شهید آوینی

 

غلبه دينداری بر كمونيسم در چين

بر اساس آمار موجود در كشور چين، بيش از سيصد ميليون نفر مدعی‌اند كه به يكی از اديان الهی اعتقاد دارند و اين نشان‌دهنده‌ی فروپاشی ايده " دين افيون توده‌ها"ی ماركسيسم است.

با توجه به اين كه چين تنها كشور دنيا است كه هنوز در آن كمونيسم رسميت دارد، اين آمار بالا از افرادی كه در اين كشور، مذهبی و ديندار هستند، عجيب است. البته كارشناسان اعتقاد دارند كه اين افزايش چشمگير به علت افزايش آزادی‌های مذهبی در چين و همچنين به دليل وجود مشكلات عديده در زمينه اقتصادی و اجتماعی در اين كشور است.

در گزارشی كه در نشريه چاينا ديلی آمده، گفته شده كه 31.4 درصد از چينی‌های بالای 16 سال به دين اعتقاد دارند.

افرادی كه در اين نظرسنجی شركت كرده‌اند، می‌گويند كه دين به ما راه زندگی سعادت‌مندانه را نشان می‌دهد و به ما می‌آموزد كه چگونه بيماری‌های روحی خود را از طريق ايمان و عبادت درمان كنيم.

اين نظرسنجی توسط دو دانشجوی دانشگاه NORMAL در شرق چين انجام شده است. لو ژونگو يكی از اين دانشجويان، در اين باره می‌گويد: تغييرات اساسی كه در نيم قرن اخير در چين به وجود آمده، باعث شده كه مردم در مورد اين كه دين در زندگی آنها تاثيرات مثبتی ندارد، دچار ترديد شوند.

او اضافه می‌كند: برخلاف تصور افراد كه می‌پندارند گرايش مجدد افراد به دين به علت فقر است، آمارها نشان می‌دهد بسياری از افرادی كه به دين و مذهب علاقه‌مند می‌شوند از افراد ثروتمند جامعه هستند.

البته بايد به اين نكته توجه داشت كه مقامات دولت چين به افراد فقط اجازه عبادت در مكان‌های مذهبی دولتی را كه توسط دولت كنترل می‌شود، می‌دهند و كسانی كه ار اين قانون تخطی كنند، زندانی می‌شوند.

اين گزارش همچنين نشان می‌دهد كه بيش از دو سوم افرادی كه به اديان الهی گرايش دارند، جوان هستند و بين 16 تا 39 سال سن دارند.

 

در چين پنج دين رسمی وجود دارد كه عبارتند از: اسلام، كاتوليك، پروتستان، تائوئيسم و بودا.

 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo