شهید آوینی

 

رسول ملاقلی‌پور دار فانی را وداع گفت

رسول ملاقلی‌پور در آستانه 52 سالگی پس از فیلمبرداری «شش گوشه‌عرش» به دیدار معبود شتافت.

این سینماگر صاحب سبك سینمای دفاع مقدس، درصدد ساخت فیلم «عصرروز دهم» در كربلا بود و برای دیدن لوكیشن دیگر بخش‌های فیلم به شمال كشور سفر كرده بود.

مرحوم ملاقلی‌پور در سفر خود به كربلای معلا برای بازدید لوكیشن‌ها از فرصت استفاده كرد و مستندی نیز به نام «شش گوشه عرش» را جلوی دوربین برد كه آخرین اثر او محسوب می‌شود.

او در سفر خود به كربلای معلا متوجه شد كه هنرمندان برجسته اصفهانی در آنجا مشغول طراحی ضریح مقدس حضرت امام حسین (ع) هستند. دو شب حضور در كنار این هنرمندان به فیلم مستندی بدل شد.

قرار بود بخش دیگر از تصویربرداری این فیلم مستند نیز در اصفهان انجام شود.
ملاقلی‌پور این فیلم را به صورت افتخاری كارگردانی كرد.
رسول ملاقلی‌پور متولد 1334 تهران است. وی در روزهای آغازین انقلاب عكاسی را به‌طور آماتور آغاز كرد و با شروع دفاع مقدس، به صورت حرفه‌ای به ادامه آن پرداخت و پس از آن به ساخت فیلم‌ مستنداز عملیات‌ مختلف دفاع مقدس پرداخت و فیلم كوتاه «شاه كوچك» را با دوربین 16 میلی متری ساخت كه موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره وحدت شد. او نخستین فیلم بلند خود را در سال 1363 با نام «نینوا» با دوربین 16 میلی متری ساخت و به این ترتیب به سینمای حرفه‌ای راه یافت.

میم مثل مادر، مزرعه پدری، قارچ سمی، نسل سوخته، كمكم كن،‌ هیوا، سفر به چزابه، نجات یافتگان،‌ پناهنده ، خسوف، مجنون، افق، پرواز در شب،بلمی به سوی ساحل، نینوا از آثار بلند سینمایی وی به شمار می‌روند.
فیلم‌های كوتاه او «شاه كوچك»، «فتح‌المبین» و «سقای تشنه لب» است.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo