شهید آوینی

 
متن كامل سخنان كاظمی قمی در یادآوری وظایف اشغالگران عراق

نماینده ایران در گفت‌وگوهای بغداد مواضع جمهوری اسلامی را درباره عراق برای حل مشكلات این كشور تشریح كرد. 
  
به گزارش فارس، دور اول گفت‌وگوی میان سفیر جمهوری اسلامی ایران و سفیر آمریكا در عراق صبح دوشنبه با حضور مقامات عالی رتبه عراقی برگزار شد.

درجلسه افتتاحیه دوشنبه 8 خردادماه علاوه بر اعضای 2 هیات ایرانی و آمریكایی، رئیس پارلمان عراق، معاونین نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق حضورداشتند كه روسای 2 هیات ایرانی و آمریكایی و مقامات عراقی به سخنرانی پرداختند.

متن كامل سخنرانی حسن كاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیات ایرانی در این گفت‌وگوها به این شرح است:

«در آغاز سخن فرصت را مغتنم شمرده و مراتب قدردانی خود را از میزبانی دولت عراق و جناب آقای مالكی كه در نظر دارد با دیدگاهی واقع بینانه و در چهارچوب همكاری مشترك راهكارهای مناسب برون رفت از چالش‌های فراروی عراق را بیابد، ابراز مي‌دارم و حمایت قاطع و پشتیبانی كامل جمهوری اسلامی ایران را از دولت و ملت عراق در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد تاكید قرار مي‌دهم

جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه عراق با برخورداری از روابط دیرینه فرهنگی، مذهبی و تاریخی میان دو ملت و طولانی‌ترین مرزهای آبی و خاكی، اوضاع و تحولات این كشور را همواره با دقت پیگیری نموده و بر احترام به تمامیت ارضی، حفظ وحدت داخلی و ارتقای ثبات و امنیت در این كشور تاكید مي‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم متحمل شدن خسارات فراوان مادی و معنوی در اثر تجاوز رژیم صدام، همواره در كنار مردم و معارضین بوده و از هیچ گونه همكاری در راستای احقاق حقوق مردم عراق دریغ نورزیده است. ضمن اینكه بدلیل سیاست‌های غیر انسانی رژیم صدام، بیش از سه دهه میزبان حدود دو میلیون پناه جوی عراقی بود. علاوه بر خدمات انسانی، بدنبال تجاوزات رژیم صدام، جمهوری اسلامی ایران در پی درخواست مبارزان عراقی از مبارزات حق طلبانه ملت عراق علیه رژیم فاشیست ضد بشری صدام حمایت نمود.

بدون تردید حمایت گسترده و بي‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از احزاب و گروه‌های مبارز كرد، سنی و شیعه عراقی موجب ادامه حیات سیاسی و استمرار مبارزه آنان علیه رژیم صدام گردید. ضمن اینكه رژیم صدام همواره تلاش مي‌نمود تا ضمن سركوب مبارزین عراقی از گروهك تروریستی شناخته شده منافقین علیه مردم عراق و جمهوری اسلامی ایران بهره برداری نماید.

كشف گورستان‌های دسته جمعی مملو از اجساد مردم مظلوم عراقی كه بخش عمده آن متعلق به اكراد و شیعیان بود از جمله جنایات رژیم صدام به شمار مي‌رود كه در راستای قیام مردمی انتفاضه در سال 1991 م به وقوع پیوست. حركت و قیام مردمی كه در پی تهاجم صدام به كویت و شروع حملات آمریكا و متحدین آن علیه تجاوز صدام آغاز گردید و به سرعت گسترش یافت، لیكن متاسفانه توقف این عملیات توسط آمریكا و متحدین موجب كشتار وسیع مردم عراق اعم از كرد و شیعه (و حتی بخشی از جامعه سنی) گردید.

همچنین عملیات انفال در كردستان عراق توسط رژیم كه بیانگر نمونه‌هایی از ددمنشي‌های رژیم صدام است و در این دو مقطع جمهوری اسلامی ایران همانند مقاطع دیگر به كمك مبارزین و مردم عراق شتافته و بخش عظیمی از آوارگان (حدود 5/1 میلیون نفر) را در خود جای داد و از آنان حمایت و یاری نمود.

جامعه جهانی به خوبی واقف است كه طی جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران، رژیم صدام به كرات از سلاح‌های ممنوعه‌ای همچون سلاح‌های میكروبی و شیمیایی علیه ملت ایران استفاده نمود. اما جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظیفه دینی و انسانی خود حتی برای یك بار از حق مقابله به مثل استفاده نكرد چرا كه آن را مغایر با احكام شرع اسلام و همچنین مصالح و منافع مردم مظلوم عراق مي‌دانست.

همانگونه كه اشاره شد جمهوری اسلامی ایران قبل از سقوط رژیم صدام، از مبارزه رهایی بخش و معارضین عراقی، اعم از كرد، شیعه و سنی حمایت نمود و آنان را در جهت ایجاد وحدت و كمك به ساقط كردن صدام پشتیبانی كرد. در این راستا نشست‌ها و اجلاس‌های مهمی متشكل از رهبران عراقی درتهران، دیانا و صلاح الدین، بر پایه سه محور اساسی وحدت عراق، وحدت رهبران عراقی و ایجاد یك راهكار منطقی كه همه طیف‌ها و رهبران را برای اداره امور عراق در بر گیرد، شكل داد.

به همین دلیل پس از سقوط صدام، تشكیل شورای حكومتی (مجلس حكم) از مهمترین دستاوردهایی بود كه به شدت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. تشكیل این شورا از توصیه‌های اكید جمهوری اسلامی ایران به دوستان عراقی بود به همین منظور جمهوری اسلامی ایران با اعزام هیئت و حضور در صلاح الدین ضمن كمك به شكل دهی اجلاس رهبران، نسبت به تشكیل مجلس حكم به گونه‌ای كه همه رهبران موثر كرد، سنی و شیعه و حتی مسیحی را در برگیرد كمك شایانی نمود. با تشكیل شورای حكومتی، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله هیئت بلند پایه‌ای را با هدف تایید و حمایت از فرآیند سیاسی به عراق اعزام نمود و این اعزام در شرایطی صورت پذیرفت كه مخالفت بسیاری از كشورها از فرایند سیاسی و شورای حكومتی را به همراه داشت.

جمهوری اسلامی ایران همانند دوران مبارزه ملت عراق، تایید و حمایت همه جانبه خود را از تلاش رهبران، مراجع دینی و مردم، اعم از كرد، شیعه و سنی و مسیحی در فرایند سیاسی در عراق جدید، یعنی شكل گیری شورای حكومتی، حكومت موقت، دولت انتقالی، انتخابات مجلس ملی، رفراندوم قانون اساسی، تاسیس مجلس نیابی و تشكیل دولت، ادامه و كمك به دولت منتخب دائمی در ایفای وظایف اساسی خود در سه پروسه سیاسی، امنیتی، بازسازی و خدمات رسانی را در سرلوحه خود قرار داد، كه به اختصار بخشی از آن مورد اشاره قرار مي‌گیرد:

- اعزام هیأت‌های بلند پایه از جمله دو وزیر امور خارجه و دبیر شورایعالی امنیت ملی كشور به عراق

-دعوت از رهبران و شخصیت‌های سیاسی، احزاب و گروهها و تشویق آنان برای مشاركت در فرایند سیاسی و دولت سازی

-ارتقاء سطح روابط به سفارت

-افتتاح سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهرهای مختلف عراق (علیرغم وجود فضای ناامن حاكم بر عراق، به شهادت رسیدن دبیر اول سفارت ج.ا. ایران در بغداد و دستگیری دیپلمات‌های ایرانی)

-حمایت بي‌دریغ دولت در كمك به ارائه خدمات به مردم عراق، از جمله انتقال برق كه به زودی به میزان 500 مگاوات افزایش خواهد یافت و تا 1620 مگاوات قابل ارتقاء خواهد بود

- تامین نیازمندي‌ها در زمینه سوخت از جمله نفت سفید، بنزین و گازوئیل

- كمك‌های انسان دوستانه به میزان شش هزار تن در زمان سقوط رژیم صدام

-اعطای وام یك میلیارد دلاری

- انتقال داوطلبانه بخش اعظم آوارگان و ادامه زندگی مناسب بیش از 350 هزار اتباع عراقی در ایران

- راه‌اندازی خطوط پروازی تهران ـ بغداد

- كنترل مرزها و عهده دار شدن نقش نیابتی در كنترل، حفظ و حراست از مرزها

- ایجاد بازارچه‌های مرزی مورد نیاز عراق

- كمك‌های توسعه ای، سرمایه گذاری، تجارت و گردشگری

- بازسازی عتبات عالیات

- احیای صنعت توریسم عراق

- كمك به اجرای پروژه‌های بازسازی در كردستان عراق و سایر مناطق

بنابراین با مروری بر عملكرد خدماتی وارتباطات جمهوری اسلامی ایران در دو مقطع قبل و پس از سقوط رژیم صدام به خوبی مشهود است كه نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم و دولت عراق، نقشی بي‌بدیل و مهم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است، دوشنبه 8 خردادماه هم، متاسفانه مردم عراق همچنان مواجه با رنج‌ها و مشقات فراوانی بوده و كمتر ملتی را مي‌توان یافت كه همانند مردم عراق دچار چنین رنج ومحنتی باشند و این در حالی است كه عراق كشوری ثروتمند، دارای تاریخ و تمدنی كهن و برخوردار از شخصیت‌های كم نظیری مي‌باشد كه تاثیرگذاری آن در جهان عرب، اسلام و منطقه بسیار مشهود مي‌باشد.

هم اكنون این ملت فرهیخته با داشتن سرزمینی غنی و بهره‌مند از مواهب خدادادی، به دلیل عملكرد نادرست و طولانی مدت آمریكا در تداوم وضعیت فعلی اشغال عراق، با مشكلات فراوانی مواجه گردیده است. استمرار فضای ناامنی، كشتار بي‌گناهان، تخریب كلیه زیربناهای اقتصادی، برق، صنایع و نفت، بدلیل فقدان یك ساختار دفاعی و امنیتی قوی در برابر تجاوزات و اقدامات تخریبی و تروریستی و عدم اختیارات كافی دولت در بكارگیری قوای مسلح و عدم شناخت نیروهای عمل كننده بیگانه از فرهنگ و حساسیت‌های دینی و برخی شیوه‌های عملكرد ناصحیح موجب گردیده است تا ضمن ایجاد بد بیني‌های قومی - مذهبی، تاثیر طرح‌های امنیتی را در برقراری امنیت تضعیف نماید.

ما متعجب هستیم كه چرا مي‌بایست تجهیزات ارتش و پلیس عراق ضعیف‌تر از گروه‌های تروریستی باشد و ارتش و پلیس سلاح‌های لازم برای دفاع از خود و ملت را نداشته باشند ؟ چگونه ممكن است نیروهای مسلح عراق بتوانند در چنین شرایطی بر گروههای تروریستی كه مجهزترشده‌اند فائق آیند ؟ انگیزه عدم تجهیز ارتش و پلیس عراق چیست ؟ از سوی دیگر وجود شركت‌های شخصی امنیتی متعدد كه همچون پیمانكاران ساختمانی عمل مي‌كنند، وضع امنیتی در عراق را پیچیده و این كشور را در لبه پرتگاه سقوط قرار داده است. این امر موجب شده است تروریست‌ها با خیال راحت مردم عراق را بصورت گروهی به قتل برسانند.

علاوه بر آن به دلیل ناامنی در عراق شاخص‌های زندگی، بشدت كاهش یافته است، كه از جمله می‌توان به كمبود خدمات رسانی در زمینه‌های حیاتی مانند آب، برق و سوخت اشاره نمود كه این امر شرایط سختی را بر این ملت مظلوم تحمیل نموده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از كشورهای همسایه و مسلمان عراق با داشتن مرزهای مشترك طولانی (بیش از 1300 كیلومتر)، مشتركات دینی و فرهنگی و برخورداری از تعاملات تاریخی و مردمی، منافع مشترك با مردم عراق و تاثیرپذیری متقابل از تحولات یكدیگر، خود را در رنج و غم این مردم شریك مي‌داند و حفظ دستاوردهای ملت مظلوم عراق را كه تجلی آن در ایجاد یك حكومت دمكراتیك متبلور گردیده است، از رسالت‌های اساسی خود به شمار مي‌آورد و ثبات وامنیت در عراق را عامل مهمی بر تقویت ثبات و امنیت در منطقه دانسته و بي‌ثباتی و ناامنی عراق را عامل مهمی در تخریب ثبات و امنیت در سطح منطقه و گسترش تروریسم و تهدید امنیت جهانی مي‌داند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تاكید بر ضرورت حفظ وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی و حمایت از روند دموكراسی و سیاست ملی عراق و اهمیت همزیستی مسالمت آمیز تمامی قومیت‌ها و مذاهب در عراق، بارها آمادگی خود را در كمك به دولت منتخب ملی عراق اعلام نموده است و مجددا بر این آمادگی با توجه به شناخت از مشكلات عراق و تجربه امنیتی طولانی كشورمان تاكید دارد.

در چنین شرایط حساسی كه عراق با اشغال طولانی و رفتار ناصحیح آنان از یك سو و ناامنی تروریست‌ها از سوی دیگر و همچنین در هم شكستن زیر ساخت‌ها و افول وضعیت اقتصادی ملت مواجه است، دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق ملت عزیز عراق، هر گونه حمایت از دولت دموكراتیك منتخب عراق به ریاست آقای مالكی را وظیفه خود دانسته و امیدواریم این نشست منجر به سیادت هر چه سریعتر ملت عراق و پایان دادن به ناامني‌ها و سرعت یافتن روند بازسازی كشور شود».

 

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo