شهید آوینی

 
نوای اذان دوباره در آذربایجان طنین انداز می شود
رئیس جمهور آذربایجان دیروز سه شنبه 8 خرداد ماه قانون ممنوعیت استفاده از بلندگوهای قدرتمند به منظور پخش طنین صدای اذان را مورد تجدید نظر قرار داده و آن را لغو کرد.

به نقل از باکوتودی، یکی از معاونان ارشد الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که به دنبال گسترش خشم مردم از ممنوعیت پخش صدای بلند اذان در مساجد باکو این قانون مورد تجدید نظر قرار می گیرد.

وی همچنین استدلال کرد که این تصمیم بدون اطلاع رئیس جمهور اتخاذ شده است.

علی حسن اف معاون ارشد رئیس جمهور آذربایجان گفت: در دیدار امروز میان رئیس جمهوری و اداره امور مسلمانان قفقاز این تصمیم لغو شد.

اداره امور مسلمانان قفقاز که امور مسلمانان را به نیابت از دولت ساماندهی می کند هفته گذشته قانون منع استفاده از بلندگوهای قوی را برای پخش اذان به علت ایجاد مزاحمت برای ساکنان اطراف مساجد اعلام کرد، این تصمیم مورد انتقاد بسیاری از مسلمانان شیعه آذربایجان و گروه های حقوق بشر قرار گرفت که آن را نقض حقوق دینی توصیف کردند.

اداره امور مسلمانان قفقاز گفت: علی اف به مقامات گفته است که آذربایجان کشور اسلامی است، بنابراین مساجد باید بتوانند صدای اذان را پخش کنند.

کشور نفت خیز جمهوری آذربایجان داری 1/8 میلیون نفر است که در ساحل دریای خزر قرار گرفته و پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و استقلال شاهد احیای دین اسلام بوده است و چون ایران، کشور همسایه خود اکثریت جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل داده اند.

نکته کنایه آمیز قضیه این است که احیای دین اسلام مقامات را به اعمال ممنوعیت ترغیب کرده است، چرا که بسیاری از مساجد باکو در سردادن صدای بلندتر اذان با یکدیگر به رقابت می پردازند که این امر موجبات آزرده خاطر شدن برخی شهروندان را فراهم کرده است. پیش از این تعداد مساجد باکو بسیار اندک بود ، اما این تعداد اکنون به قدری افزایش یافته که نیازی به استفاده از تقویت کننده بلندگو نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo