شهید آوینی

 

آيين هفدهمين سالگرد رحلت آيت‌الله «مرعشی نجفی» در قم برگزار شد
 

آيين گرامی‌داشت هفدهمين سال درگذشت رحلت مرجع عاليقدر، آيت‌الله سيد «شهاب‌الدين مرعشی نجفی» سوم اسفندماه در حسينه «آيت‌الله مرعشی» قم برگزار شد.

در قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمين «عبدالله فاطمی‌نيا» استاد حوزه علميه قم در اين مراسم با اشاره به افكار و آثار اين بزرگوار گفت: آيت‌الله مرعشی نجفی در دوران عمر بابركت خود با مطالعه بيش از ‪ ۱۰هزار جلد كتاب خطی و چاپی خدمت بزرگی را به جهان اسلام ارايه كرد.

وی افزود: امروز كتابخانه آيت‌الله مرعشی نجفی به عنوان گنجه و ذخيره بزرگی از علوم و معارف دينی در خدمت مسلمانان جهان قرار دارد.

فاطمی‌نيا يادآوری كرد: ايشان پس از سال‌ها خدمت به حوزه‌های علميه هزاران شاگرد را تربيت و به جامعه دينی و علمی تحويل داده‌است.

همچنين در اين مراسم آيات عظام «نوری‌همدانی»، «حسن‌زاده ‌آملی»، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد «حسن خمينی» و نمايندگانی از دفاتر و بيوت مراجع عظام تقليد و دفتر مقام معظم رهبری، طلاب و فضلای حوزه علميه ‌قم و خيل عظيمی از عاشقان امامت و ولايت حضور داشتند.

آيت‌الله «مرعشی نجفی»

اين مرجع بزرگ كه در صفر ‪ ۱۳۱۵‬در شهر نجف‌ اشرف و در يك خانواده مذهبی به‌دنيا آمد، پس از سال‌ها كسب معرفت دينی و تبليغ و تدريس معارف دينی در سال ‪ ۱۳۶۹‬در شهر مقدس قم به ديدار معبود شتافت.

آيت‌الله مرعشی (ره) در نجف، كربلا، كاظمين، سامرا، تهران و قم نزد بيش از يكصد استاد زانوی ادب به زمين زد و از بسياری از مراجع عظام تقليد از جلمه آيات عظام «آقاضياء عراقی»، سيد «ابوالحسن‌ اصفهانی» و حاج شيخ «عبدالكريم حائری يزدی» اجازه اجتهاد گرفت.

ايشان در نجف اشرف نزد اساتيد برجسته خود به فراگيری علوم فقه، اصول، حديث، درايه و رجال پرداخت و درس خارج فقه و اصول را در محضر آيت‌الله «آقاضياء ‌عراقی» و آيت‌الله شيخ «احمد كاشف الغطاء» و شماری ديگر از مراجع تقليد زمان فرا گرفت.

اين مرجع شاگردان بزرگی از جلمه شهيدان «حسين ‌غفاری»، «مصطفی‌ خمينی»، «مرتضی مطهری»، «مفتح»، سيد «محمد بهشتی»، «محمد‌علی ‌قاضی طباطبايی» و ميرزا «جواد آقاتبريزی، شيخ «محمدرضا مهدوی كنی»، «محمد امامی كاشانی» و سيد «محمود طالقانی» را پرورش داد.

وی در طول ساليان دراز خدمت‌های شايانی به جهان اسلام كرد؛ تأسيس مدارس علميه و مراكز علمی و همچنين جمع‌آوری كتب خطی مربوط به گذشته شيعه‌ و احداث و تجهيز كتابخانه‌های مدارس علميه از جمله اقدامات ايشان است.

مدارس علميه «مهديه»، «مؤمنيه»، «شهابيه» و «مرعشيه» از جمله مدارس تحت مديريت اين مرجع بزرگ جهان تشيع است.

كتابخانه وی كه امروز يكی‌ از بزرگ‌ترين كتابخانه‌های كشور و سومين كتابخانه خطی جهان اسلام است دارای بيش از ‪ ۳۵‬هزار جلد با بيش از ‪ ۶۰‬هزار موضوع در اختيار محققان و پژوهشگران عرصه دين است.

وی در طول حيات خود آثار بسياری خلق كرد كه شمار آنان به ‪ ۱۴۸‬كتاب، رساله و مقاله می‌رسد و از جمله آنها می‌توان به «سندالقراء و الحفاظ» ، «مقدمه تفسير الدارالمنثور» و «مقدمه مفاتيح‌الجنان» اشاره كرد.

اين مرجع تقليد دارای دو اثر نفيس است كه حاصل ثمره نيم قرن تلاش ايشان است و عنوان آنها «مشجرات آل رسول الله الاكرم (يا مشجرات الهاشميين)» و «ملحقات الاحقاق» است.

 

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo