شهید آوینی

 

عضو هیئت انتخاب جایزه شهید آوینی اعلام کرد :

مستندهای برتر بر اساس نیازهای جامعه انتخاب شدند

انتخاب فیلم‌ها با موضوعات عدالتخواهانه، دفاع مقدسی و اجتماعی برای جایزه شهید آوینی در راستای تحقق نیاز و خواسته‌های جامعه صورت گرفت.

فرید فرخنده کیش، عضو هیئت انتخاب آثار جایزه شهید آوینی، در خصوص معیارهای اعضا هیئت داوری برای انتخاب آثار برتر به خبرنگار مهر گفت: "رویکرد برگزارکنندگان جایزه شهد آوینی مشابه مراسم کتاب سال است تا کندوکاوی در تولیدات مستند سال و انتخاب برگزیدگان آثار داشته باشد. فیلم هایی که به شکل های مختلف از جایگاه خاص خود در سینمای مستند برخوردار باشند و بتوان روی آنها کار کرد. در این روند تلاش شد از هر ژانری که در سینمای مستند وجود دارد، اثری برای جایزه انتخاب شود و به همین خاطر در موضوع فیلم های در آثار برگزیده دیده می شود."

وی خاطرنشان ساخت: "موفق بودن فیلم در ارائه پیام و حضور موضوع های عدالتخواهانه، دفاع مقدسی و کندوکاو در معضلات اجتماعی از رویکردهای عمده آثار منتخب محسوب می شود. این انتخاب ها بر اساس نیاز و خواسته های جامعه از سینمای مستند شکل گرفته و سینمای مستند به خوبی می تواند در تولیدات خود این نیازها را پوشش دهد."

فرخنده کیش در مورد تاثیر اهداء جایزه شهید آوینی بر سینمای مستند اظهار داشت: "سینمای مستند با وجود تحولاتی که طی چند سال اخیر و به خصوص در سال 85 صورت گرفته، هنوز در حصاری تنگ محبوس است. نیاز به یک جریان فعال و پویا دارد تا این سینما ماندگار جلوه کند. حضور و رشد مستندسازان جوان که در کنار کارگردان های باسابقه مراحل تکامل را طی کرده اند، از نکات قابل تامل این عرصه است. لزوم توجه بیشتر به این بخش از سینمای ملی احساس می شد و نام شهید آوینی و جایگاه وی می تواند منشا اثرات زیادی در این خصوص شود."

این مدیر سینمایی در مورد تاثیر نام شهید آوینی در خصوص ارتباط مخاطبان عام با سینمای مستند اعلام کرد: "شهید آوینی به عنوان شخصیتی متعلق به یک ملت، دیدگاه و جهان بینی دارد که مورد احترام تمام اقشار جامعه است. نام این شهید بهترین گزینه برای این رویداد فرهنگی و هنری محسوب می شود. انتظار می رود عملکرد جشنواره شایسته نام وی باشد."

مدیر بخش آموزش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص لزوم وجود جشنواره ای مستقل برای سینمای مستند توضیح داد: "به طور طبیعی این نیاز احساس می شود و مکمل راه اندازی جایزه شهید آوینی برپایی یک جشنواره مستقل بین المللی و جهانی در رابطه با سینمای مستند است. شکل گیری جشنواره شاید پاسخگوی نیازهای مستندسازان و جامعه فرهنگی ما باشد. البته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تکاپوی برپایی چنین جشنواره ای است و تلاش هایی صورت گرفته تا نام ایران که سینمایش در بین چهار کشور نخست دنیا مطرح است در زمینه مستند به جایگاه درخور توجهی برساند."

فرخنده کیش در پایان درباره شهید آوینی و سبک فیلمسازی وی گفت: "نام شهید آوینی تعریفی از افراد متعهد و علاقمند به نظام است که همراه جهان بینی خاص و منحصر به فردی معنا پیدا می کند. شهید آوینی نماد یک تفکر، جریان و هدف نهایی است."

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo