شهید آوینی

 
گشتی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

روز یکشنبه 30 اُم اردیبهشت ماه تصمیم گرفتیم برای مصاحبه و گفتگوی صمیمی با اصحاب رسانه سری به غرفه های همجوار بزنیم، نمایشگاه امسال رسانه های دیجیتال با حضور اصحاب رسانه های فرهنگی و بالاخص وبلاگها و سایت های مذهبی وجهه ی دیگری به خود گرفته بود.

- به نزدیکترین همسایه یعنی غرفه بچه های «رسا» سری زدیم، با راهنمایی غرفه داران و برخورد صمیمی شان خودمان را به بال اندیشه مسئول غرفه سپردیم، از اهداف این تنها خبرگزاری حوزه علمیه تشیّع صحبت شد، فهمیدیم در این یک سال گذشته که خبرگزاری رسا به دست آیت الله مکارم شیرازی افتتاح شده است کارهای زیادی در زمینه انعکاس اخبار حوزه های علمیه انجام داده و دست اندرکاران این رسانه در فکر راه اندازی دفاتر خارجی این رسانه هستند که در این زمینه اولین اقدامشان تأسیس دفتر در کویت است. از فازهای راه اندازی نشده که در شرف اجرایشان هستند سؤال کردیم؛ آموزش مجازی حوزویان و تحول در متون حوزوی از آن جمله بود. ضمناً تصمیم آینده شان در رساندن تعداد 60 خبر در روز به 150 خبر در روز بسیار جدی بود. پس از تشکر از مسئولین غرفه به سوی هدفی دیگر روانه شدیم.

 

سراغ دبیر فرهنگی خبرگزاری فارس را هم گرفتیم که جواب آمد با شماره خبرگزاری تماس بگیرید، با آقای فیضی خواه صحبت کنید. ما هم گفتیم چشم و یادگاری غرفه مان را تقدیم کردیم تا در فرصتی دیگر با آقای فیضی خواه تماس بگیریم.

- و اما همینکه داشتیم به دنبال هدف دیگری می گشتیم و غرفه ها را گزینش می کردیم صدایی که از یک غرفه به گوش می رسید و آدم احساس می کرد در خط مقدم حضور دارد ما را به طرف خود کشاند، «وبلاگ نویسان مسلمان»؛ تصاویر ویدئو پروژکتور بسیجیان حاضر در جبهه را نشانه گرفته بود و همین طور یکی پس از دیگری مصاحبه هایشان را به سمع و نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه می رساند، آقای خوش برخوردی که بعداً فهمیدیم «آقای منتظر قائم» از اعضای مؤسس «مجمع وبلاگ نویسان مسلمان» است، سراغمان آمد و وقتی فهمید بچه های سایت آوینی هستیم با صفای خاصی و با صدای بلند گفت: «سلام بر شهید آوینی».

ما که خود را ناخوانده نیافته بودیم وارد جمع وبلاگ نویسان مسلمان شدیم البته قبلاً مسلمان بودیم ولی حالا می خواستیم بدانیم وبلاگ نویس مسلمان کیست که پس از دریافت مرام نامه ی مجمع فهمیدیم.
با صحبت های شیوای آقای منتظر قائم غرق درد دل های عضو مؤسس مجمع شدیم، نزدیک به چهار سال از تشکیل این مجمع می گذرد. از اهداف مجمع، جمع کردن افراد متعهد به قول خودمان «حزب اللهی های آن لاین» در یک مجموعه است که با اعلام سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی از سوی آقا تحرک ویژه ای بر اندام مجمع وارد شده، هم اکنون در حال بررسی هزار درخواست عضویت هستند و بحمدالله پس از چهار سال تلاش خالصانه مجمع وبلاگ نویسان مسلمان، جایگاه خود را در فضای وب تثبیت کرده است.
بند های مرام نامه ی مجمع که دست مایه ی ایجاد چنین مجموعه ای است، شامل محوریت قلم و بالاخص قلم متعهّد در حوزه وبلاگ نویسی است، البته تعهد آمیخته به قانون اساسی و ... (مراجعه به مرام نامه)
از ناگفته های رسانه ی فرهنگی پرسیدیم، پاسخ هایی که شنیدیم از این قرار است:
اولاً بیرون آمدن موی سر یک زن به تنهایی و فقط نشانه تهاجم فرهنگی نیست، ثانیاً در مسند بودن مسئولین غیر متعهد که مولد مجموعه های غیر متعهد و در پاره ای از موارد ضد دین نیز می باشند، ثالثاً افشای اطلاعات «براندازی نرم» به عنوان اصلی ترین راهکاری که در فضای مجازی در مقابله با جمهوری اسلامی صورت می گیرد از ناگفته های وبلاگ نویسان مسلمان است که وبلاگ نویسان مسلمان در زمینه شناسایی و مطالعه ی آسیب های جنگ نرم، افشاء و دست آخر خنثای آنها کارهایی را شروع کرده اند و امیدوارند که دیگران نیز به این حرکت بپیوندند، در ضمن 300 نفر از بچه های وبلاگ نویس مسلمان برای نشان دادن انسجام خویش آخرین بار در تاریخ 28/10/85 در سالن همایش شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد دور هم جمع شدند. آنقدر مجذوب سخنان ایشان شده بودیم که یادمان رفت 45 دقیقه است روی صندلی نشسته ایم، وقتی متوجه شدیم، مقدمات خداحافظی را فراهم کردیم. به تعداد 2 فرم عضویت از مجمع دریافت کردیم و پس از استرداد فرم ها و تحویل یادبودهایمان، از بچه های وبلاگ نویس مسلمان خداحافظی کردیم. (البته به برکت وجود آب سردکنِ فوق مدرن در این غرفه جانمان خنک شد و ندای سلام بر حسین (ع) سر دادیم)

 

- از جلوی غرفه «عدالتخانه» رد شدیم، همچنان صدای «حاج سعید قاسمی» با فریادهای برخاسته از ایمان به گوش می رسید. می خواستیم با آقای «تفرشی» از اعضای فعال و از غرفه داران آنجا صحبت کنیم که به دلیل رفتن ایشان به استقبال یکی از سُفرا که در درب ورودی سالن بودند، نشد ایشان را ببینیم، برایشان آرزوی موفقیت داریم.

 

- و امّا «تبیان»، غرفه ای آشنا و نامی آشناتر؛ تبیان جزء پیشتازان صحنه ی فرهنگ در وب؛
آقای حریریان که مسئولیت قسمت امور مساجد را در روابط عمومی این مجموعه عهده دار است از اهداف تبیان، ایجاد فرهنگ اطّلاع رسانی و اطّلاع رسانی فرهنگی (با توجه به نیازمندی های جامعه) را بر شمرد و تأکید کرد افراد حاضر در مساجد و مدارس بالاخص جوانان، باید هدف این اطلاع رسانی باشند. از پیشرفت های این سایت که با توصیه ی آقا به سازمان تبلیغات ایجاد شده است، حضور در تمامی استان ها به صورت دفتر مستقل با ISP مخصوص و داشتن شبکه اینترانت محلی فعال در 23 استان کشور می باشد که تمام شهرستان ها و مراکز تابعه ی آنها را تحت پوشش قرار می دهد.
کاربران سایت تبیان دویست و چهل هزار نفرند که إن شاءالله امسال به یک میلیون نفر خواهند رسید. از اهداف بلند دست اندرکاران این مجموعه که مقدمات آن نیز با ایجاد شبکه اینترانت انجام گرفته، رسیدن به «شبکه ملی»، داشتن «کاربر ملی» و ارائه ی «محتوای ملی» می باشد که در این جهت این مجموعه متولی خرید اطلاعات و نرم افزار ها در همه ی حوزه ها شده است. اینجا هم از بچه های صمیمی تبیان خداحافظی کردیم، البته یادبود نفیس و سنگینی هم به ما دادند که از همین جا تشکر می کنیم.

 

- «ایرنا» رسانه ای برای همه مردم ایران، غرفه ی روبرویی ما؛ پس از چند بار مراجعه توانستیم «آقای جباری» دبیر سرویس فرهنگی ایرنا را ببینیم، اهداف فرهنگی بالاخص فرهنگ عمومی کشور دغدغه ی وی بود، در خبرگزاری ایرنا بخش فرهنگی چنان از اولویت برخوردار است که خود به صورت سایتی مستقل برای کاربران عرضه می شود. توجه به هویت ملی و اعتقادات ایرانیان از جمله مقولات فرهنگی این رسانه می باشد. پیاده کردن سیاست ها از طریق آماده سازی فرهنگی با خطّ مشی مقام معظم رهبری از جمله اهداف بخش فرهنگی خبرگزاری ایرناست. از ناگفته ها پرسیده شد امّا آقای جباری معتقد بودند «فرهنگ ناگفته ندارد» البته تأکید کردند که به «شبیخون فرهنگی» باید بیشتر پرداخته شود، در حین صحبت ما و ایشان، بچه های ایرنا در حال آماده کردن غرفه برای مهمان دیگری بودند که ما نیز متوجه شدیم که هرچه زودتر باید جای خویش را به کس دیگری بدهیم، از همین رو پس از شنیدن توصیه های آقای جباری درباره ی سایت خودمان با ایشان و تمام همکارانشان خداحافظی کردیم.

 

بالاخره موفق شدیم «آقای فیضی خواه» دبیر سرویس فرهنگی «خبرگزاری فارس» را از طریق وسیله ای به نام تلفن پیدا کنیم، اوّل گلگی مان را عرض کردیم بعد وارد متن شدیم، او معتقد است درونی شدن رفتارها به عهده ی فرهنگ است و البته فرهنگ و هنر.
و باز البته «سبقه ی دینی» در اولویت است. از جمله اموری که در دوره ی شش ماهه مسئولیت آقای «فیضی خواه» به آن توجه شده است «احیاء حوزه های سینمایی و تلویزیونی» و راه اندازی سایت «نامک» که منعکس کننده ی اخبار کتاب به صورت اختصاصی است می باشد و همچنین از ابتکارات سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس، راه رفتن بر خط الرأس چالش های فرهنگی در حوزه سینمایی خارجی و رصد مداوم آنهاست. «انعکاس و تحلیل» از نمونه های بارز این حرکت می باشد، مطرح کردن مسائل مربوط به فیلم 300 و تحلیل آن و اخیراً طرح موارد مربوط به فیلم پرسپلیس از این دست اقدامات می باشد. وی آمار کلیک های روزانه بخش فرهنگی را 3000 کلیک در روز عنوان کرد، در آخر ضمن یادآوری اهداء یادبود به بچه های خبرگزاری فارس (محض ریا، جهت اطلاع) ایشان و تمام همکارانشان را به خداوند متعال سپردیم.

 

گشت فرهنگی خوبی بود و خدا را شاکریم که در عرصه فرهنگِ متعهد، همکارانی اینچنین مصمم و استوار داریم و امیدواریم که هر روز به تعدادشان افزوده شود. إن شاء الله

م. کاظمی کیا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo