شهید آوینی

 

 

امروز سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت سال 1386 هجری شمسی مقارن است با بیست و هفتم ربیع الثانی سال 1428 هجری قمری و برابراست با پانزدهم می سال 2007 میلادی .

روزبزرگداشت فردوسی :
همه ساله چنین روزی به عنوان روزبزرگداشت فردوسی درایران گرامی داشته می شود .حکیم ابوالقاسم منصوربن فردوسی طوسی در سال 329 هجری در قریه ی باژ از توابع توس در خاندانی از طبقه دهقانان به دنیا آمد. از ایام جوانی شروع به سرایش یکی از بزرگترین شاهکارهای زبان و ادبیات پارسی یعنی شاهنامه کرد . منبع اصلی سرایش او شاهنامه منثور ابو منصوری بود که فردوسی پاره ای داستانهای منفرد ، چون اخبار رستم و اخبار اسکندر را به  آن اضافه نمود وبه ویرایش کلی این داستانها پرداخت تا کل آن را در اثری منسجم و یکپارچه به نام شاهنامه گرد آورد که به حق به پاس زحمت سی ساله اش به نام شاهنامه فردوسی نامیده می شود.  این کتاب  بنا  به عرف زمان  به سلطان محمود غزنوی تقدیم گردید. لیکن شاهنامه به مذاق سلطان ترک تبار خوش نیامد که کتاب را همه تمجید از ایران و ایرانی دید وسلطان غزنوی محمود نامه می خواست و فردوسی شاهنامه سروده بود. این اختلاف باعث شد که شاعر غزنین را ترک گوید و از هرات به تبرستان و از آنجا به خراسان باز گردد، و به سال 411 هجری در زادگاه خویش در گذشت.  کتاب وی که سند ، شناسنامه و هویت ملی ایرانیان است ، در روزگاری که استقلال ایرانیان از میان رفته بود و هویت آنان برباد بود، آبروی  دوباره  به عنصر ایرانی بخشید تا بتواند دوباره عزت نفس خود را به دست آورد و به ابراز وجود بپردازدبه این سبب کتابش با آنکه سا لها بعد ، مورد توجه در بارها قرارنگرفت ، توسط مردم و ضبط سینه به سینه  و نقل نقالان و پدید آوردن افسانه ها و ترانه ها توسط مردم حفظ شد و بعدها نسخ متعددی از کتاب وی تهیه شد. درسالهای آغازین قرن معاصرکه رویکردی تازه به ادبیات گذشته ایران توسط دانشمندان معاصر و مستشرق صورت پذیرفت شاهنامه نیز مورد باز خوانی قرار گرفت و بسیاری ظرافت ها و نکات تازه در آن پیدا شد که هنوزهم عرصه پژوهش در شاهنامه بسیار فراخ  است.  اگر چه شخصیت های زیادی چون ؛  تقی زاده ، دکتر ذبیح اله صفا ، علامه مینوی، دکتر جلالی خالقی مطلق و دهها ادیب بزرگ دیگر در دوره ی معاصر در شناخت بیشتر از شاهنامه چراغ راه بوده اند. شاهنامه برای شناخته شدن هنوز نیاز به همت جمعی دارد به خصوص که بنیادی که متولی تحقیق و تفحص  مختص شاهنامه باشد امروز وجود ندارد و بنیاد شاهنامه که در سالها قبل تشکیل شده بود تعطیل شده است. همچنین با گذشت سالها هنوز متنی نهایی و قابل قبول برای اکثر شاهنامه شناسان تهیه نشده است ،البته زحمات دکتر جلال خالقی را در این زمینه نباید فراموش کرد که وی متنی موفق از شاهنامه ارایه کرده است.

در گذشت حکیم مهدی الهی قمشه ای :
در چنین روزی در سال 1352 ه ش فیلسوف معاصر و حکیم عالیقدر مهدی الهی قمشه ای دار فانی را وداع گفت .  حکیم میرزا مهدى الهى قمشه‏اى در سال  1319 ه ق . مطابق با 1281 ه ش دیده به جهان گشود . آن عالم ربانی از بزرگان حوزه حکمت و فقاهت به شمار می رود . ایشان پس از طی مقدمات علوم از استادان بزرگی چون  ملا ابوالحسن قمشه‏اى (پدربزرگوارشان )، ملا محمد هادى فرزانه قمشه‏اى، حسن امین جعفرى، شیخ محمد حکیم خراسانى، شهید آیت الله سید حسن مدرس، آقا بزرگ حکیم (میرزا عسکرى شهید)، حاج آقا حسین قمى، شیخ اسدالله یزدى، حاج ملا محمد على معروف به فاضل، حاج شیخ حسن برسى، حاج میرزا حسن فقیه سبزوارى، میرزا مهدى اصفهانى و حکیم محمد طاهر فقیه نصیرى  بهره بردند . ایشان همچنین در طول عمر پر برکتشان شاگردان بسیاری تربیت کردند که از میان آنها می توان به حضرات آیات عبدالله جوادى آملى و حسن حسن‏زاده آملى اشاره کرد . ایشان همزمان با تحصیلات حوزوی به تحصیل در دانشگاه مشغول بودند وتوانستند تا اخذ در جه  دکترا از دانشگاه تهران پیش روند . از میان آثار علمى ایشان می  توان به  حاشیه و توضیحات بر تفسیر ابوالفتوح رازى، ترجمه قرآن به زبان شیوا و نثرى زیبا و امروزین، ترجمه صحیفه سجادیه، ترجمه مفاتیح الجنان، حکمت الهى (دو جلد)، شرح فصوص الحکم فارابى، مشاهدات العارفین فى اصول السالکین، رساله در فلسفه کلى، رساله در سیر و سلوک، رساله در مراتب ادراک، حاشیه بر مبدا و معاد ملاصدارى شیرازى و دیوان اشعار اشاره کرد .
 

 روز جهانی خانواده :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشو رهای مختلف گرامی داشته می شود . خانواده به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در دین اسلام همواره مورد توجه  ائمه هدی علیهم السلام قرار داشته است . حفظ خانواده و صیانت از آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشاره قرار گرفته است  . سال گذشته  با همین هدف و به منظور تحقق اصل دهم قانون اساسی و در راستای اهداف توسعه ای ، سیاست گذاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط و نظارت بر تصمیمات خانواده ، طرح  تشکیل   شورای عالی خانواده به ریاست رییس جمهور یا معاون آن ، از  تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت  . این شورا متشکل از 20 عضو و اعضای آن عبارتند از : رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزیر بهداشت و درمان ، وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزیر کشور ، وزیر کار و امور اجتماعی ، روسای سازمان های تربیت بدنی ، بهزیستی ، صدا و سیما ، مشاور رییس جمهور در امور جوانان، رییس مرکز مشارکت زنان ، دو نفر از قوه قضاییه ، دو نفر از نهادهای غیردولتی  و سه نفر از اعضای کمیسیون های فرهنگی ، اجتماعی و حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی خواهند بود.همچنین آیین نامه اجرایی این شورا ، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاههای ذیربط طرف مدت شش ماه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

چاپ دوباره کیهان :
 
درچنین روزی در  سال1358هجری شمسی ،و پس از انقلاب اسلامی ،  روز نامه کیهان پس از یک اعتصاب طولانی مدت دوباره به زیر چاپ رفت . اعتصاب کارکنان روزنامه کیهان شصت و چهار روز به طول انجامید .

اعلان موجودیت رژیم صهیونیستی :
در چنین روزی در سال 1948میلادی  رژیم صهیونیستی پس از خروج نیروهای انگلیسی از این کشور و اشغال کامل فلسطین اعلام موجودیت کرد . بیانیه  بالفور  در سال 1917 میلادی  منتشرشد. این اعلامیه سالها  بعد سبب تشکیل اولین رژیم  صهیونیستی درفلسطین اشغالی شد. با نگاهی به تاریخ می توان در یافت که  انگلیس ، در زمان اوج قدرت ، تمامی هم خود را برای  نابود کردن توان  سیاسی و نظامی جهان اسلام ، تحت قیمومت در آوردن سرزمین های اسلامی و تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی بکار گرفته  بود . بر همین اساس و در آستانه اشغال فلسطین توسط ژنرال آلنبی ، جیمز بالفور وزیرامور خارجه وقت انگلیس طی نامه ای  به لیونل والتر دوروچیلد  ، قول همکاری تمام عیاری را  در جهت تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین به وی داد .  لذا  در زمانی  که آلنبی به سوی فلسطین می شتافت  ، بالفور نیز  جدی ترین گام را در  زمینه تشکیل یک رژیم صهیونیستی در فلسطین برداشت .  در همین زمان صهیونیست ها از نامه  بالفور و پیشروی ژنرال آلنبی به عنوان استجابت دیرینه دعای قوم یهود یاد می کردند . طی مدت سی سال و درحالی که مسلمان ها در اختلاف و چند دستگی  به سر می بردند  ، بریتانیا  زمینه را برای تشکیل رژیم صهیونیستی فراهم کرد. هجوم  صهیونیست ها  از سراسر جهان به فلسطین , تشکیل  گروه های نظامی صهیونیستی  ،در اختیار قرار دادن  امکانات مالی و اقتصادی ، تقویت وجهه صهیونیست ها در جهان از طریق رسانه های  بین المللی  و سرکوب مسلمانان فلسطین از جمله مهمترین اقدامات استعمار در جهت  تشکیل رژیم صهیونیستی بود . سرانجام پس از آمده شدن موقعیت ، انگلستان بر قیمومت و اشغال خود در فلسطین پایان داد و از آن جا خارج شد. پس از این واقعه ،  رژیم اشغالگر قدس موجودیت خود را  اعلام کرد  و نخستین  جنگ اعراب و این رژیم  در گرفت .  

تولد الیاس متسینکوف :
در چنین روزی در سال 1845 میلادی متسینکوف جانورشناس و پزشک و محقق مشهور اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد . وی به سال 1908 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد پیر کوری :
در چنین روزی در سال 1859 میلادی پیر کوری فیزیکدان نابغه فرانسوی به دنیا آمد . او به همراه همسر دانشمندخود ماری کوری  توانست در حوزه عناصر رادیو اکتیو در طبعیت به تحقیق و تفحص بپردازد . وی به سال 1903 میلادی جایزه  نوبل را از آن خود کرد .

تولد آرتور شونیتزلر :
در چنین روزی در سال 1862 میلادی شنویتزلر نمایشنامه نویس و نویسنده بر جسته اطریشی به دنیا آمد . لاروند عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جان وال :
جان وال   فیلسوف مشهور فرانسوی  در چنین روزی در سال 1888 میلادی دیده به جهان گشود .

تولد میخاییل بولگاکف :
در چنین روزی در سال 1891 میلادی بولگاکف نویسنده بر جسته روس به دنیا آمد . اونمایشنامه نیز می نگاشت . برف سیاه عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ژان رنوار :
در چنین روزی در سال 1894 میلادی ژان رنوار کارگردان مشهور فرانسوی متولد شد . بشر احمق عنوان مهمترین اثر هنری اوست .

در گذشت امیلی دیکنسون:  
در چنین روزی در سال 1886 میلادی امیلی دیکنسون از شاعران بنام آمریکایی در پنجاه پنج سالگی دار فانی را وداع گفت . از وی آثار و مجموعه شعرهای  متفاوتی به جای مانده است . 

امارت در  اسپانیا :
درچنین روزی در سال 756 میلادی عبدالرحمان اول امیرکردوای اسپانیا شد .این ازنخستین تصرفات مسلمانان دراروپا بود .  گفته می شود در سال 1492 میلادی مسلمانان آخرین منطقه تحت حکومت خود را با غرناطه  ازدست دادند و مسیحیان قدرت را در سراسر اروپا در دست گرفتند . مسلمانان که در اروپا قدرت واحده بودند مورد تهاجم هر از گاه مسیحیان قرار می گرفتند ولی مسیحیان توان رویارویی با آنان را نداشتند . در این میان  پس از گذشت چندی مسیحیان اروپا روز به روز متحد تر می شدند ولی روسای  کشور های مسلمان کوس جدایی  سر می دادند . به همین دلیل دولت های کوچک  مسلمان اندلس،یکى پس از دیگرى در برابر مسیحیان وادار به تسلیم شدند و مسلمانان به سوى جنوب اندلس عقب نشینی کردند . آخرین دولتی که در مقابل مسیحیان مقاومت می کرد ‏دولت بنى نصر بود . شهر غرناطه پایتخت این دولت و مهمترین شهر اسلامى اندلس ، مدتها در برابر مسیحیان ایستادگى کرد.  اختلافات داخلى،مهمترین عامل ضعف مسلمانان در این برهه  در برابر قدرت در حال افزایش مسیحیان بود.دولت‏بنى نصر به تنهایى مى‏بایست در برابر دو دولت قدرتمند مسیحى اسپانیا یعنى کاستیل و آراگون ایستادگى مى‏کرد.با اتحاد این دو دولت و تشکیل دولت واحد اسپانیا کار بر مسلمانان سخت‏تر شد.دولت‏بنى نصر در آخرین روزهاى حیات خود،دست کمک به سوى دولت عثمانى دراز کرد.این دولت حتی به امید حفظ حیات خود،درصدد مصالحه با دولت مسیحى اسپانیا بر آمد.براى این منظور معاهداتى میان طرفین ‏منعقد شد اما دولت اسپانیا به هیچیک از معاهدات خود وفادار نماند.بنى نصر بار دیگر با توسل به جنگ کوشیدند موقعیت‏خود را حفظ کنند.در جنگهایى که در گرفت،سر انجام در سال 898 ه. ق  دولت‏بنى نصر شکست‏خورد و شهر غرناطه سقوط کرد.

نخستین قانون کپی رایت :
در چنین روزی در سال 1672 میلادی برای نخستین بار در تاریخ ، ایالت ماساچوست آمریکا قانون رعایت حق مولف یا کپی
رایت  را به مرحله اجرا گذاشت .

اشغال میلان :
در چنین روزی در سال 1796 میلادی نیروهای نظامی فرانسوی با حمله به رم میلان را به اشغال خود در آوردند .

کشتار تورنادو :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی بر اثر یک گردباد وحشتناک در تگزاس آمریکا بیش از هشتاد تن جان خود را از دست دادند  .

حمله به رژیم صهیونیستی :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی کشور های مصر ، لبنان ، سوریه ، عراق و عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی حمله ور شدند .

روز استقلال اطریش :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی اطریش به استقلال دست یافت .
 

منبع : خبرگزاری مهر

 

25/02

برای این روز واقعه ای در روزشمار دفاع مقدس ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo