شهید آوینی

 

نمايشگاه پيامبراعظم(ص) حسن ختام سال پيامبر(ص)

حجت الاسلام و المسلمين«حبيب محمدنژاد»، معاون پژوهشی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و عضو كميته علمی ـ پژوهشی ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم(ص)هدف از برگزاری اين نمايشگاه را جمع آوری مجموع فعاليت‌های هنری و آثار مكتوب، با موضوعيت پيامبر اعظم(ص)دانست و گفت: «بعد از پيام مقام معظم رهبری(ره)در نوروز سال 85 و اعلام اين سال، به عنوان سال پيامبر اعظم(ص)، با توصيه و تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستادی با نام پيامبر اعظم(ص)تشكيل شد كه تقريبا تمام مجموعه‌های فرهنگی و وزارت‌خانه‌هائی كه مسئووليت كار فرهنگی نظام را بر عهده داشتند، با رياست وزير محترم ارشاد، «دكتر صفارهرندی» در اين ستاد فعاليت خود را آغاز كردند.

در طول يك سال، كارهای عظيمی انجام و سامان دهی شد؛ اما به دليل پراكندگی، بازتاب چندانی نداشت و گهگاه از زبان برخی افراد می‌شنيديم كه در سال پيامبر(ص) كاری انجام نشده است.

ستاد بزرگداشت پيامبر اعظم(ص)بر اين شد كه مجموعه كارهای انجام شده در طول اين سال را در قالب نمايشگاهی گرد هم آورد و در مقابل چشم ديدگان مردم عزيز كشورمان قرار دهد. گرد آوری چنين مجموعه‌ی عظيمی از كارهای انجام شده در سال پيامبر اعظم(ص)، حقيقتا نور اميد را در دل هر كسی كه به اين نمايشگاه وارد می‌شود، زنده می‌كند.

عضو كميته علمی ـ پژوهشی ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم(ص)، به اهداف ديگر برپائی اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: «نفس ايجاد اين نمايشگاه كه در پايان سال پيامبر اعظم(ص)، به عنوان يك فعاليت فرهنگی، گردآورنده‌ی تمام مجموعه‌های فعال توليد كننده اثر درباره پيامبر اعظم(ص)است، اتفاق فرخنده‌ای است كه می‌توان به آن عنوان يك هدف نگريست.»

«سومين هدف، حضور قشرهای مختلف و فعالان در عرصه‌ی فرهنگ و هنر، اعم از نويسندگان، متفكران و هنرمندان است كه وقتی در اين مجموعه جمع می‌شوند و با يكديگر تعامل می‌كنند، سوژه‌های جديدی ايجاد می‌شود و قطعاً می‌توانيم بگوييم كه در سال آتی، يك هم افزائی و تضايف خوبی را شاهد خواهيم بود.»

وی در خصوص برگزاری اين نمايشگاه در سطح بين‌المللی گفت: «در اولين نگاه به اين نمايشگاه، چنين تفكری در ذهن انسان به وجود می‌آيد كه ای كاش تمام كشورهای اسلامی حضور داشتند و اين تعامل در سطح بين‌الملل انجام می‌گرفت تا بخشی از بدفهمی‌ها و سوء تفاهم‌هائی كه از يكديگر دارند، در اين فضا حل شود و انجام اين كار، ‌در مسير ايجاد وحدت گام بسيار پرارزشی خواهد بود.

چون شخصيت پيامبر(ص) يك شخصيت وحدت آفرين در بين همه مسلمانان است و قطعاً اگر نمايشگاهی با نام او در سطح بين‌المللی برگزار ‌شود، اين اهداف را تأمين می‌كند.»

آيا اين نمايشگاه، تمامی تلاش‌های صورت گرفته در سال پيامبر اعظم(ص)را به نمايش گذاشته‌است؟

حجت الاسلام و المسلمين محمد نژاد در پاسخ به اين سؤال گفت: «نمی‌توان گفت كه تمامی اهداف، تأمين شده است. ما در طول هماهنگی‌ها و ارتباطاتی كه با مجموعه‌های مختلف داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه تمامی كارها و فعاليت‌های انجام شده با موضوع پيامبر اعظم(ص)، قابليت نمايشگاهی شدن را ندارند. به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش، كارهای زيادی را در قالب مسابقات و برنامه‌های فرهنگی انجام داده بودند كه هيچ كدام قابليت نمايش، نداشتند و صرفاً انجام اين فعاليت‌ها را می‌توانستيم با پوسترهايی نمايش دهيم.

برگزاری مسابقه عظيم «نگين هستی» كه در سطح كليه دانشگاه‌ها انجام شد و اكثر دانشجويان، مقاله‌ای را در راستای معرفی پيامبر اعظم(ص) داده بودند كه نمی‌توان همه اين مقالات را به دليل وسعت كار، در اين نمايشگاه به نمايش در آورد.

بنابراين به دليل اين‌كه بسياری از فعاليت‌ها، قابليت نمايشگاهی شدن را نداشتند، نمی‌توانيم بگوييم كه به تمامی اهدافمان رسيده‌ايم. كاری كه انجام گرفت، تنها نور اميدی را در دل تمام مجموعه‌هايی كه برای پيامبر اعظم(ص) فعاليتی انجام داده بودند، ايجاد كرد كه اميدواريم در سال‌های بعد، از تجارب اولين سال استفاده كنيم و فعاليت‌های مطلوب‌تری را انجام دهيم.

در ادامه اين گزارش، گفتگوئی نيز با مسئول كميته روابط عمومی نمايشگاه داريم.

«سام محمودی»، در خصوص بخش‌های مختلف اين نمايشگاه می‌گويد: «اين نمايشگاه، در دو بخش هنری و مكتوبات فعاليت می‌كند. در بخش مكتوبات، بيش از 5 هزار از آثار ارزشمندی كه در طول امسال و يا سال‌های گذشته با موضوع پيامبر اعظم(ص)نگارش شده، به‌نمايش گذاشته شده است.

بخش هنری نيز، شامل 40 اثر ناب هنری از برجسته‌ترين هنرمندان خوشنويس و گرافيست مطرح ايرانی، و حدود 70 اثر از ديگر هنرمندان می‌باشد كه مجموعا 120 اثر ويژه را تشكيل داده است. علاوه بر بخش نمايشگاهی كه به ارائه فعاليت‌های علمی و پژوهشی سال پيامبر اعظم(ص) می‌پردازد، بخش فروشگاه نيز داير است كه البته تأكيد ستاد عالی نمايشگاه، بر اين بود كه بيشتر جنبه نمايشگاهی مد نظر باشد.

برگزاری نشست‌های علمی و شب شعر، از ديگر برنامه‌هايی است كه در حاشيه اين نمايشگاه، برگزار می‌شود.

در اين نشست‌های علمی، كه از تاريخ 20 اسفند ماه تا 23 اسفند ماه برگزار می‌شود، اساتيد برجسته‌ای همچون حجج اسلام «معاديخواه»، «ايازی»، «دكتر نصيری»، «مهريزی»، «اسفند ياری» و همچنين استاد «دلشاد تهرانی»، «دكتر ساكت» و دكتر «سيد يحيی يثربی»به مباحث مختلفی با محوريت پيامبر اعظم(ص)خواهند پرداخت.

در آخرين روز نمايشگاه(پنجشنبه 25 اسفندماه) نيز شب شعری، با حضور مديحه سرايان پيشكسوت اهل بيت(ع) و نيز شاعران جوان در محل آمفی تئاتر مركز آفرينش‌های هنری كانون و پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار می‌شود.»

«محمودی»، در پايان به سازمان‌ها و ارگان‌های برگزار كننده نمايشگاه اشاره كرد و گفت: «اين نمايشگاه، به همت كميته‌ی علمی و پژوهشی ستاد بزرگداشت پيامبر اعظم(ص)و با همكاری دانشگاه هنر، سازمان صدا و سيما، وزارت علوم، تحقيقات‌وفن آوری، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران تا تاريخ 25 اسفند ماه برپا خواهد بود.»


منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo