شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه دوم خرداد سال 1386 هجری شمسی مقارن است با ششم جمادي الأول سال 1428 هجری قمری و برابراست با بیست و سوم می سال 2007 میلادی .


انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری :

درچنین روزی در سال 1376 ه ش هفتین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضورسی میلیون نفرازمردم ایران برگزار شد . دراین انتخابات که در نوع خود کم نظیر بود ،  آقای خاتمی رییس جمهور توانست با احراز اکثریت آراء به ریاست جمهوری ایران برسد .

نخستین اکتشاف نفت درایران :
در چنین روزی در سال 1287 ه ش بری نخستین بار در ایران نفت کشف شد . منطقه مورد اکتشاف مسجد سلیمان بود . نفت ایران پس از کشف از همان  ابتدا مورد توجه کشور های استعماری نظیر انگلستان واقع شد و این کشورها  با انعقاد قرار دادهایی  صوری و بلا نفع با ایران   ، دست به غارت منابع نفتی ایران زدند  . این امر البته با اعتراضات عمیق مردمی روبرو بود و دامنه آنها  در نهضت ملی شدن نفت ایران به اوج خود رسید .  پس از ماهها مبارزه مردم ایران با استعمار و رهبری های داهیانه آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق ، در سال1329هجری شمسی، ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران از تصویب نمایندگان  مجلس سنا گذشت . گزارش کمیسیون نفت مجلس به شرح ذیل تقدیم مجلس شورای ملی شد :
نظر به اینکه ضمن پیشنهادات واصله به کمیسیون نفت ، پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت در سراسر کشور مورد توجه و قبول کمیسیون قرار گرفته و از آنجایی که وقت کافی برای مطالعه در اطراف اجرای این اصل باقی نیست ، کمیسیون مخصوص نفت از مجلس شورای ملی تقاضای دو ماه تمدید می نماید . بنابراین ماده واحده ذیل را با قید دو فوریت برای تصویب تقدیم مجلس شورای ملی می نماید . ماده واحده : مجلس شورای ملی تصمیم مورخه هفدهم اسنفند 1329 کمیسیون نفت را تایید و با تمدید مدت موافقت می نماید . تبصره 1 : آقایان حق دارند تا 15 روز بعد از تشکیل کمیسون حق حضور داشته باشند .
گزارش کمیسیون در بیست و چهارم اسفند از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت . همچنین مجلس  سنا در 29 اسفند 1329 گزارش پیشنهادی کمیسیون نفت را به شرح ذیل تصویب نمود : به نام سعادت ملت ایران و به منظور تامین صلح جهان ، امضا کنندگان ذیل پیشنهاد می نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی شود یعنی تمام عملیات اکتشاف ، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرار گیرد . کمیسیون نفت در 5 اردیبهشت 1330 گزارشی مشتمل بر نه ماده به مجلس تقدیم نمود .   

آغاز تخلیه ایران از قوای اشغالگر روس :
در چنین روزی در سال 1325 ه ش قوای اشغالگر روس ایران را تخلیه کردند .پس از وقوع جنگ جهانی دوم که در اول سپتامبر 1939 آغاز شده بود ، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد ، اما به دلیل گستردگی مرز کشور  با اتحاد جماهیر شوروی سابق و در گیری آن با آلمانی ها به نظرمی رسید که انجام چنین امری عملا ناممکن تلقی شود . علاوه بر چنین وضعیتی  ،  اوضاع داخلی ایران نیز به هیچ وجه مناسب نبود و فقر و تنگدستی سراسر کشور را فرا گرفته بود و به همین دلیل قشر متوسط به پایین جامعه  نیز از استبداد رضاخانی به تنگ آمده بودند .   ارتش متفقین به بهانه های واهی از قبیل حضور جاسوسان آلمانی در ایران به اشغال کشور مبادرت ورزید .رضا شاه درابتدا تصمیم به مقاومت در برابر این نیروها گرفت اما به دلیل فقد پایگاه مردمی و نارضایتی عمومی از عملکرد او،  ایران بدون هیچ مقاومتی به اشغال نیروهای مهاجم  در آمد . اشغال ایران در سوم شهریور 1320 خیلی سریع و آسان تحقق یافت و با تهاجم نیروهای انگلیسی  و شوروی سابق از جنوب و شمال صورت رسمی و جدی به خود گرفت . این اشغال  تا پایان جنگ در سال 1324 ادامه داشت . قحطی ، گرانی و پایمال شدن نمامیت ارضی ایران از جمله عواقب چنین اشغالی بود .

قیام مختار بن ابی عبیده ثقفی :
در چنین روزی در سال 66 هجری قمری مختار ابن ابی عبیده ثقفی در کوفه به خونخواهی امام حسین ع دست به قیام گسترده ای زد .  قیام مختار ثقفی را از جنبه های مختلف در تاریخ مورد بررسی قرار داده اند و از انگیزه های گوناگون او در این میان سخن رانده اند . اما  قدر مسلم آن است که مختار پس از کشتار فجیع خاندان آل الله در صحرای کربلا  در یک اقدام  عمومی و انقلابی  ، اکثر عاملان و مسببین واقعه کربلا را مورد مجازات قرار داد .  مختار و یارانش به تشیع علاقه فراوان داشتند به طورى که از نظر تاریخى نمى‏توان در این باره تردید کرد. همچنین شواهدى بر حمایت محمد بن حنفیه از او دست است که بخوبى مى‏تواند مؤید قیام مختار، هر چند به صورت نسبى، باشد. موضع خود مختار نیز در انتقام گرفتن از امویها و اشراف بخوبى مى‏تواند نشان دهد که براى رسیدن به هدف حاضر شد موقعیت‏خود را به خطر انداخته و به دستگیرى و قتل قاتلین امام حسین(ع)بپردازد. اما از آنجا که او ضربات زیادى بر پیکر امویها وارد کرد و زبیریها را نیز مورد حمله قرار داد، آنها کوشیدند تا انواع و اقسام اتهامات را به او نسبت دهند. تازگى قیام مختار از حیث اجتماعى، حضور موالى است که باید گفت، جز در یک مورد نسبت‏به خوارج که بسیار محدود بوده، پدیده‏اى کاملا تازه بوده است. پیش از قیام مختار، موالى نقش چندانى در جامعه عربى عراق بر عهده نداشتند، گرچه از لحاظ علمى بتدریج و در اواخر قرن اول هجرى برترى خاصى یافتند. قیام مختار موجب شد تا موالى به صورت نیرویى قابل استفاده و قابل توجه در عراق ظهور کنند. با وجودى که آنها به سبب شرکت در قیام مختار بشدت سرکوب شدند، اما همین بهره‏گیرى میزان نقش آنها را در جامعه افزایش داد. پیشنهاد بسیارى براى مصعب بن زبیر این بود: «اقتل هؤلاء الموالى فانهم قد بدء کفرهم و عظم کبرهم و قل شکرهم‏»،  این موالى را به قتل برسان. آنها کفرشان ظاهر شده، کبر آنها زیاد شده و شکرشان هم کم شده است. گفته‏اند که مصعب شش هزار نفر از آنها را به قتل رساند! حوادث بعدى، تا از بین رفتن بنى‏امیه، نشان داد که از زمان مختار به بعد پیشرفت موالى ایران آغاز شد و با روى کار آمدن موالى توسط بنى عباس، نقش آنها در جامعه اسلامى به نقطه اوج خود رسید. عبد الملک، که احساس خطر فراوان از ناحیه موالى مى‏کرد، احتمالا کوشید تا با توجه بیشترى به آنها، زمینه شورش آنها را از بین ببرد و به همین جهت‏سهم آنها را از بیت المال بیش از مقدارى قرار داد که معاویه معین کرده بود.

منبع : کتاب: تاریخ خلفاء   نویسنده: رسول جعفریان

در گذشت عمر بن حسین بن شعیب : 
درچنین روزی در  سال 550 هجری قمری «عمربن حسین بن شعیب» یکی از بزرگترین از ادیبان جهان عرب دیده  از جهان فروبست . وی صاحب آثار چندی در حوزه ادبیات عرب است . 

شهادت حسن البنا :
در چنین روزی در سال 1368 ه ق حسن البنا یکی از برجسته ترین مصلحان جهان در قرن بیستم و موسس جنبش اخوان المسلمین  کشته شد . جنبش اخوان المسلمین از جنبش های اسلام گرا در جهان عرب وبویژه   مصر به شمار می رود . فعالیت این جنبش مدتی مورد ممنوعیت واقع شده بود .

در گذشت الله وردی خان : 
درچنین روزی در  سال 1023 هجری قمری  الله وردی خوان یکی از بزرگان صفویه و از امیران لشکر شاه عباس اول دار فانی را وداع گفت .  الله وردی خوان به دلیل لیاقت و کاردانی خود به سمت  امیر الامرایی حکومت فارس در آمد . او در دوران خود منشا خدمات بسیاری برای جامعه ایرانی آن زمان شد. وی دوستدار عالمان و فقیهان روزگاربود  و برای آبادانی کشور ارزش فوق العاده ای قائل بود . پل الله وردی خان در اصفهان یادگار اوست .

در گذشت زاهد عارف سید موسی زر آبادی :
در چنین روزی در سال 1353 ه ق زاهد عارف سید موسی زر آبادی دار فانی را وداع گفت .

دستگیری رهبر جماعت اسلامی پاکستان :
در چنین روز ی در سال 1999 میلادی رهبر جمات اسلامی پاکستان دستگیرشد .

تشکیل آلمان غربی : 
در چنین روزی در سال 1949 میلادی برای نخستین بار جمهوری فدرال آلمان اعلام وجود کرد .این روز به عنوان روز جمهوری در این کشور گرامی داشته می شود .

تولد فرانوسوا گاسپار آدام :
در چنین روزی در سال 1710 میلادی آدام مجسمه ساز مشهور فرانسوی دیده به جهان گشود . مجسمه های باغ عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد توماس هود :
در چنین روزی در سال 1799 میلادی توماس هود شاعر انگلیسی و آهنگساز به دنیا آمد . آواز پیراهن عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد هنری اسکیروس :
در چنین روزی در سال 1812 میلادی اسکیروس شاعر و نویسنده فرانسوی اسکیروس دیده جهان گشود .

تولد پار لاگرکویست :
در چنین روزی در سال 1891 میلادی لاگرکویست شاعر ، نویسنده و نمایشنامه نویس مشهور سوئدی دیده به جهان گشود . باراباس عنوان مهمترین اثر اوست . وی به سال 1951 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

تولد جان باردین :
در چنین روزی در سال 1908 میلادی جان باردین فیزیکدان برجسته آمریکایی به دنیا آمد . او ترانزیستور را اختراع کرده است . وی به دلیل همین اختراع  خود در سال های  1956 و 1972 میلادی جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

در گذشت سیپریان نوروید :
در چنین روزی در سال 1883 میلادی نوروید ،نقاش ، شاعر ، و نمایشنامه نویس مشهور لهستانی دیده از  جهان فروبست . واندا عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت هنریک ایبسن :
در چنین روزی هنریک یوهان ایبسن نمایشنامه نویس مشهور نروژی در گذشت . خانه عروسک عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت آلبرت کلود :
در چنین روزی در سال 1983 میلادی آلبرت کلود بیولوژیست بلژیکی در گذشت  . او در سال 1974 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرده بود .

استقلال بوینوس آیرس :
در چنین روزی در سال 1853 میلادی بوینوس آیرس استقلال خود را از آرژانتین به دست آورد . این شهر باردیگر در سال 1859 میلادی به آرژانتین پیوست .

حمله به لهستان :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی هیتلر اعلام کرد که به لهستان حمله خواهد کرد .

استعفا از قدرت :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی وینستون چرچیل از قدرت کناره گیری کرد . او پیشتر نخست وزیر انگلستان بود .

بنین و قانون اساسی :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی بنین صاحب قانون اساسی شد .

شورش در پرو :
در چنین روزی در سال 1978 در پرو شوروش عمومی به راه افتاد .

 

منبع: خبرگزاری مهر

58/03/02

اوضاع خرمشهر و تلاش برای حل و فصل اختلافات موجود بر سر تخلیه ساختمان‌های دولتی و خلع سلاح عمومی ؛ تمدید تخلیه به مدت یك هفته ، اصرار جریان قومی بر حفظ و گسترش مواضع خود ؛ هشدار استاندار خوزستان مبنی بر سركوب شدید هرگونه اقدام تجزیه‌طلبانه .

دیدار گروهی تحت عنوان “ نمایندگان خلق عرب مسلمان ایران “ با نخست وزیر در تهران و تسلیم خواسته‌هایی از قبیل اعتراف به ملیت خلق عرب ایران ، تشكیل مجلس محلی در منطقه خودمختار ، مشاركت در مجلس و دولت ، تأسیس دانشگاه و دادگاه‌های عربی ، به رسمیت شناختن زبان عربی در منطقه ، آزادی بیان ، ایجاد رادیو و تلویزیون مستقل محلی به زبان عربی و …

تفسیر هفته‌نامه امت ( ارگان جنبش مسلمانان مبارز ) از وقایع خوزستان و تشریح عوامل و چگونگی تكوین و تداوم آن در این منطقه استراتژیك و نفت‌خیز و تأثیرات آن بر روند انقلاب اسلامی : آنچه كه امروز در خوزستان در حال تكوین است ، نه از جانب مردم غیور و مبارز آن منطقه سرچشمه می‌گیرد و نه به نفع آنان است بلكه دست‌های ارتجاع و حیله‌های امپریالیستی دست‌اندر‌كار شده‌اند تا با آشوبی دیگر ، منافع خویش را كه با پیروزی انقلاب در خطر جدی است ، تأمین كنند .

دیدار گروهی از روحانیون و ائمه جماعت و رؤسای عشایر شهرهای بوكان ، مریوان و كرمانشاه با امام خمینی و تسلیم قطعنامه‌ای 3 ماده‌ای به امضای مفتی‌زاده ، به ایشان شامل ضرورت رفع ستم مذهبی از اهل سنت ، شركت دانشمندان سنی در تدوین قانون اساسی و سایر قوانین ، اعطای خودمختاری به خلق‌های ایران از جمله به مردم كردستان .

ملاقات و مذاكره شش ساعته مهندس بازرگان به اتفاق وزیران و اعضای شورای انقلاب با امام خمینی در قم ؛ مصاحبه مطبوعاتی آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان درباره مباحث مطرح شده در این دیدار از جمله : قانون اساسی ، مجلس مؤسسان و شوراها .

تلاش سفارت آمریكا در تهران و برخی مقامات آن كشور برای كاهش احساسات ضد آمریكایی بوجود آمده در سراسر كشور در پی انتشار قطعنامه سنای آمریكا ، از جمله : صدور اعلامیه درباره اقدامات سفارت آمریكا در تهران در خصوص برقراری روابط حسنه بین دو كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه مبنی بر تلاش واشنگتن در برقراری روابط حسنه با ایران و امیدواری به رفع سوء تفاهمات میان دو كشور پس از معرفی سفیر جدید آمریكا در تهران ، تكرار نگرانی آمریكا از مسئله حقوق بشر و اعدام‌ها در ایران و در خواست توقف آن ضمن اعلام اینكه آمریكا از هدف‌های اصلی انقلاب ایران كه آرزوی عدالت و تأمین دمكراسی است حمایت می‌كند .

تلگرام سفارت آمریكا در تهران به وزارت امورخارجه آٍن كشور درباره تظاهرات ضدآمریكایی كه در روزهای سوم و چهارم خرداد برگزار می‌شود و اظهار نگرانی از احتمال اعمال خشونت علیه آمریكایی‌ها و حمله به ساختمان مركزی سفارت یا ساختمان كنسولگری و اقداماتی امنیتی سفارت برای مقابله با حمله احتمالی .

مصاحبه حجت الاسلام سید محمود دعایی اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با روزنامه كیهان و تشریح مناسبات دو كشور ؛ انقلابی ، ضد امپریالیست و همكیش خواندن عراق و ابراز امیدواری كه عراق قراردادهای فیما بین را لغو و پیمان‌شكنی نكند و برای زوار ایرانی همانند مصریان و اتباع دیگر كشورهای عربی تسهیلات فراهم كند .
60/03/02
اعطای وام 20 میلیون دیناری از آمریكا به عراق

نگرانی امریكا از تحولات جنگ و اظهار امیدواری به حل مسالمت آمیز جنگ

ملاقات قاسملو با صدام در بغداد. بررسی آتش بس اعلام شده از سوی عراق

شروع مرحله چهارم عملیات الی بیت المقدس

65/03/02
نشریه انگلیسی آبزور ادعا كرد كه ایران اخیراً از انبارهای اروپایی 10 هواز موشك ضدتانك تاو ساخت امریكا را به بهای هر یك 16 هزار دلار خریداری كرده.

حسین شاه اردن به تلاشهای میانجیگرانه‌ای برای آشتی سوریه و عراق دست زده است و به حافظ اسد قول داده است كه تلاش نماید حملات تبلیغاتی عراق علیه سوریه متوقف گردد.

66/03/02
ژاپن امتناع خود را از حضور در خلیج فارس اعلام كرد.

واشنگتن به كشتیهای جنگی خود دستور داد از نفتكشهای كویت حمایت كنند.

تهدید صاحبان نفتكش‌ها به تحریم سفر به منطقه خلیج فارس

پیام دكتر ولایتی به دبیركل سازمان ملل در رابطه با موضعگیری‌های شورای امنیت در رابطه با استفاده عراق از سلاح شیمیایی

اعلام آمادگی انگلیس برای حضور در خلیج فارس
67/03/02
مانور ذوالفقار 3 در خلیج فارس و دریای عمان بعد از درگیری دریایی با آمریكا
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo