شهید آوینی

 
كنگره بين‌المللی «علامه بلاغی» در قم برگزار می‌شود

كنگره بين‌المللی «علامه محمد جواد بلاغی»، دی‌ماه سال جاری به همّت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه در قم برگزار می‌شود.

 

«محمد جواد صاحبی»، دبير اجرايی اين كنگره با اعلام اين خبر گفت: احياء آثار بزرگان اسلامی از ساليان پيش در دستور كار مركز احيای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تاكنون با تلاش‌های انجام شده مجموعه آثار علامه «شرف الدين جبل العاملی» و علامه «محمد جواد بلاغی» به پايان رسيده كه به مناسبت اتمام جمع آوری و تصحيح آثار وی كنگره بين‌المللی علامه بلاغی در ايران و عراق برگزار خواهد شد.

وی با بيان اينكه امروزه حوزه‌های علميه نيازمند الگوگيری از شخصيت‌های بزرگ جهان اسلام هستند گفت: اكنون به افكار و انديشه‌های بزرگانی همچون علامه بلاغی به شدت نيازمنديم و بايد با الهام‌گيری از سيره و روش آنان به شبهاتی كه امروز عليه اسلام مطرح می‌شود پاسخ گوييم.

وی گفت: علامه بلاغی با شناخت و درك صحيح زمانه خود و شبهات مسيحيت و يهود در مورد اسلام و مسائل سياسی و اجتماعی بخصوص در قيام 1920 ميلادی عراق آثار ارزنده و فاخری را به رشته تحرير در آورده است.

دبير كنگره بين‌المللی علامه بلاغی ادامه داد: روش علامه بلاغی در نگارش آثارش به وی‍ژه تفسير «آلاء الرحمان» كه می‌توان آن را نخستين تفسير قرآن به قرآن در عصر حاضر دانست، الگوی بسياری از انديشوران و بزرگان بعد از ايشان شده است به گونه‌ای كه شايد علامه طباطبايی نيز تفسير «الميزان» را با الگوگيری از ايشان نگاشته باشند.

وی پاسخ به شبهات بابيت، بهائيت و قاديان‌گری را از ديگر تلاش‌های علامه بلاغی در پاسخ‌گويی به شبهات عنوان كرد و افزود: علامه بلاغی همواره تلاش كرد با مواضعی سنجيده و علمی و نگاهی نقادانه به فرق مذهبی بپردازد و آثار ارزنده‌ای را در پاسخگويی به شبهات ارائه دهد.

وی ادامه داد: مجموعه آثار علامة بلاغی شامل (حيات علامه بلاغی، آلا الرحمان فی التفسير القرآن، الهدی الی دين المصطفی، الرحلة المدرسية و المدرسة السیّارة، الرسائل الكلامية، الرسائل الفقهية و الفهارس الفنیّة) در هشت مجلد آماده انتشار شده است كه به زودی توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اختيار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تاكنون يك نشست هم انديشی با حضور فرهيختگان حوزوی و دانشگاهی ايران و عراق برگزار شده كه طی هفته آينده نيز سمينار مقدماتی كنگره با همكاری مركز جهانی علوم اسلامی در قم برگزار می‌شود.

صاحبی با اشاره به ارسال فراخوان كنگره بين‌المللی علامه بلاغی به مراكز علمی و پژوهشی داخل و خارج كشور اظهار داشت: ويژگی‌های شخصيتی علامه بلاغی، انديشه‌های قرآنی، انديشه‌های كلامی، نقد اديان و فرق مذهبی، رويكرد ادبی و هنری، انديشه‌های اجتماعی و سياسی، انديشه های فقهی و نقد انديشه‌ها و آثار علامه بلاغی محورهای اين فراخوان را تشكيل می‌دهند كه علاقه‌مندان تا پايان تيرماه سال جاری مهلت دارند آثار خود را به دبيرخانه همايش ارسال كنند.

وی گفت: تاكنون پنجاه قرارداد جهت نگارش مقاله با فرهيختگان حوزه و دانشگاه منعقد شده است كه به روش‌شناسی و سيره علمی و اخلاقی و انديشه‌های فقهی، قرآنی، كلامی، سياسی، اجتماعی و ادبی خواهند پرداخت.

صاحبی در پايان گفت: علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را در محورهای همايش تا پايان تيرماه سال جاری به نشانی دبيرخانه همايش قم ـ خيابان صفائيه ـ كوچه ممتاز ـ پلاك 42 صندوق پستی:3114/ 37185 ارسال كنند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن‌های: 7746329 ـ 0251 و يا پست الكترونيك balaghico@yahoo.com تماس حاصل كنند.

لازم به ذكر است علامه محمد جواد بلاغی بزرگان حوزه علميه نجف بود كه در سال 1282 هجری قمری در نجف اشرف ديده به جهان گشود و در سال 1352 قمری رحلت كرد. وی به لحاظ فكری و علمی از نوادر معاصر است كه آثار او امروز نيز از ارزش والايی برخوردار است.

علامه بلاغی آثار سترگی همچون آلاء الرحمان فی التفسير القرآن در تفسير، الهدی علی دين المصطفی، الرحلة المدرسية را در پاسخ به شبهات مسيحيت و يهوديت در مورد اسلام را از خود به يادگار گذاشته است.

وی در زمينه ادبيات و شعر نيز آثار گرانقدری را به رشته تحرير در آورده است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo