شهید آوینی

 
دکتر علی مطهری: استاد مطهری دوراندیش و با مسائل روز به خوبی آشنا بود

فرزند شهید مرتضی مطهری در همایش سالانه حکمت مطهر با اشاره به آگاهی آیت الله مطهری از رویدادها و حوادث روز به دور اندیشی این استاد شهید اشاره کرد و طرح مسائل فکری انقلاب اسلامی در دو ماه و نیم اول پیروزی جمهوری اسلامی از سوی شهید مطهری را مورد تأکید قرار داد.
دکتر علی مطهری، استاد الهیات دانشگاه تهران و فرزند استاد شهید مطهری در همایش سالانه حکمت مطهر به مناسبت بزرگداشت استاد مطهری با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: کسی که عالم به زمان باشد، حوادث مشتبه و گیج کننده به او هجوم نمی آورد، می توان شهید مطهری را مصداق این حدیث بدانیم، چرا که وی عالم به زمان خود بود و نبض حوادث زمانه را در دست داشت، آینده را پیش بینی می کرد و کارهای خود را براساس نوعی دور اندیشی انجام می داد.

وی افزود: آیت الله مطهری همواره آخرین مقالاتی که در محافل روشنفکری مطرح بود، آخرین نظریات قشر تحصیل کرده، آخرین شبهات قشر دانشجویان را مطالعه می کرد و همواره در اولین فرصت از این تحولات فکری آگاه می شد. مسئله حائز اهمیت در اینجا چگونگی استفاده علم یک متفکر است.

دکتر مطهری تصریح کرد: استاد همواره شهادت را چنین تعریف می کرد که شهادت یعنی مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس. اگر این دو عنصر در مرگ کسی وجود نداشته باشد نمی توان مرگ وی را شهادت دانست. شهادت آگاهانه صورت می گیرد و شهید از احتمال مرگ خود خبر دارد اما برای هدف مقدس خود ایستادگی و مقاومت می کند.

استاد الهیات دانشگاه تهران شهادت آیت الله مطهری را اتفاقی ندانست و گفت: 2 سال پیش از تاریخ شهادت ، گروه فرقان به استاد هشدار می داد و وی را تهدید می کرد، اما استاد همواره از آنها دلسوزانه دعوت به گفتگو می کردند، اما آنها نمی پذیرفتند .

فرزند شهید مطهری گفت: آیت الله مطهری همواره آخرین نسخه از تمام مجلات روشنفکری را مطالعه می کردند و در جلساتی که با روحانیون داشتند همیشه سایرین را از این مقالات آگاه کرده و هشدار می دادند که به هوش باشید، چرا که همواره جلوتر از غافله حرکت می کرد.

وی یادآور شد: در دو ماه و نیمی که شهید مطهری پس از پیروزی انقلاب در قید حیات بودند نیز به آینده توجه داشتند و مسائلی را که در آینده نزدیک برای انقلاب مطرح می شد را مورد بررسی قرار داد. شهید مطهری مسئله آزادی، دموکراسی، ولایت فقیه، نقش زن، تمام ابعاد استقلال از جمله فرهنگی و مکتبی را بررسی کرده و به صراحت بیان کرد که اگر انقلاب به عدالت اجتماعی عمل نکند شکست خواهد خورد و اگر ما به رویه حیات پیشین باز گردیم خداوند این نعمت را از ما خواهد گرفت.

دکتر مطهری تصریح کرد: تا امروز درباره مسائل فکری انقلاب اسلامی نمی توان مجموعه ای را بهتر از آثار استاد شهید مثال زد، چرا که وی در همان زمان پرسشهایی را پاسخ داد که درباره تناقض جمهوری و انقلاب مطرح شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo