شهید آوینی

 
همايش «رسانه، تلويزيون و سكولاريسم» 27 ارديبهشت در قم برگزارمی‌شود

به همت مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما،‌ همايش يك روزه رسانه، تلويزيون و سكولاريسم، 27 ارديبهشت(روز جهانی ارتباطات) در قم برگزار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی صدا وسيما، رئيس مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما با تأييد خبر فوق گفت: اين همايش به عنوان گام اول برای دستيابی به الگوی مطلوب برای رسانه دينی برگزار می‌شود و در آن مكتب سكولار به عنوان نقطه مقابل دين، نقش و حضور آن در تلويزيون بررسی و ارزيابی می‌شود.

حجت‌الاسلام «هادی صادقی» درباره علت بحث پيرامون نقش سكولار در تلويزيون قبل از مباحث دينی ادامه داد: تا رقيب دين را از رسانه پرقدرت تلويزيون بيرون نكنيم، نوبت به حضور دين نخواهدرسيد.

وی با بيان اينكه اين همايش ناظر به تلويزيون موجود در جمهوری اسلامی و آسيب‌شناسی آن نيست، اظهارات داشت: چنين بحث‌هايی در حوزه ديگر انجام می‌شود و ما در اين همايش به مباحث علمی خواهيم پرداخت چنانكه در فراخوان مقاله هم به اين مسئله توجه كرده‌ايم.


رئيس مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما افزود: اين همايش در دو محور مباحث نظری با موضوع فلسفه تلويزيون و رابطه‌اش با انديشه سكولار و بحث‌های كاربردی شامل موضوعاتی چون چگونگی حضور سكولاريسم در ساختارهای برنامه‌ای مثل داستانی، مستند، مسابقه، تركيبی، ميز گرد، سخنرانی در سالن همايش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی برگزارمی‌شود.

وی با بيان اينكه منظور از سكولاريسم منفی و كنار گذاشتن خدا و مرجعيت دينی در امور و توجه به مرجعيت‌های عرفی و صرفاً بشری است گفت: اگر چه همايش به سكولاريسم به عنوان يك مكتب فكری و فلسفی توجه دارد اما به بحث سكولاريزاسيون يعنی عملی كه می‌تواند طبيعی يا از پيش طراحی‌شده باشد نيز توجه می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به ارسال 40 مقاله به دبيرخانه اين همايش ادامه داد: حدود 10 مقاله در اين همايش قرائت و به طور كلی مقالاتی كه دارای بار علمی لازم باشند در كتاب همايش چاپ می‌شود.

وی با بيان اينكه قبل از برگزاری هماش سلسله جلساتی به عنوان همايشی و با هدف بررسی ابعاد برخی مقالات و مباحث مورد نظر انجام گرفته‌است اظهار داشت: اين نشست‌ها بعد از همايش نيز ادامه خواهد يافت.

رئيس مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما خاطرنشان كرد: در آينده حداقل دو همايش با موضوعات دين و تلويزيون و اسلام و تلويزيون برگزارخواهدشد.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo