شهید آوینی

 

جشنواره پنجم پویانمایی ششم اسفند آغاز می‌شود

پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ششم تا دهم اسفندماه با حضور نمایندگان 61 کشور در تهران برگزار می‌شود.
نشست مطبوعاتی پنجمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران صبح امروز با حضور مهندس چینی فروشان مدیر عامل کانون، حسین وزیری رئیس و محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره و نمایندگان رسانه های گروهی در محل سالن همایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهندس چینی فروشان درباره آثار رسیده به دفتر جشنواره گفت: "ما امسال از 61 کشور متقاضی شرکت در جشنواره پویانمایی داشتیم. در بخش فیلم های بین الملل 570 اثر و در بخش فیلم های ایرانی 592 اثر به دفتر جشنواره ارسال شد که از میان این آثار 137 فیلم خارجی و 22 فیلم ایرانی به بخش مسابقه بین الملل راه یافت. در بخش مسابقه سینمای ایران نیز 79 فیلم شرکت دارند."

وی با اشاره به اعضاء هیئت انتخاب و داوری بخش های مختلف این دوره از جشنواره افزود: "امسال هم مانند چهار دوره گذشته در بخش هیئت انتخاب داورانی چون افسانه شعبان نژاد، سیاوش زرین آبادی، فرشید شفیعی، بابک نظری و لیسا جمیله برجسته حضور داشتند و در بخش سینمای ایران نیز پروین تمجید، ناصر گل محمدی، حمید نویم، امیرحسین دهستانی و محمدمهدی عسگرپور به داوری آثار می پردازند."

چینی فروشان ادامه داد: "در بخش بین المللی نیز چهار داور خارجی شامل اولیویه ژراز کاترن (فرانسه)، بوریوی داونیکویچ (کروواسی)، اتو آلدر (سوئیس ـ آلمان) اگنس واتسون مقی (فرانسه) و عبدالله علیمراد به عنوان داور ایرانی حضور دارد."

وی درباره بخش های جنبی جشنواره پویانمایی گفت: "ما مانند دوره های گذشته امسال هم بخش های جنبی متعددی داریم. به طور مثال دو کارگاه پویانمایی تلویزیونی با حضور بهرام روحانی که البته در بخش دیگر جشنواره مروری بر آثار وی خواهیم داشت. همچنین کارگاه ادبیات کاربردی پویانمایی با حضور وجیه الله فردمقدم از دیگر برنامه های جنبی جشنواره است."

مدیر عامل کانون با اشاره به برپایی نمایشگاهی در کنار جشنواره بیان کرد: "امسال در بخش نمایشگاه جشنواره 40 شرکت ایرانی حضور دارند که این امر نویدی برای هنر پویانمایی در ایران است. این همکاران برای عرضه محصولات خود فضایی در اختیار دارند که نمی توان نام آن را بازار گذاشت، اما بستری مناسب برای ایجاد این بازار فرهنگی در سال های آینده است. در کنار این شرکت ها سازمان صدا و سیما و آموزش و پرورش نیز از حضور در نمایشگاه استقبال کرده اند."

چینی فروشان یکی از اهداف اصلی جشنواره را حضور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در تولید آثار دانست و گفت: "ما در برگزاری این جشنواره سعی داشتیم حضور بخش خصوصی را در کنار بخش دولتی پررنگ کنیم و خوشبختانه تا حدودی نیز در این امر موفق عمل کردیم. امسال شاهد حضور شرکت های متعدد خصوصی در جشنواره هستیم که امیدواریم در سال های آتی این تعداد بیشتر شود. البته حضور بخش دولتی و حمایت این بخش از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود."

وی بحث اکران فیلم های پویانمایی را یکی از مهمترین بخش های این هنر معرفی کرد و افزود: "یکی از بحث هایی که برای این هنر مهم است، موضوع اکران فیلم هایی پویانمایی است. البته کانون در این موضوع به مرحله ای رسیده که تاکنون توانسته سه فیلم انیمیشن را با یک بسته بندی با عنوان "دنیای کوچک بهادر" در 20 سینمای فرانسه اکران کند و با استقبال خوب مواجه شود. امید است این موضوع و اکران فیلم های پویانمایی در ایران هم میسر شود."

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره بازی های رایانه ای و استفاده آنها از فیلم های انیمیشن گفت: "فعال کردن بازی های رایانه ای و استفاده آنها از فیلم های انیمیشن یکی دیگر از اهداف ماست. همانطور که می دانید در حال حاضر ما حدود 90 درصد بازی های رایانه ای که در بازار داریم وارداتی است. در صورتی که ما می توانیم با استفاده از انیمیشن های ایرانی در این زمینه به بازار پرسود و اثرگذاری برسیم."

کریمی صارمی دبیر جشنواره از اطلاع رسانی اینترنتی به صورت آنلاین خبر داد و افزود: "امسال ما علاوه بر خبررسانی داخلی از طریق اینترنت به صورت آنلاین در روز دو ساعت برنامه خواهیم داشت. این برنامه ها شامل اطلاعت و اخبار جشنواره و نمایشی از فیلم ها و جلسات تخصصی به صورت زنده است."

وی درباره اطلاع رسانی و دعوت از نشریات خارجی گفت: "ما در جشنواره های مهمی همچون بازار فیلم کن، پوسان کره، زاگرب و ... برای برگزاری این جشنواره اطلاع رسانی های لازم را کرده ایم. این جشنواره ها از مراکز مهمی است که سالانه در کشورهای مختلف برگزار می شود و می تواند برای ما از جهت اطلاع رسانی محل موثری باشد."

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo