شهید آوینی

 
برگزاری نخستين دوره مسابقات قرآن در خوابگاه های دانشجویی کشور

نخستين دوره مسابقات قرآن در خوابگاه‌های كشور قرار است از 25 ارديبهشت‌ماه جاری آغاز شود و ايجاد يك جريان‌سازی قرآنی در سطح خوابگاه‌های دانشجويی، مهم‌ترين هدف برگزاری اين مسابقات عنوان شده است.

«رضا فريد زاده» رئيس مركز فرهنگی جهاد دانشگاهی كوی دانشگاه تهران درباره برگزاری اين مسابقات می‌گويد: با توجه به تعداد زياد دانشجويان در كوی دانشگاه، حضور پنج هزار دانشجوی دختر و پنج هزار دانشجوی پسر در خوابگاه‌ها و نياز اين افراد به فعاليت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، اين ضرورت احساس شد كه برای پر كردن بخشی از اوقات فراغت دانشجويان در مجموعه خوابگاهی دانشگاه تهران يك سری برنامه‌های مفيد فرهنگی و قرآنی را برای آنها برنامه‌ريزی كنيم.

وی ادامه داد: در اين‌باره هسته‌های متفاوتی در اين مجموعه شكل گرفت كه هسته انديشه دينی با محوريت قرآن و فعاليت‌های دينی از جمله اين هسته‌ها بود.

رشته‌ها و زمان نام‌نويسي در اين مسابقات
مسابقات مذكور در رشته‌های حفظ يك جزء، تفسير يك جزء و قرائت برگزار می‌شود و در حال حاضر دانشجويان علاقه‌مند مستقر در خوابگاه‌های كوی دانشگاه تهران می‌توانند تا روز 15 ارديبهشت‌ماه جاری به دفاتر فرهنگی و جهاد دانشگاهی مراجعه و ثبت‌نام كنند. دانشجويان پسر برای حضور در مسابقات مذكور می‌توانند از ساعت 8 ـ 16 به طبقه دوم ساختمان مديريت و از ساعت 20 تا 23 به تالار الغدير كوی آقايان مراجعه كنند.

دانشجويان دختر علاقه‌مند نيز می‌توانند به خوابگاه‌های فاطميه دو، اتاق 105 و خوابگاه شهيد چمران، ساختمان فيض كاشانی اتاق 106 مراجعه كنند.
قرار است به نفرات اول تا سوم در هر يك از رشته‌های سه‌گانه حفظ يك جزء، تفسير يك جزء و قرائت به ترتيب سه، دو و يك سكه بهار آزادی اهداء شود.

اجراي مسابقات كشوري و بين‌المللي
همچنين علاوه بر دانشگاه تهران، قرار است اين مسابقات در سطح ساير خوابگاه‌های كشور و حتی بين‌المللی با همكاری سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور نيز برگزار می‌شود.

«علی فرهادی» مدير كل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران در اين‌باره گفت: اين نخستين تجربه ما در اين زمينه است و تصميم داريم مسابقات را به نحو كامل‌تر و گسترده‌تر ابتدا در سطح خوابگاه‌های دانشگاه‌های تهران و سپس در سطح خوابگاه‌های كشور اجرا كنيم.

وی تصريح كرد: در گام‌های بعدی اين مسابقات را در سطح بين‌المللی و با حضور دانشجويان خارجی مقيم خوابگاه‌های ايران برگزار می‌كنيم و آنان می‌توانند به عنوان نماينده كشورشان در اين مسابقات شركت كنند البته در صورت همكاری نهادهای ذی‌ربط می‌توان مسابقات را به گونه‌ای برگزار كرد كه دانشجويانی از كشور‌های ديگر هم به صورت مستقيم حضور داشته باشند.

هم اكنون دانشجويانی از 24 كشور جهان در دانشگاه‌های ايران مشغول به تحصيل‌اند و در مجموع 10 هزار نفر از دانشجويان در خوابگاه‌های كوی دانشگاه تهران اسكان دارند.

تشويق و حمايت از دانشجويان علاقه‌مند در مسابقات قرآن
«رضا فريد زاده» هم تشويق و حمايت از دانشجويان علاقه‌مند در مسابقات قرآنی را از ديگر اهداف برگزاری اين مسابقات ذكر كرد و گفت: با توجه به سطح بالای مسابقات قرآنی كشور، بسياری از دانشجويان علاقه‌مند به فعاليت‌های قرآنی به دليل اينكه خود را به لحاظ علمی در جايگاه شركت در اين مسابقات نمی‌بينند از شركت در اين مسابقات منصرف می‌شود، در حالی‌كه با برگزاری مسابقات خردتر و جزيی‌تر می‌توان اين افراد را برای شركت در رقابت‌های بالاتر آماده كرد و زمينه رقابت فعالان قرآنی را نيز فراهم نمود.

گائينی، معاون اداره كل دانشجويی و امور فرهنگی خوابگاه‌های دانشگاه تهران با اشاره به رويكرد اين اداره در بهره‌گيری از حمايت‌‌ها و پشتيبانی نهادهای قرآنی برای اجرای مطلوب فعاليت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گفت: با اين رويكرد موجب بالا رفتن حساسيت سازمان‌های قرآنی برای اجرای بهتر فعاليت‌ها و هم ايجاد فضای قرآنی در دانشگاه‌ها و برگزاری اين مسابقات به‌طور گسترده در خوابگاه دانشگاه‌های استان تهران و حتی كشوری شده و همچنين از راهنمايی و ارشاد اين نهادها برای پيشرفت و توسعه در اجرای مطلوب برنامه‌های قرآنی بهره‌ خواهيم گرفت.

وی درباره برنامه‌های قرآنی كوی دانشگاه‌ تهران گفت: برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ با تعامل و همكاری‌ تشكل‌های مختلف دانشگاه نظير دفتر نهاد رهبری، بسيج دانشجويی و جهاد دانشگاهی اجرا می‌شود و درحال حاضر نيز تجهيز مساجد دانشگاه و خوابگاه‌های اين دانشگاه با امكانات قرآنی پاسخی است به نيازهای دانشجويان كه توسط اداره فرهنگی خوابگاه‌ها صورت گرفته البته متولی اصلی برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ تهران دفتر نهاد رهبری است كه در كنار اين مركز اداره فرهنگی خوابگاه‌های اين دانشگاه نيز به فعاليت مشغول است.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo