شهید آوینی

 
شرح جامع «تفسير عرفانی و منظوم قرآن صفی» در بيستمين نمايشگاه كتاب تهران

شرح جامع «تفسير عرفانی و منظوم قرآن صفی» با شرح دكتر «عليرضا منجمی» توسط غرفه‌ی «حيان» در بازار جهانی كتاب نمايشگاه ارائه شده است.

در اين مجموعه‌ی پنج هزار صفحه‌ای برای نخستين‌بار شرح و معنی تفسير منظوم صفی‌عليشاه كه بالغ بر سی‌هزار بيت است، با ذكر معنی تمامی لغات دشوار و واژه‌های پيچيده‌ی عرفانی، ابيات نيازمند توضيح و نيز شرح و مفهوم هر آيه آمده است.

مؤلف و شارح اين كتاب در تدوين اين شرح سعی كرده با بهره‌گيری از كتاب‌های معتبر عرفانی و تفسيری به رمزگشايی در زمينه‌ی مفهوم آيات قرآن كريم، شأن نزول آيات و تأويل و تفسير عرفانی تفسير منظوم صفی‌عليشاه بپردازد. دراين اثر مؤلف كوشيده است تا تمامی غلط‌های موجود در نسخ خطی و چاپی كتاب تفسير صفی، تصحيح و نحوه‌ی تحرير آن‌ها از سبك قديم به روش امروزی تبديل شود.

حاج ميرزا حسن اصفهانی، ملقب به صفی‌عليشاه، فرزند محمدباقر اصفهانی، از معاريف مشايخ متصوفه و عرفای معروف مقيم دارالخلافه‌ی تهران و فضلای بزرگ و علما است كه در قرن سيزده هجری قمری در اصفهان متولد شد و در 65 سالگی درگذشت و مقبره‌ی وی در نزديكی ميدان بهارستان از جمله مكان‌های معروف مذهبی در تهران به شمار می‌رود.

اين عارف واصل، كتاب‌های ديوان غزليات و قصايد، «عرفان‌الحق يا ديا‌الحقايق»، «بحرالحقايق»، «اثبات النبوة‌الخاصه»، «اسرارالمعارف»، «سياحت‌نامه»، «زبدةالاسرار»، «فرقان‌الفقرا»، «روالارواح» و «آية العشاق» را تدوين و تأليف كرده است.

تفسير منظوم صفی‌عليشاه كه در بحر رمل مسدس و به وزن مثنوی مولوی سروده شده است، در سال‌های 1307 و 1308 هجری قمری توسط مرحوم صفی عليشاه به نظم در آمد و در تهران به طبع رسيد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo