاسی نظامیان .

تلفنگرام كفیل قرارگاه سیا در تهران به رئیس سیا در واشنگتن درباره آخرین اقدامات انجام شده در ارتباط با آیت الله شریعتمداری .

اظهارات كاردار سفارت ایران در واشنگتن در خصوص تیرگی روابط ایران و آمریكا و چگونگی رفع آن .

60/03/20
بركناری بنی‌صدر از فرماندهی كل قوا توسط حضرت امام.

امیر انتظام به حبس ابد محكوم شد.

63/03/20
دستورالعمل تشكیل گروهان‌های رزمی رمضان به یگانهای سپاه ابلاغ شد.

كنفرانس سران 7 كشور صنعتی نتوانست به یك موضع مشترك برای حضور در خلیج فارس دست یابد.

64/03/20
عدم تحویل موشكهای زمین به هوای "كروتال" فرانسوی به ایران در پی مخالفت بعضی از كشورهای عرب.
65/03/20
دیدار طارق عزیز از پاریس و گفتگو با وزیر خارجه پاریس
66/03/20
اجلاس سران 7 كشور صنعتی جهان در خصوص جنگ ایران و عراق

یك كشتی جنگی ایران جمعه گذشته اقدام به كنترل هویت یك كشتی تجاری آمریكایی كه توسط یك ناوشكن 19/03/66

67/03/20
اجلاس فوق‌العاده سران عرب در الجزیره و محكوم شدن ایران طی یك قطعنامه

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo