شهید آوینی

 
همایش روز ملی عطار نیشابوری برگزار می شود

 همایش روز ملی عطار نیشابوری 25 فروردین ماه با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور اندیشمندان و عطارشناسان در نیشابور و 20 کشور جهان برگزار می شود .

محمد مهدی مژدی دبیر اجرایی همایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت : همایش سال روز ملی عطار نیشابوری 25 فروردین ماه با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور شخصیتها و عطارشناسان و اندیشمندان در نیشابور برگزار خواهد شد و در این روز پیام محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدی عراقی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان به تمام رایزنی های فرهنگی ایران در سراسر جهان مخابره می شود .

وی افزود : با برنامه ریزی به عمل آمده امسال که بنا به نامگذاری سازمان یونسکو سال مولانا نامگذاری شده و مولوی در 5 سالگی به خدمت شیخ عطار رسیده است با برپایی همایش علمی پژوهشی ( از عطار تا مولانا ) به تمام ابعاد محققانه این شاعر و عارف بزرگ ایران زمین پرداخته می شود .

مژدی اظهار داشت : برنامه های 25 فروردین ماه با صدا درآمدن " زنگ عرفان " در تمام مدارس استان آغاز و سپس همایش علمی اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان با حضور اساتیدی همچون دکتر جلال الدین کزازی، دکتر رضا انزابی نژاد ، دکتر محمود اسعدی ، دکتر آفاق بای بردی در محل فرهنگسرای سیمرغ در نوبت صبح برگزار خواهد شد و سپس گلباران مقبره عطار نیشابوری انجام خواهد شد .

دبیر این همایش عنوان کرد : 24 فروردین ماه نیز در محل فرهنگسرای سیمرغ مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری برای عموم مردم و عاشقان طریقت و عرفان ارائه می شود و در حاشیه این مراسم ها نمایشگاه کتاب هم برپا می شود .

وی تصریح کرد : امسال برای نخستین بار در 26 فروردین ماه بزرگداشت عطار نیشابوری در زادگاهش شهر کدکن با حضور تمامی فرهنگ دوستان برگزار شده و مقبره پدر این شاعر پرآوازه گلباران خواهد شد.

شیخ فرید الدین محمد ابن ابراهیم عطار نیشابوری شاعر و عارف فرهیخته حدود سال 540 هجری قمری در کدکن از توابع نیشابور متولد شد و حدود سال 618 در قتل عام نیشابور به وسیله مغولان به قتل رسید. آثار وی عبارتند از : منطق الطیر، مصیبت نامه ، الهی نامه ، اسرارنامه ،مختار نامه ، مجموعه رباعیات، دیوان قصاید، غزلیات و تذکره الاولیاء.
 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo