شهید آوینی
 
همايش مقام و منزلت زن از ديدگاه امام خمينی(ره) در مشهد برگزار شد

مدرس پژوهشكده امام خمينی گفت: امام به تحصيل زنان خيلی اهميت می دادند و آگاهی زنان در انديشه امام جايگاه رفيعی داشت.

شعبه خراسان رضوی، دكتر فاطمه طباطبايی عروس امام در سخنانی در همايش مقام و منزلت زن از ديدگاه امام خمينی(ره) با اشاره به ايام دهه فاطميه اظهار داشت: امام(ره) حضرت فاطمه(س) را نسخه انسانيت می دانستند و اين بدان معناست كه هر كسی چه زن چه مرد می خواهد به تكامل برسد به وی نياز دارد.

وی خاطر نشان كرد: طبق فرمايش امام(ره) ما از طريق تسمك به حضرت فاطمه(س) می توانيم به حقايق انسانی دست يابيم و برای نيل به اين هدف بايد خود را بشناسيم تا به كمال برسيم و به فطرت الهی خود دست يابيم.

همسر يادگار امام در ادامه افزود: در نگاه اسلام بين زن و مرد تفاوت ارزشی وجود ندارد ولی تفاوت احكام به چشم می خورد اما آنچه برای زن و مرد مهم است عمل به وظيفه است چنان كه امام هم می فرمايند ما مامور به وظيفه هستيم.

طباطبايی ضمن بيان خاطره ای از امام افزود: امام راجع به زنان سفارش های زيادی داشتند، حاج احمد آقا از امام نقل می كرد كه امام از مسوولين خواستند شرايط تحصيل زنان را فراهم كنند چون در طول تاريخ به آنان ظلم های فراوانی شده است.

وی اضافه كرد: امام به تحصيل زنان خيلی اهميت می دادند تا آن ها به آگاهی برسند و به طور كلی آگاهی يافتن در انديشه امام جايگاه رفيعی داشت، ايشان صرف عمل را كافی نمی دانستند و عمل توام با آگاهی را می پذيرفتند.

وی اظهار داشت: امام معتقد بودند اگر زن خانواده اصلاح شد، جامعه اصلاح می شود بنابراين از نگاه زنان نقش مهمی در جامعه دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره عرفان امام افزود: امام با تمام وجود خودش را شناخته بود، ايشان دوران نوجوانی و جوانی متفاوتی نسبت به ديگران داشتند واقعا در راه خدا قدم بر می داشتبه طوريكه حديثی كه می گويد شما يك قدم در راه خدا بر داريد و او ده قدم بر می دارد را من در وجود امام مشاهده كردم او واقعا طالب حقيقت بود.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo