شهید آوینی

 
آموزش نحوه‌ی اجرای احكام اسلامی در فضا به نخستين فضانوردان مالزی

به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، در اين منشور نحوه نماز خواندن در فضای بدون جاذبه، روزه گرفتن در ماه رمضان و خوردن غذاهای تهيه شده از گوشت غيرحلال برای دو فضانورد مسلمان تشريح شده است.

بر اساس اين منشور، فضانوردان مسلمان برای ادای نماز تا حد امكان بايد رو به سوی قبله مسلمانان ايستاده باشند و در ماه رمضان نيز می‌توانند روزه خود را بدون اشكال بگيرند يا آنكه قضای آن را پس از سفر فضايی خود ادا كنند. درصورتی كه فضانوردان مسلمان نسبت به اينكه آيا غذايشان حلال است و براساس موازين اسلامی تهيه شده است، شك داشته باشند تنها می‌توانند در حد ضرورت و برای رفع گرسنگی از آن بخورند.

مصطفی عبدالرحمن، رئيس اداره توسعه اسلامی، با بيان اينكه پايبندی به احكام و اصول اسلامی در هر شرايط بر مسلمانان واجب است، گفت: «تفاوت شرايط در فضا با زمين به‌هيچ وجه مانع اجرای احكام دينی برای مسلمانان نيست و آنها به‌راحتی می‌توانند با پيروی از منشور تدوين شده، به وظايف دينی خود عمل كنند.»

ارديبهشت‌ماه سال گذشته مالزی همايشی برای بررسی مشكلات فراروی فضانوردان مسلمان برای انجام احكام دينی خود، از جمله يافتن قبله و روزه گرفتن، برگزار كرد.

شيخ مظفر شكور و فيض خالد، دو فضانوردی كه از ميان ده هزار داوطلب مسافرت به ايستگاه بين‌المللی فضايی انتخاب شده‌اند، در حال گذراندن دوره‌های فضانوردی حرفه‌ای در مسكو، پايتخت روسيه هستند و مهرماه امسال هم‌زمان با ماه مبارك رمضان به فضا می‌روند.

پيش از اين نيز ‌سلطان‌ بن سلمان، شاهزاده سعودی، با فضاپيمای معروف ديسكاوری آمريكا در سال 1985 و نيز انوشه انصاری، تاجر ايرانی-آمريكايی در سال 2006 به عنوان نخستين مسلمانان به فضا سفر كردند.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo