شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیست و ششم فروردین سال 1386 هجری شمسی مقارن است با بیست و ششم ربیع الاول سال 1428 هجری قمری و برابر است با پانزدهم آوریل سال 2007 میلادی .

سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی ( ره )  در قم :
در چنین روزی در  سال 1343 ه ش امام خمینی (ره)  در مسجد اعظم قم با ایراد بیانات مبسوطی به افشاء  جنایات رژیم پهلوی در ایران پرداختند .

انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی :
در چنین روزی در سال 1363 انتخبات دومین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور در این دوره از انتخابات مجلس شورای ملی 24143498 نفر واجد شرایط رای دادن اعلام شدند که از این میان کل آراء ماخوذه 15607306گزارش شده است . همچنین در صد شرکت مردم در این دوره از انتخابات 64 ممیز 64 صد م اعلام شد .

شهادت خالد اسلامبولی :
در چنین روزی خالد اسلامبولی ضارب انور سادات و از مجاهدان ضد صهیونیسم به در جه رفیع شهادت نایل آمد  . محمد انور سادات  رئیس جمهورمعدوم مصر با امضاء قرار دادی با رژیم صهیونیستی درجهت مشروعیت دادن به  موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر آمد و این رژیم سرطانی را  به رسمیت می شناخت . همین امر باعث شد که بسیاری از نیروهای عرب علیه چنین امری موضع بگیرند و سادات را خائن تلقی نمایند . برهمین اساس بود که عده ای از جوانان مصری در پاسخ به عمل ننگین انور سادات در صدد پاسخ بر آمدند . انور سادات در  سال 1981 میلادی به دست خالد اسلامبولی ترور شد .
محمد انورسادات درسال 1949 میلادی با جمال عبد الناصرهمراه شد و پس ازکودتای افسران جوان مصری به عنوان سخنگوی انقلاب نخستین اعلامیه فرماندهی را برای خبرنگاران خواند. وی پس از ترقی سریع درمشاغل دولتی ، در سال 1960 به ریاست مجمع ملی مصر انتخاب گردید  ودرسال 1964 میلادی معاون رییس جمهوراین کشورشد. او پس ازمرگ عبد الناصر به  ریاست  جمهوری  مصر رسید  . وی در طول ریاست جمهوری خود با امضای  پیمان ننگین کمپ دیوید با مناخیم بگین  به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت  شناخت و در صدد صلح با این رژیم بر آمد . اما این روش او مورد قبول بسیاری از مصریان قرار نگرفت .درششم اکتبر 1981 میلادی ، هنگامیکه  رئیس جمهور  مصر  در مراسم روز ارتش این کشور در جایگاه ویژه مشغول سان دیدن از رژه سربازان بود ،  اعدام انقلابی  شد. شرح ماجرا بدین گونه است که به هنگام  رژه ،  دو افسر ، دو درجه دار و دو سرباز از صف رژه روندگان خارج شدند وبا نارنجک و سلاحهای خودکار به سوی جایگاه انور سادات حمله بردند که در این حمله رئیس جمهوری مصر و 9 تن دیگر کشته شدند و گروهی نیز مجروح گردیدند. پس از بازجویی های اولیه ، 24 نفر از عوامل اعدام انقلابی سادات در دادگاه نظامی مصر  محاکمه  شدند.  با ورود متهمان به دادگاه، خالد فریاد کشید: «انا خالد الاسلامبولی، انا قاتل السادات، انا قاتل الفرعون، انا قاتل الطاغوت، فی سبیل الله قمنا، لتبغی رفع اللوا، لا حزب عملنا، نحن للدین فداء، الله اکبر، لااله الا الله، علیها نحیا و نموت، فی سبیلها نجاهد، علیها نلقی الله.»سرانجام در چنین روزی در سال  1361، ستوان یکم خالد اسلامبولی، متهم ردیف اول و استوار یکم حسین عباس محمد، متهم ردیف سوم به اعدام محکوم شدند و به در جه شهادت نایل آمدند  .

وصیتنامه شهید خالد اسلامبولی :
پدر، مادر، خواهران و برادر عزیزم محمد! السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
بر شما باد التزام به احکام اسلام و عمل به قرآن و ترس از خداوند. من شما را به اطاعت از دستورات خداوند دعوت می کنم. امیدوارم به خاطر مشکلاتی که شما را دچار آنها می کنم، مرا ببخشید و مورد عفو قرار دهید. خداوند ما را برای شهادت در راه خود انتخاب و هدایت کرد و ان شاء الله ما و شما را در بهشت در کنار یکدیگر جمع خواهد کرد. ...مادرم! ناراحت نباش، چون ما به اذن خداوند در زمره شهدا هستیم. نامه من زمانی به شما خواهد رسید که در دنیای آخرت قرار داریم.خواهرم انسیه و سمیه و برادرم محمد را به خداوند می سپارم. مبلغ پولی که نزد خواهرم انسیه است، بین فقرا و مساکین تقسیم شود و فرزندانش فاطمه و مروه با تربیت اسلامی و مقید به دستورات شرعی تربیت شوند.ما با هم تصمیم گرفتیم که فرعون مصر را به قتل برسانیم تا شاید خداوند به خاطر این کار، ما را از ننگ دوستی با صهیونیست ها که دامن ما را گرفته و فساد روحی و اخلاقی سادات و همسرش را در جامعه علنی ساخته است نجات بخشد. اشهد انّ لا اله الا الله و اشهد انّ محمدا رسول الله.
خالد احمد شوقی اسلامبولی

تولد لئوناردو داوینچی :
                                                          «لبخند ژوکوند»  اثر مشهور داوینچی  
در چنین روزی  در سال 1452 میلادی لئوناردو داوینچی نقاش ، مجسمه ساز ، دانشمند و مخترع ایتالیایی به دنیا آمد . داوینچی یکی از اندیشمندان و هنرمندان بر جسته جهان غرب است که با خلق آثار هنری  بسیار توانست شهرت کلانی را برای خود به ارمغان آورد . زیباترین اثر نقاشی او« سن » نام دارد که آن را در میلان ترسیم کرده است . تصویر« مریم بر فراز سنگ ها » و
« لبخند ژوکوند»  عناوین مهمترین آثار اویند . وی در یک دوره از عمرخویش به فکر ساخت بالهایی برا ی به پرواز در آمدن انسان  افتاد .

نخستین پرواز با بالن :
در چنین روزی در سال 1784 میلادی نخستین بالن بر فراز ایرلند به پرواز در آمد .

کشف قطب مغناطیسی :
در چنین روزی در سال 1800 میلادی جیمز راس قطب شمال  مغناطیسی را کشف کرد .

پایان المپیک :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی نخستین دوره از بازی های المپیک به پایان رسید . نخستین دوره از بازی های المپیک در آتن یونان برگزار شده بود .

نخستین صدا روی فیلم :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی برای نخستین بار صدایی روی فیلم شنیده شد .  این فیلم در سالن نمایش ریالتو تاتر در نیویورک به نمایش در آمد .

نخستین بالگردان :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی برای نخستین بار نخستین بالگردان برای مدت یک ساعت در استنفورد آمریکا به پرواز
درآورد .

کودتای نظامی در نیجر :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در نیجر رییس جمهوراین کشور ،  دیوری مانی از قدرت به کناره رفت .

روز آزادی آفریقا :
 همه ساله چنین روزی به عنوان روز آزادی آفریقا در  کشور های مختلف آفریقایی گرامی داشته می شود.

در گذشت ژان پل سارتر : 
در  چنین روزی در سال 1980 میلادی ژان پل سارتر فیلسوف بر جسته  اگزیستانسیالیست دیده از جهان فروبست . سارتر
فلسفه ای را پرو بال داد که پیشتر نویسندگانی چون کیر که گارد و داستایوسکی به نوعی به آن پرداخته بودند . وی  اگزیستانسیالیسم را این گونه تعریف می کند : «وجود انسان مقدم بر ماهیت اوست‏» . در حالی که دیگر فلسفه‏هاماهیت  موجود را مقدم بر وجود او مى‏دانند . از این لحاظ از نظر سارتر انسان تنها صاحب اصالت وجود است . از«سارتر» سوال مى‏شود که خیر انسانیت در چیست؟ وی در پاسخ مى‏گوید: آن،چیزى است که انسان تشخیص مى‏دهد پس وقتى به عنوان مثال تشخیص مى‏دهد که خیرانسانیت در پیوستن به آئین کاتولیک یا به عکس است این تشخیص براى اگزیستانسیالیسم منطقى صحیح و قابل قبول است. 

منبع: خبرگزاری مهر
 

26/01/58

اعلاميه جبهه پايدار مبني بر اينكه هرگونه حمله به ايران به منزله حمله به اين كشورهاي عضو خواهد بود. (سوريه – ليبي – الجزاير – و ايران اعضاي جبهه پايداري بودند)

اخبار امروز انتخابات شوراي شهر سنندج : آغاز شمارش آراء از ساعت 12 شب علي رغم مخالفت و ادامه تحصن گروه ائتلافي انجمنها و جمعيتهاي اسلامي ؛ سخنان پرتوما ( نماينده آيت الله طالقاني در كميته پنج نفري ) درباره به اكثريت نرسيدن جمعيت مخالف شمارش آراء در ميدان آزادي و در نتيجه آغاز شمارش آراء طبق آيين نامه ؛ موافقت مشروط دو تن از نمايندگان گروههاي اسلامي در كميته پنج نفري با شمارش آراء و اعلام تحصن شوراي اسلامي بازار سنندج در اعتراض به تقلبهاي انجام شده در انتخابات .

تلگراف تحريك آميز شيخ عزالدين حسيني به آيت الله طالقاني براي سوء استفاده از دستگيري فرزندان ايشان : برادرانت در كردستان با آغوش باز آن حضرت و همراهان مجاهدش را مي پذيرند و تمامي كردستان خانه خودتان است .

اعلام مواضع حزب دمكرات كردستان درباره انتشار اسناد همكاري عزالدين حسيني با ساواك : هدف از انتشار اين گونه اسناد لطمه زدن به شخصيت آيت الله سيدعزالدين حسيني امام جمعه مهاباد و تخطئه خواستهاي مردم كردستان است . حمله به شخصيت عزالدين حسيني حمله به خواستهاي مشروع مردم كردستان است . حزب دمكرات اتهامات نارواي دشمنان خلق كرد به سيدعزالدين حسيني را رد مي كند .

بهره برداري گروههاي معارض با نظام جديد از مسألة ارضي در كردستان براي كسب مشروعيت و اعمال سلطه بر منطقه ؛ از جمله : بيانيه حزب دمكرات كردستان در حمايت از عشاير منطقه صوماي برادوست كه به دستور اربابان از زمينهاي خود رانده شده اند .

ادامه تحريكها در تركمن صحرا : مهمانسراي فرمانداري نظامي گنبد را افراد مسلح تركمن با حمايت سازمان چريكهاي فدايي اشغال كردند ؛ ايجاد محيط رُعب و وحشت براي وادار كردن افراد غيرتركمن به ترك منطقه ؛ جلوگيي از فعاليت كشاورزان غيرتركمن ؛ فرماندار گنبد : بيست درصد از اهالي غيرتركمن گنبد محل زندگي خود را ترك كرده اند .

اعتراض " ستاد مركزي شوراهاي تركمن صحرا " به انعكاس گزارش ديدار پاسداران انقلاب اسلامي گنبد با امام خميني و مطالب مطرح شده در آن .

اقدام تحريك آميز سازمان مجاهدين خلق در مورد دستگيري فرزندان آيت الله طالقاني : اعلام مي داريم كه از همين امروز يكشنبه 26/1/58 نيروها و افراد نظامي خود را در سراسر كشور و كليه تجارب نظامي - انقلابي چهارده ساله سازمان مجاهدين خلق ايران را تحت فرماندهي و نظارت عاليه شخص آيت الله طالقاني قرار دهيم .

سازمان مجاهدين خلق حضرت آيت الله طالقاني را به مثابه قاضي كه حكم نهايي خود در كليه مقولات نظامي احتمالي كه از اين پس چه در روابط با دولت و چه در ارتباط با ساير نيروها پيش خواهد آمد ، خواهد پذيرفت .

اعلام موجوديت و ديدگاههاي گروهي با عنوان " سازمان اسلامي شورا " ( ساش ) : وحدت با كليه نيروهاي مترقي و مبارزه با امپرياليسم ، ارتجاع و استعمار . مواضع حزب توده درباره كميته ها و دادگاههاي انقلاب و قراردادهاي خارجي .

انتشار اولين بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي : سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني تشكيل گرديد . وظيفه اسلامي پاسداران حمايت وپاسداري از دستاورد انقلاب اسلامي است .

حمايت و پشتيباني مجدد امام از ارتش : اگر كسي با ارتش ما مخالفت ، بكند با اسلام مخالفت كرده است ، با پيغمبر اسلام مخالفت كرده است . هركس با ارتش مخالفت كند با استقلال مملكت مخالفت كرده . ارتش حفظ نظم و نظام را در پادگانها بكند .

26/01/63

انتخابات دومين دوره محلس شوراي اسلامي

26/01/64

دكتر ولايتي با تني چند از مقامات وزارت امور خارجه ديروز در اجلاس ساليانه خلع سلاح به ژنو سفر كرد.

26/01/65

پيشنهاد عربستان سعودي به تركيه براي قطع تجارت با ايران و قبول هرگونه زيان مالي و پرداخت غرامت از سوي عربستان.

26/01/66

دكوئيار: هفته جاري مذاكره در چارچوب سازمان ملل جهت يافتن راههاي پايان بخشيدن به جنگ ايران و عراق و نيز تشكيل يك كنفرانس بين‌المللي صلح در خاورميانه انجام خواهد شد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo