شهید آوینی

 
3500 قرآن خطی در سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی موجود است

رييس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر حدود 15 هزار قرآن خطی و جزوه قرآنی در مركز اسناد آستان قدس رضوی وجود دارد.

دكتر علی محمد برادران رفيعی در جمع خبرنگاران رسانه های مختلف با بيان اينكه 3 هزار و 500 قرآن خطی و 11 هزار و پانصد جزوه قرانی در مركز اسناد آستان قدس رضوی موجود است، افزود: ارتباط و همكاری با مراكز اسنادی و بازديد محققان جهانی از اين مركز از جمله برنامه ها و اهداف اصلی سازمان است.

وی خاطر نشان كرد: يكی از اهداف ما اطلاع رسانی همگانی است و بايد در اين مسير از راههای مختلف جهانيان را از وجود چنين گنجينه بی نظيری مطلع كنيم.

وی تصريح كرد: با توجه به برنامه چشم انداز 20 ساله آستان قدس رضوی هدف اين است كه اين مركز به بزرگترين مركز اسنادی جهان اسلام تبديل شود كه از هم اكنون با حركت به اين سمت با توسعه و تجهيز و برنامه ريزی های كلان در حوزه های مختلف در اين راه گام بر می داريم.

وی با اشاره به منابع متنوع مركز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی از اوراق، كتب خطی، اشياء موزه ای منابع مفصل مطبوعات كه شامل بيش از يك ميليون و 30 هزار روزنامه و مجله را شامل می شود، به عنوان بخشی از اين منابع نام برد.

دكتر برادران رفيعی در خصوص ذخاير قرآنی مركز اسناد آستان قدس رضوی، اظهار داشت: تمامی مطبوعات قرآنی به عنوان جزئی از اسناد مجموعه موجود است.

وی ياد آور شد: با انجام عمليات شناسايی مطبوعات قرانی برای افتتاح موزه قران در تهران تا كنون 43 عنوان نشريه تخصصی و ويژه نامه قرآنی شناسايی شده است.

وی افزود: اسنادی نيز پيرامون حفاظ دارالحفاظ حرم مطهر رضوی، حفاط دور و حفاظ مقابر همچنين وقفنامه ها و اسناد مرتبط با قرآنهای كتابخانه، اسناد اهداء قرآن به كتابخانه، مكاتبات و نامه هايی كه در خصوص خريداری قرآن است نيز از جمله اسناد قرآنی مركز است.

وی اضافه كرد: اسنادی نيز مربوط به خطبا، پيشنمازان، زيارتنامه خوانها و روضه خوانها در مركز موجود است.

برادران رفيعی تصريح كرد: قديمی ترين سند موجود در مجموعه سندی متعلق به سال 998 هجری قمری و دوره صفويه است كه مربوط به پرداخت مواجب به يساولان می باشد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo